Na 350 výpovědí rozdají k 1. březnu Letecké závody Kunovice, výrobce malých dopravních letadel L 410, což znamená propuštění téměř třetiny zaměstnanců. Je to první významná redukce pracovních sil od srpna 2001, kdy bývalý Let koupil z konkursní podstaty Moravan-Aeroplanes.
Podle předsedy představenstva leteckých závodů Libora Sosky je to výsledek především světové krize v leteckém průmyslu. "Když jsme Let přebírali, čekalo se, že poptávka po nových letadlech ve světě dále poroste. Kromě prodeje nových letadel by to pro nás znamenalo i přesun kooperačních zakázek, které již byly dohodnuty. Bohužel došlo k tragédii v New Yorku, která všechny prognózy změnila," řekl. Další atentáty v loňském roce krizi v leteckém průmyslu prohloubily a navíc se podle něj odehrály v teritoriích, která letecké závody eminentně zajímají, ať už to byla Indonésie, nebo Keňa.
Ohlášené propouštění vyvolalo neshody mezi vedením firmy a odbory. Jaromír Šváb ze zlínského Odborového svazu KOVO však nezpochybňuje nutnost propouštět a hledat vnitřní rezervy. "Střet byl kvůli jednání personálního oddělení, které chtělo rozdat výpovědi již k 1. únoru. To přitom odporuje uzavřeným dohodám a zákoníku práce," uvedl. Soska potvrdil, že skutečně došlo k chybě a vedení firmy ji okamžitě napravilo.
V regionu Uherskohradišťska se míra nezaměstnanosti pohybuje kolem 9,5 procenta. Podle úřadu práce není ohlášené propouštění příznivá zpráva, ale je dobré, že konec tříměsíčních výpovědních lhůt spadá na období, kdy již řada lidí najde uplatnění při sezónních pracích.
Zásadní vliv na ekonomiku firmy, orientované téměř výhradně na vývoz, má podle Sosky také vývoj kursu koruny. "Exportujeme především do dolarových oblastí a právě dolar ztratil za čtyři roky kolem 30 procent. Na druhé straně dodavatelé intenzívně zdražovali a kompenzace proto nebyla možná," doplnil.
Cena stroje L 410 pro zhruba 20 pasažérů podle něj za rok a půl po založení Leteckých závodů vzrostla zhruba o 20 procent a podle vybavení se pohybuje mezi dvěma až třemi milióny dolarů. "Vzhledem k situaci na trhu ji prostě zvýšit nelze," dodal.
Krize se podle Sosky dále prohlubuje s obavami z války v Iráku a očekávaného růstu paliva. "Řada dopravců drasticky omezuje činnost především na regionálních linkách a vyčkává s nákupy nových strojů," uvedl. Průvodním jevem krize je také extrémní opatrnost bank při poskytování úvěrů.
Letecké závody dosáhly loni obratu 650 miliónů korun a byly v provozním zisku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist