| www.ihned.cz/svec Historie a současnost firmy Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers (PWC) vznikla v roce 1998 celosvětovou fúzí firem Coopers & Lybrand a Price Waterhouse. Obě dvě založily své pobočky v České republice hned po listopadu 1989, v roce 1990. Oborů, na něž se společnost specializuje, je celá řada, patří mezi ně audit, účetní a daňové poradenství, poradenství v oblasti řízení lidských zdrojů, finanční poradenství včetně fúzí a akvizic, revitalizací společností a projektového financování, a také služby v oblasti analýz sporů a forenzního šetření. Na celém světě má PWC přibližně 125 tisíc zaměstnanců, v České republice potom v současné době 526. Počet zaměstnanců se samozřejmě čas od času mění. Prvenstvím k dokonalosti Podle Lucie Bergerové z oddělení lidských zdrojů vyznává PricewaterhouseCoopers tři základní hodnoty. Jsou to dokonalost, týmová práce a prvenství, ať už v čemkoliv. Ve spojení s dalšími určují tyto hodnoty způsob, jímž firma podniká ve svém oboru, stejně jako určují činnost jednotlivých zaměstnanců. Jejím cílem je jako u každé solidní firmy poskytovat ty nejlepší profesionální služby. "Velmi dobře si uvědomujeme, že zvláště při jednání s klienty není dokonalost otázkou volby, ale nevyhnutelností," tvrdí Bergerová. "Chceme-li zůstat přední firmou ve svém oboru, musíme neustále odvádět vynikající práci. Nabízíme svým klientům prvotřídní schopnosti a kreativní nápady, které prokazatelně zlepšují výsledky jejich činnosti. Tento přístup posilujeme zaměřením na odborný a profesionální rozvoj a růst každého z nás, dokonalosti jinou cestou dosáhnout nelze." Za jeden z nejdůležitějších úkolů považuje PricewaterhouseCoopers uspokojování potřeb klientů v měnícím se prostředí. Proto vytváří, a to je její výhodou, multidisciplinární týmy překračující hranice jednotlivých oddělení i států. Schopnost překonávat bariéry mezi odděleními a meze vlastního zájmu je klíčová pro jakoukoli kvalitní a účelnou službu klientům. Právě tyto skutečnosti činí z týmové práce uvnitř společnosti i v součinnosti s klienty účelnou prioritu. Pro profesionální služby je důležitá pružnost. "V žádném případě se nechceme stát strnulou společností," usmívá se Bergerová. "Řídící dovednosti jsou bezesporu důležité, my se však orientujeme na kvalitu vedení svého podnikání. V našem pojetí se jedná především o myšlenkové prvenství, o vedení na trhu. Lidé na všech úrovních musejí být samostatní a schopni vést oblast, za niž jsou zodpovědni." Přijímací řízení je náročné Obecně lze výběrová řízení v PWC rozdělit na dva typy. První z nich je zaměřen na absolventské pozice a druhý na výběr pracovníků na místa, která vyžadují předchozí zkušenost v oboru. Pokud jde o čerstvé absolventy, pak prvním krokem při jejich výběru je vyplnění tzv. InfoFile, což je dokument nahrazující strukturovaný životopis. Jeho forma nám umožní zjistit o uchazeči maximum důležitých informací a porovnat je s firemními kritérii výběru. Uchazeči splňující taková kritéria jsou pak pozváni k účasti v tzv. Assessment Centre. V průběhu jednoho dopoledne se pomocí testů a cvičení prověřuje jejich analytické a logické myšlení, znalosti anglického jazyka, komunikační a prezentační dovednosti a při řešení případové studie předpoklady pro týmovou práci. Na základě získaných informací pak probíhá další výběr a s nejúspěšnějšími uchazeči se vedou další pohovory. Vede je zástupce auditového či daňového oddělení, jenž absolventům pracovní místa asistentů/konzultantů nabízí, dále personalista a na závěr se jich účastní také partner daného oddělení. Pak už následuje nabídka zaměstnání. Při obsazování pracovních míst vyžadujících předchozí zkušenost v oboru společnost rovněž uskutečňuje několik kol výběrových pohovorů, popřípadě také testy praktických zkušeností. "Vzhledem k tomu, že každého výběrového řízení se účastní jiný počet uchazečů a mezi nimi je pokaždé jiný počet kvalitních kandidátů, kteří odpovídají našim požadavkům a firemní kultuře, není možné přesně říci, kolik procent účastníků přibližně přijímáme," říká Bergerová, "někdy se může stát i to, že se původně plánovaný počet nabízených míst na jedno pracovní zařazení změní v případě, že se setkáme se skutečně kvalitními uchazeči." Důležité je, aby měli zaměstnanci chuť se rozvíjet Vzhledem k tomu, že cílem PricewaterhouseCoopers je poskytovat klientům co nejlepší služby, musejí se její zaměstnanci neustále vzdělávat. Obecně má tedy firma zájem o lidi, kteří mají chuť se stále učit, jsou cílevědomí, proaktivní, iniciativní a nebojí se přicházet s novými nápady. Samozřejmostí je ovšem znalost anglického, německého či jiného světového jazyka. Kariérní postup je pro zaměstnance společnosti strukturovaný. PWC vypracovala systém hodnocení založený na odměňování na základě dosažených výsledků a plnění stanovených cílů, které jsou pravidelně sledovány a vyhodnocovány. Podle výsledků hodnocení je jednotlivým zaměstnancům nabízeno další vzdělávání a poskytovány odměny. Plat, který firma nabízí, je dle Lucie Bergerové nadstandardní. Vedle mzdy pak nabízí zaměstnancům řadu výhod, jako je penzijní a životní pojištění, možnost využívat péče soukromé zdravotní kliniky či cestovní pojištění i pro soukromé účely. Samozřejmostí je i příspěvek na stravování, které je zajištěno také přímo v prostorách budovy. Odborným pracovníkům společnost zajišťuje a hradí také odborné a certifikované vzdělávací programy zakončené zkouškami (např. ACCA). Zaměstnanci mají též možnost vyjet na zahraniční stáže a řada z nich je absolvuje. Jedná se zpravidla o stáže v délce od půl roku do dvou let. Jde o to, aby nový zaměstnanec zapadl "Vždy se snažíme, aby nový zaměstnanec co nejrychleji a co nejlépe zapadl do života společnosti," říká k podmínkám, které mají noví zaměstnanci, Lucie Bergerová. "K tomu slouží celý proces adaptace nových zaměstnanců reprezentovaný např. úvodním školením či neformálními akcemi (sportovními i společenskými), a také to, že se už při výběru pracovníků snažíme orientovat na ty uchazeče, o nichž si myslíme, že jim náš styl práce a firemní kultura budou vyhovovat." V PWC často spolupracují nejen kolegové v jednom oddělení, některé projekty vyžadují spolupráci lidí z oddělení více či dokonce z různých poboček a zemí. Proto je nutné, aby zaměstnanci táhli za jeden provaz. Otevřenost a vstřícnost by měla tvořit základ firemní kultury. Přibližný počet míst pro absolventy VŠ v roce 2003 V průběhu srpna a září 2003 bude nastupovat 46 nových kolegů z řad absolventů. Doba zapracování Absolventi se po nástupu zúčastní úvodního školení v délce 1-1,5 měsíce. Zaměstnanci daňového oddělení pak po dobu 10 měsíců střídají odborné skupiny, které se zaměřují na jednotlivé daňové oblasti. Možnost stáží a brigád Studentům 4. a 5. ročníků VŠ nabízíme možnost absolvovat odbornou stáž v oddělení auditu v měsících listopad - duben. Cílem stáže je umožnit účastníkům poznat práci v naší společnosti, vyzkoušet si teorii v praxi a samozřejmě se její účastníci také seznámí s firemní kulturou. Řada stážistů s námi pak na základě této přímé zkušenosti uzavře trvalý pracovní poměr. Celkový počet zaměstnanců v České republice 526 |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



