Český start nového elektronického systému pro spedici a celní správu, který má urychlit oběh dokladů, obchod se zahraničím i evidenci spotřebních daní ve státech unie, se z 1. července přesouvá na říjen. Systém NCTS (New Computerised Transit System) ani jeho účastníci totiž nejsou navzdory direktivě Evropské unie připraveni. V Česku se má opatření týkat 2000 zasilatelských firem.
"Skončilo to na nepřipravenosti celní správy i deklarantů, chybí třeba certifikace elektronického podpisu. Z evropských států tento systém využívají jen Norsko, Španělsko, Itálie a Švýcarsko, v dalších zemích patnáctky jen některé celnice. Přistupující státy se chtějí vesměs zapojit až v květnu příštího roku," uvedl Stanislav Šuch, šéf celní skupiny Svazu spedice a logistiky.
"Certifikace společnosti, která by měla zajišťovat provozování systému, neproběhla ve stanoveném termínu," uvedl ředitel správního úseku české pobočky spediční firmy Schenker Vladimír Handl.
Celníci a dodavatelé software pro NCTS výtky odmítají.
"Celní správa je schopna zpracovávat elektronické doklady od 1. července," uvedl mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. Připomněl, že chyba je na straně speditérů, kteří si potřebný software buď nekoupili, anebo jej nemají certifikovaný, tedy vyzkoušený, zda spolupracuje se systémem celníků.
Díky elektronickému přenosu dat se má výrazně zrychlit komunikace mezi celním deklarantem a celním úřadem. Pro zákazníka to znamená, že informaci o dodání zboží do země určení - ukončení řízení v režimu společného tranzitu, nedostane za 40 dní jako dnes, ale třeba již za týden.
Směrnice Evropské komise, podle níž se NCTS v unii zavádí, předpokládá, že do systému bude zapojeno osmdesát tisíc firem a institucí ve všech zemích unie. Náklady na zavedení systému v letech 2003 až 2009 mají dosáhnout 35 miliónů eur. Nejdůležitějším výstupem by měla být kontrola pohybu zboží podléhajícího spotřební dani. Unie tak chce mimo jiné zamezit, aby v některých zemích docházelo k únikům spotřebních daní.
Systém NCTS má ale řadu nevýhod. "Jedná se například o náklady, které mají přepravci vynakládat několik měsíců před vstupem do unie s vědomím toho, že se jedná o nenávratnou investici," uvedl vedoucí celního oddělení DHL Vladimír Novotný.
Cena softwaru pro NCTS se pohybuje kolem deseti tisíc korun. "Nic jsme zatím nevydělali. Programy máme připravené a čekáme, že si je speditéři koupí. Ale máme strach, že je nebudou zavádět. Pro evidenci zboží podléhajícího spotřební dani bude jiný program," řekl Luděk Fürst, ředitel firmy TranSoft, která je jednou z firem nabízejících program pro NCTS.

Graf: