Společnost Dura zahájila v Kopřivnici provoz montážní linky
Ověřovací provoz ve svém novém kopřivnickém závodě zahájila společnost Dura Automotive Systems CZ, s. r. o. Potvrdil to její jednatel Milan Černý s tím, že produkce je určena zákazníkům ze skupiny Volkswagen Group.
Firma začala s produkcí řadicích systémů pro vozy Škoda Fabia a VW Polo. "Dolaďujeme montážní linku, učíme se, abychom technickými i kvalitativními parametry plně obstáli. Zaměstnáváme na pět desítek lidí, jejich počet do konce roku zvýšíme až na osmdesát. Letos začneme dělat i na nových projektech týkajících se obdobných komponentů pro automobilky Renault a Nissan," dodal Černý.
Firma se specializuje na výrobu kompletních řadicích systémů. Do Kopřivnice vstoupila koncem roku 2000, kdy si koupila desetihektarový pozemek a nákladem 175 miliónů korun postavila vlastní areál. Letos hodlá investovat dalších 50 miliónů korun.
Je prvním subjektem, jenž začal v průmyslové zóně Vlčovice s využitím vládních investičních pobídek skutečně podnikat. Dalším je pak nizozemská společnost Cirex, B.V., která už během léta přesune svou technologii přesného lití z areálu automobilky Tatra do další dokončované haly areálu.
Přes tyto první dvě vlaštovky je zatím využití industriální zóny určitým zklamáním. Dvaaosmdesátihektarová plocha, plně vybavena inženýrskými sítěmi, která přišla na sto miliónů korun, stále čeká na další investory. "Nejsme spokojeni, jednáme nyní s dalšími zájemci, ale ještě je tu nemáme," přiznal starosta Jiří Tichánek.
"Zdá se nám, že budeme muset slevit z našich požadavků, abychom nějaké firmy skutečně dostali a vynaložené investice alespoň zčásti zhodnotili," dodal.
K přehodnocování postojů představitelů města vede i situace na trhu práce. Výpadek zaměstnanosti způsobený propouštěním v automobilce Tatra - letos ji opustí na 1600 lidí, není nikdo schopen nahradit a tak se míra nezaměstnanosti zvýšila na více než 13 procent.
"Samozřejmě že svou roli hraje špatná dopravní obslužnost této části Moravy, možná ale fakt, že se už systém lákání investorů na státní dotace přežil," soudí analytik společnosti Venture Investors Tomáš Navrátil.
Program podpory vzniku průmyslových zón v Moravskoslezském kraji, jehož garantem je vládní agentura CzechInvest, očekávané ovoce nepřináší. V regionu, v němž dochází k restrukturalizaci těžkého průmyslu spojené se zánikem tisíců pracovních míst, dosud nezakotvil žádný větší investor.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist