Aerolinie za zpoždění zaplatí odškodné

/OD NAŠEHO ZPRAVODAJE/
Nový zákon schválený včera Evropským parlamentem, který má především skoncovat se současným systémem, kdy aerolinky prodávají na jeden let o několik lístků víc, než je kapacita letounu, začne platit koncem roku. Stává se, že ti, co přijdou na přepážku mezi posledními, musejí čekat na další spojení.
"Více než 250 tisíc pasažérů se ročně nedostane v Evropské unii do letadla kvůli politice aerolinek, které pohrdají časem cestujících. Jediným lékem je odškodné," uvedl poslanec za britské labouristy Mark Watts.
Evropský parlament rozhodl, že pokud cestující nebude vpuštěn s platným lístkem do letadla na trase do 3500 kilometrů, má nárok na finanční odškodné ve výši 250 eur, maximálně pak 600. Když se totéž stane na delší vzdálenosti, dostane 600 eur, maximálně 900.
Aerolinky zaplatí lidem stejnou sumu, pokud zruší bez jasného důvodu svůj let nebo se na kratší trati zpozdí vlastním zaviněním o více než dvě hodiny, na delší pak o čtyři hodiny.
Rozhodnutí poslanců kritizují hlavně společnosti zaměřené na levné létání jako Ryanair nebo EasyJet. Výše kompenzací totiž mnohonásobně překračuje cenu jejich lístku, který často stojí jen několik desítek eur. "Cestování může podražit, jelikož náklady na pokuty se v konečném důsledku odrazí v ceně letenek," uvedl David Nichols, výkonný ředitel EasyJet. Cena nejlevnějších letenek by podle něj mohla vzrůst až o padesát procent.
Aerolinky si navíc stěžují, že Evropská unie nevzala v úvahu náklady na bezpečnostní opatření po amerických atentátech z 11. září 2001. Odvětví čelí stále krizi kvůli menšímu zájmu o létání. "Zatímco americké společnosti dostaly pomoc ve výši 40 miliard dolarů, unie se odmítla na pomoci aerolinkám podílet, ačkoliv jim stouply náklady na pojištění," uvedl Bert Kalkoende z belgické společnosti SN Brussels.
Evropský parlament ale oponuje: Musíme brát v úvahu především zájmy veřejnosti a ta je nespokojena s chováním aerolinek. 250 tisíc pasažérů, co se nedostalo loni do letadla, je přes jedno procento lidí přepravených v unii za rok.
Podle slov ředitele vnějších vztahů Českých aerolinií Dana Plovajka společnost již nyní splňuje všechny požadavky unie, i když jsou nad rámec českého právního řádu: "Až vstoupí v platnost nová nařízení, tak je také akceptujeme."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist