Profesor a prezident lausannského Ústavu pro rozvoj managementu (Institut for Management Development - IMD) Nor Peter Lorange by mohl být spokojený. V různých žebříčcích, které publikují vlivná ekonomická a podnikatelská média, se jeho škola objevuje na předních místech, a to nejen v rámci Evropy, ale i celého světa.
Nabídka programů
"Složením nabídky se odlišujeme od jiných podnikatelských a obchodních škol," říká pro Wall Street Journal Europe Peter Lorange. "Zaměřujeme se podstatně více na vzdělávání vedoucích pracovníků než na klasické MBA programy. To nám v současné situaci pomáhá. Jen pět procent našich příjmů pochází z MBA programů, které přijímají kolem čtyřiadevadesáti studentů ročně. Dalších patnáct procent pochází z naší globální partnerské sítě a čtyřicet procent z programů šitých na mírů zákazníkům. Zbývajících čtyřicet procent pak pramení z otevřených veřejných programů."
IMD, který vznikl ze dvou podnikových škol v roce 1990, si udržuje svůj podnikatelský charakter. Sleduje pečlivě trendy na trhu vzdělávání a rychle na ně reaguje. Právě nyní zaznamenává skutečný růst ve vzdělávacích distančních sítích. IMD jejím prostřednictvím nabízí více než sto šedesáti společnostem online přístup ke zdrojům své školy a učitelskému sboru, a to za určitý roční poplatek. Ústav se vědomě rozhodl rozvíjet tento trh, aby z jeho rozvoje profitoval.
Další oblastí, na kterou škola orientuje svou výzkumnou základnu a akademickou obec, je vůdcovství v plochých, štíhlých organizacích. Během několika minulých let totiž její partnerské podnikové organizace prošly fází razantního snižování stavů. Nyní tyto firmy chtějí selektivně investovat do zaměstnanců, kteří v nich zůstali. Hledají cesty, jak připravit své lidi, aby byli efektivními manažery ve štíhlých, projektově orientovaných podnicích dneška. To je oblast, která se také otvírá pro vyučování a pomoc výzkumu.
Desetiměsíční program pro vedoucí pracovníky
Na otázku, jak si může být uchazeč o studium jistý, že v desetiměsíčním kursu získá to co v dvouletém programu, Peter Lorange pro Wall Street Journal uvádí: "Když vezmeme v úvahu všechny prázdniny a další mimořádná volna typického dvouletého programu, tak se jedná ve skutečnosti o značně méně než dva roky. Dvouletý program obvykle nabízí čtyři kursy během jednoho semestru a práce v nich je spíše časově natažená. Zjistili jsme, že to vše můžeme zhustit do deseti měsíců, bez prázdnin, při práci ve dne a po večerech včetně sobot. Dramaticky jsme zvýšili pracovní dávky. Tak získáte ve skutečnosti ty samé základy jako v MBA programu, který trvá dva roky."
Ústav se už před lety rozhodl jít cestou, která umožní poskytnout maximum vyučování v minimálním čase. Je to logická odezva na požadavky manažerů, kteří nechtějí vypadnout na dlouhou dobu z práce. Samozřejmě studenti těchto kursů také mají podstatně větší zkušenosti, než je norma. Musí mít minimálně pět let praxe v řídící funkci a nesmí být mladší třiceti let. Mohou se pak prohnat tímto "tlakovým hrncem", protože už pracovali. Z toho, co bylo řečeno, je zřejmé, že to není dobrý program pro lidi, kterým je dvaadvacet a nemají žádné pracovní zkušenosti.
Etika pro manažery
Škola nečekala na poslední skandály, na kterých se podílejí korporace jak z USA, tak i z Evropy. Během posledních deseti let se věnovala výzkumu, ale i výuce zaměřené na tuto otázku. Jedním z dilemat, na která se hodně soustředila, je jak rozvíjet podnikání, aby bylo silné a zdravé, dosahovaly se špičkové příjmy a současně se vytvářel i pozitivní obraz firmy. Podle Loranga je hlavní problém v tom, že nelze používat krátkodobé triky, abyste pozvedli celkové hospodářské výsledky. Přitom manažeři jsou dnes vystaveni tlakům akcionářů, kteří chtějí výsledky ihned.
Institut for Management Development na základě výzkumu připravil jeden společný program se známou Sloan School of Management na MIT. Zabývá se právě dilematy v práci v podnikových funkcích. Program řeší nutnost volby se zřetelem na rizika: růst a zisk, vnitřní rozvoj a akvizice, muži a ženy, domácí a mezinárodní úkoly, stejně jako dilemata vznikající ve správních radách. Peter Lorange hodnotí problém těmito slovy: "Máme pocit, že skandály společností - na kterých má Evropa také svůj podíl - jsou více otázkou vůdcovství než potřeby více pravidel a předpisů. Nemůžete řešit problém pomocí předpisů, když chybí správný morální charakter člověka."
Před několika lety měla škola speciální program zaměřený výhradně na etiku, ale zrušila ho. Dává přednost zasadit etiku do souvislostí. Jeden příklad za všechny. Na škole se studovalo zavádění jedné probiotické potraviny. Obsahuje určitou baktérii, která, když se přidá do potravy, posílí imunitní systém. Je to LC1 jogurt, který se prodává v supermarketech. Otázkou je, zda se dá tento výrobek označit za léčebný. Existovaly jasné výsledky laboratorních testů o prospěšnosti potraviny, ale neexistovaly testy klinické. Je to marketinková problematika, ale také etická. V diskusi o tom, zda může být výrobek dán na trh jako léčebný produkt nebo jako pro spotřebitele zdravý výrobek, se jasně prosazuje i výchova k manažerské etice.
(Z podkladů Wall Street Journal Europe zpracoval jap)
Peter Lorange dává přednost zasadit podnikatelskou etiku do souvislostí než ji přednášet jako samostatný obor.
IMD v základních údajích
Sídlo: Lausanne, Švýcarsko
Založen: 1990, jako nástupce dvou předtím nezávislých organizací - škol IMI, založené v Ženevě v roce 1946 kanadskou firmou Alcan a Imede, založené firmou Nestlé v Lausanne
Prezident: Peter Lorange (Nor) - od 1. července 1993, je profesorem strategie.
Přihlášky do MBA pro vedoucího pracovníka: 73
Přihlášky na denní studium MBA: 90
Školné denního studia MBA: 75 000 švýcarských franků
Zvláštnosti: intenzívní řádné studium rozvržené na deset měsíců
Absolventi: přes 45 000
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist