Microsoft chystá do aut nové počítače

Poté, co se nastálo zabydlel v kancelářích a obývacích pokojích, bere si počítačový obr Microsoft na mušku také automobil. Má v plánu sjednotit informační a komunikační techniku, která se v autech objevuje stále častěji. Koncern za tímto účelem vyvinul provozní systém, který na softwarové bázi vzájemně sloučí autorádia, telefony, navigaci, přístup k internetu a kapesní počítače od různých výrobců.
Mnohé producenty aut má Microsoft už teď na své straně. První verze jeho systému jsou již v některých vozech namontovány, aniž by o tom jejich majitelé měli nejmenší tušení. Například ovladač navigace u BMW 7 nebo modely citro¨enů C5 a Xsara využívají právě software od Microsoftu.
Právě Citro¨en udržuje strategické partnerství s Microsoftem již delší dobu, zvláštní sérii modelu Xsara vybavil prvními počítači už v roce 1999. Nová generace, vyvinutá ve spolupráci s výrobcem Hi-Fi zařízení Clarion, je kombinací rádia, telefonu, navigace a CD přehrávače, ovládaného hlasem. "Chtěli jsme vyvinout systém, který bude bezpečnější a komfortnější," říká Thomas Albrecht z německého zastoupení Citro¨enu.
Tak může řidič, který například rychle potřebuje někde přenocovat, prostřednictvím telefonického centra rezervovat hotel. Jeho adresa mu přijde až do vozu prostřednictvím SMS zprávy. Tu dostane automaticky i navigační systém, který vyhledá polohu hotelu a vypočítá trasu. Přátelský hlas počítače pak vede řidiče až k cíli.
Podobné možnosti získávání údajů z internetu nebo přenesení údajů o vozidle přímo do servisu jsou myslitelné již v blízké budoucnosti. Před několika týdny představil Microsoft novou verzi "Windows Automotive 4.2", která v sobě integruje také systém Internet-Explorer, podporující vzájemnou výměnu informací prostřednictvím systému Bluetooth. Jeho uživatelé si tak mohou napříště například přehrát hudbu z MP-3 do počítače automobilu, aniž by ji před tím museli vypalovat na CD. Anebo mohou získat z internetu zprávy o počasí a dopravě, aniž by přitom museli dát ruku z volantu.
Zhruba 30 dodavatelů pro automobilový průmysl novinku od Microsoftu již testovalo a mnozí z nich jí chtějí přizpůsobit své výrobky. Vedle Clarionu jsou to například firmy Denso, Kenwood, Sanyo nebo Yazaki. Až dosud totiž používal každý dodavatel svůj vlastní systém, bylo těžké je vzájemně propojit nebo přidat k nim dodatečné funkce. Systém od Microsoftu navíc umožňuje vzájemnou výměnu dat mezi kapesním počítačem a takzvaným Smartphonem, miniaturním počítačem integrovaným v telefonu.
"Než ale bude zpracování dat v autě úplnou samozřejmostí, uplyne nějaká doba," předpovídá Jürgen Za, který u Microsoftu řídí oddělení automobilových počítačů. Brzdou je různě dlouhý čas, který jednotliví výrobci potřebují k vývoji integrovatelných systémů a také skutečnost, že v současnosti již vyrobené automobily bez těchto zařízení budou jejich majitelé používat nejméně dalších deset let.
Jürgen Algrecht z Citro¨enu je ještě pesimističtější. "Během příštích let se na trhu objeví několik nových generací počítačů a procesorů, které si vzájemně nebudou příliš rozumět. Největším úkolem tak bude udržet informační a komunikační techniku v autě alespoň na současné úrovni."
[*]

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist