Handelsblatt
Výhledy na trhu mobilních telekomunikací se pomalu zlepšují. Největšímu mezinárodnímu operátorovi Vodafone, se tak během prvního kvartálu jeho nového účetního roku (starý skončil v březnu 2003) podařilo získat překvapivě mnoho nových zákazníků. Také španělská Telefónica Moviles za uplynulý kvartál vykázala nečekaně zisk.
Vodafone za poslední tři měsíce získal 2,5 miliónu nových zákazníků. Celkem tak jeho služeb využívá na 122,7 miliónu osob. Nejvíce nováčků přibylo v USA a Řecku. Zároveň zaznamenal také nárůst obratu na klienta, a to především ve Velké Británii a v Itálii, v Německu tento ukazatel stagnoval. Tyto výsledky by měly potvrzovat domněnku, že firma překonává prognózy pro nynější účetní rok 2003/2004.
Dodržení letošních předsevzetí potvrdil i odcházející výkonný ředitel firmy Chris Gent. Koncern chce podle něj letos zvýšit jak obrat, tak počet zákazníků, a to o deset procent. Nové akvizice přitom plánované nejsou. Namísto toho by však mohlo dojít k expanzi firmy, která je činná ve 36 zemích světa.
Přesné kvartální výsledky firma nezveřejňuje. Teprve v polovině svého účetního roku - koncem září, zveřejní svou mezibilanci. I tak však nejnovější vývoj britského koncernu burza ohodnotila růstem kursu akcií o 1,3 procenta. Ten byl přitom ještě v minulém týdnu na svém čtyřměsíčním minimu.
Přírůstky zaznamenala i německá dceřiná společnost koncernu - Vodafone D2, a sice 320 tisíc nových zákazníků. Ta tak s počtem uživatelů 23,3 miliónu osob těsně následuje německou jedničku na trhu T-Mobile. Jeho služeb v Německu využívá 24,9 miliónu osob.
Podle šéfa německé Vodafone Jürgena von Kuczkowského se obzvláště dobře vyvíjejí multimediální služby a prodej mobilů s digitálními kamerami. "Vodafone life a kamerové mobily jsou motorem růstu příštích let," řekl Kuczkowski. Podle něj by se proto škála těchto telefonů měla do konce roku rozšířit z dnešních šesti na deset až patnáct modelů.
Důvodem vyššího růstu zájmu klientů je jak čas dovolených, tak nižší ceny přístrojů. Multimediální služby zatím využívá 685 tisíc zákazníků. Do konce roku by firma chtěla jejich počet zvýšit přes jeden milión. S tím roste i podíl těchto služeb na celkovém prodeji. Zároveň se podle Kuczkowského dobře vyvíjel ukazatel obratu na zákazníka, který nyní činí 26,10 eura na měsíc.
Ke startu třetí generace mobilních služeb - UMTS, se zástupci Vodafone vyjadřovat nechtěli. Podle nich start ztěžují telefony, které neodpovídají požadavkům firmy. Zahájena tak zatím nebyla ani testovací fáze. Řada operátorů chtěla služby UMTS odstartovat již loni na podzim, ale neučinili tak z obdobných důvodů. Dnes proto žádný z telekomů nechce říci, kdy přesně UMTS spustí. "My začneme, až budeme mít vysoce hodnotný produkt," říká Kuczkowski.
Bezproblémový je průběh stávajícího roku i u španělského operátora Telefonica Moviles. Koncern včera překvapil analytiky ziskem za poslední tři měsíce ve výši 420 miliónů eur. Motorem byl především domácí trh, který dokázal vyrovnat ztráty na trhu latinskoamerickém. Obrat pak stoupl o jedenáct procent na 2,5 miliardy eur, důvodem je zvýšení průměrného obratu na zákazníka.

030729-14 ()

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist