Podaří se z jediného koncertu rockové kapely z bývalé česko-slovenské federace udělat výnosný byznys s obratem několika desítek miliónů korun? Odpověď na tuto otázku dnes zaměstnává nejvíce produkční tým agentury MC production, která pořádá koncert slovenského Elánu v sobotu 20. září na pražské Letné. Díky nasmlouvaným sponzorům a na základě vývoje prodeje vstupenek to vypadá, že by se vystoupení Jožo Ráže a spol. mohlo zařadit po bok takových velkých akcí, jako byly letošní koncert Rolling Stones nebo pražský set slavných Irů U2 v roce 1997.
Jak uvedli organizátoři koncertu, dosud se prodalo přes 61 tisíc lístků. "Z toho necelé tři tisíce připadají na VIP vstupenky na tribuny, které jsou již kompletně vyprodány," upřesnil manažer Elánu a pořadatel koncertu Michal Čimera. Jak uvedla Věra Tichá z agentury Ticket Art, jen přes tuto společnost dosud "proteklo" přes 37 tisíc vstupenek. Běžné lístky jsou v současné době k dostání za 750 korun, zájemce o sezení bude muset do peněženky sáhnout pro 2400 korun. Znamená to, že příjmy ze vstupného by se již nyní mohly pohybovat okolo 50 miliónů korun.
Rozpočet koncertu se přitom podle Čimery vešel pod 100 miliónů korun. "Počítám s tím, že pouze ze vstupného po odečtení všech poplatků, provizí a daní mi toho moc nezbude. Dalším nezbytným zdrojem příjmů jsou pak smlouvy s partnery, bez jejichž účasti by akce takového rozsahu realizovat nešla," uvedl Čimera. MC production se tak podařilo navázat spolupráci se společnostmi Nokia nebo Česká pošta. Dopravu fanoušků potom na základě sponzorské spolupráce zajišťují společně České dráhy a slovenská Železničná spoločnosť.
Očekává se, že účastí diváků se koncert skupiny Elán bude blížit vystoupením velkých jmen světové populární hudby v České republice - letošním Rolling Stones nebo U2. Kupříkladu na červencový koncert rockových veteránů Rolling Stones dorazilo podle Barbory Exnerové ze společnosti Ticketpro přes 80 tisíc fanoušků. Z domácích interpretů se podobně hojně navštívená akce povedla pouze bratrům Nedvědům, jejichž "narozeninový" koncert na Strahově v červnu 1996 navštívilo kolem 70 tisíc diváků.
Čimera se ale podobnému srovnání brání. "Narozeninový happening a rockový koncert jsou dvě rozdílné věci, mající i rozdílnou skladbu návštěvníků. Svou roli hraje i doba konání koncertu. Zjednodušeně řečeno, co je lepší pro konání koncertu - jaro, nebo podzim?" řekl Čimera. Úspěšný prodej vstupenek Elánu je pak podle lidí z branže souhrou více faktorů. "Hraje zde roli velký zájem o předchozí turné kapely, odvaha pořadatele a dobře zvládnutá propagace," myslí si Milan Skotálek z Dream Productions.
Na výnosy z akce se kromě kapely a MC production může těšit rovněž několik desítek firem, zajišťujících stavbu pódia, světla, ozvučení nebo občerstvení návštěvníků. "Nasmlouvaných firem, které se podílí na zajištění všeho potřebného v den koncertu, je přes padesát. Pokud však k tomuto číslu přičteme i dlouhodobé partnery, dostaneme se k číslu přesahujícímu sto padesát," dodal Čimera. Kupříkladu stavbu pódia a ozvučení má na starosti firma Amex, ostrahu Hofa Guard Agency a občerstvení společnost Resis.
Nejnavštěvovanější koncerty v České republice
kapela/interpret |
počet diváků |
rok |
Rolling Stones |
127 000 |
1995 |
Michael Jackson |
120 000 |
1996 |
Pink Floyd |
pod 120 000 |
1994 |
Rolling Stones |
100 000 |
1990 (ČSFR) |
U2 |
80 000 |
1997 |
Nedvědi |
70 000 |
1996 |
Zdroj: Odhady pořadatelů
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist