Sedm míst nabídnou i vozy SUV
Vozů s větším než s obvykle pětimístným provedením bude přibývat. Jak minulý týden ukončený frankfurtský autosalón ukázal, sedm míst stále častěji nabídnou vozy sportovně užitkové třídy SUV. Vytvoří tak konkurenci klasickým velkoprostorovým autům typu Renault Espace i jejich menším verzím v podobě Renaultu Scénic nebo Opelu Zafira.
Sedm míst, karosérii podobnou terénnímu vozu a pohon všech kol má například sériově vyráběné Volvo XC90. Ve Frankfurtu se švédskému vozu představila konkurence v podobě studie Nissan Dunehawk a Cadillac SRX, který se na evropském trhu představí příští rok.
Automobilky tvrdí, že se jim u sedmimístných vozů třídy SUV podařilo stmelit několik kategorií aut dohromady. "Je to opravdový multitalent. Cadillac SRX spojuje sportovní design, jízdní dynamiku a bezpečnost kombíku s vlastnostmi vozu SUV," píše se v prohlášení firmy Cadillac.
Cadillac SRX má patřit k autům, s nimiž se americká značka pokusí prorazit v Evropě. Zatím ale jen v její západní části. "O prodeji vozů Cadillac zatím neuvažujeme, jen ve stadiu úvah je značka Chevrolet," říká Roman Šubert, mluvčí dovozce vozů Opel a Daewoo na český trh. Obě značky patří stejně jako Cadillac a Chevrolet koncernu General Motors.
Luxusní sedmimístné SUV od Cadillaku má třetí řadu sedadel elektricky ovládanou. Nejzadnější sedadla zmizí po zmáčknutí tlačítka v podlaze, a zvětší se tím prostor pro zavazadla. Tři řady sedadel jsou řazeny jako v divadle. Druhá řada je o pět centimetrů výše než první a třetí o 12 centimetrů výše než druhá.
Podobný koncept sedmimístného vozu SUV přináší i studie Nissan Dunehawk, která podle slov duchovního otce tohoto vozu Takeshiho Yamazaki propojuje vlastnosti velkoprostorových vozů MPV a aut třídy SUV. Aby byly karosérie sedmimístných "multitalentů" co nejpraktičtější, dostávají od návrhářů protáhlou karosérii se vzadu kolmo useklou zádí.
Vizi klasického velkoprostorového auta ve Frankfurtu předvedlo korejské Daewoo. Studie UniVerse má dokonce tři řady po třech sedadlech. Automobilka tvrdí, že devítimístný vůz lze snadno přeměnit z malého autobusu na kancelář, místo ke spaní nebo na malou dodávku pro převoz nákladu. Daewoo UniVerse nemá prostřední boční sloupky, což zpříjemňuje přístup do interiéru. Zadní dveře této studie, o jejíž sériové výrobě zatím automobilka nerozhodla, jsou posuvné.
Jako by jen první půlku velkoprostorového auta přivezla do Frankfurtu automobilka Daihatsu. Její koncepční vůz Ai nabízí při malé délce 2,65 metru svezení čtyřem cestujícím. Studie městského auta je jen o 15 centimetrů delší než dvoumístný Smart City Coupé.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist