Velmoc v oblasti mobilních telefonů Finsko, odkud pochází i světový výrobce číslo jedna Nokia, našla jejich další využití. Finům pomáhají mobily vyhnout se dopravním zácpám.
Celý systém je přitom velmi jednoduchý. Mobilní telefony totiž vysílají pravidelně signály, díky nimž kontrolují a vyhodnocují dostupnost sítě - a to i v době zdánlivé nečinnosti přístroje.
A právě toho využily finské úřady. Sledují hustotu těchto signálů vysílaných z mobilů jednotlivých motoristů na hlavních silnicích a podle toho vyhodnocují dopravní situaci na silnicích. Své poznatky ihned publikují na internetu, kde je tedy zachycen stav v reálném čase. Informovány jsou také rozhlasové a televizní stanice, které díky tomu mohou velmi rychle a přesně varovat obyvatele, jakým místům je lepší se vyhnout.
Finská správa silnic ve spolupráci s mobilním operátorem Radiolinja celý systém během léta vyzkoušela v hlavním městě Helsinkách a jeho okolí. Osvědčil se natolik, že ho úřady chtějí využívat celostátně.
Doposud se dopravní situace na silnicích monitoruje hlavně pomocí kamer nebo senzorů, které zaznamenávají projíždějící auta. Ovšem signál z mobilních telefonů má tu výhodu, že jeho prostřednictvím lze nepřetržitě a přesně sledovat i rychlost, s jakou auta projíždějí vybraný úsek.
"Pochopitelně docházelo i k chybám. Když zde například projížděl autobus s třiceti cestujícími, kteří měli zapnutý mobil, systém každého z nich vyhodnotil jako samostatné auto. Nebo když někdo u silnice sbíral jahody, ukázal nám ho, jako stojící vůz," citoval kanadský list Toronto Star manažera projektu Tima Karhumakiho. Nyní už je ale systém na podobné případy připraven a je schopen chyby korigovat na základě srovnání signálů z dalších mobilů.
Aby systém dokázal kvalitně vyhodnotit data, musí mít mobil zapnuto alespoň pět procent lidí jedoucích v autě. Ve městě, kde je větší hustota provozu, stačí i méně. Ve vyspělých zemích však používá mobil většina obyvatel. Radiolinja je připravena službu rozšířit i do dalších evropských zemí.
Sledování signálů z mobilních telefonů však vzbuzuje také obavy veřejnosti ze zásahu do soukromí. Operátoři tyto obavy jednoznačně odmítají s tím, že zaznamenávají pouze informace vedoucí k zjištění trasy a dosaženého času. Podle Radiolinje při sledování dopravy není prakticky možné zjistit ani telefonní čísla jednotlivých mobilů. Jakékoli osobní údaje zjištěné při tomto sledování stejně nemohou být použity u soudu či předány dalším úřadům.
"To prostě není možné. Dokonce to ani neumíme a neznáme žádný způsob, jak tyto údaje zjistit dodatečně," vysvětluje zástupce Radiolinje Veli-Matti Kiviranta. Přesto Radiolinje uvedla, že systém by mohl být za určitých okolností využit i ke sledování ukradených vozidel.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist