Vídeň trvá na omezení kamiónové dopravy

Rakousko zvažuje, že podá žalobu na instituce Evropské unie kvůli nedodržení přístupové smlouvy. Vídeň tak chce zabránit tomu, aby v Rakousku přestala platit striktní omezení pro kamióny z členských zemí unie, která si Rakušané vyjednali před vstupem do EU v polovině devadesátých let.
Dohoda o udělování tzv. ekobodů, jejichž prostřednictvím Vídeň reguluje počet zahraničních kamiónů na rakouských silnicích, vyprší letos v prosinci. S požadavkem, aby se její platnost prodloužila, však vláda kancléře Wolfganga Schüssela v Bruselu neuspěla. Naopak. Jak ministři dopravy EU, tak poslanci Evropského parlamentu trvají na tom, aby Rakousko přestalo znevýhodňovat evropské přepravce.
Poslanci navrhují uzavřít s Rakouskem novou tranzitní dohodu, která by pro naprostou většinu nákladních automobilů znamenala volný průjezd osmimiliónovou alpskou republikou. Omezení by se v budoucnu týkala jen dvaceti procent kamiónů, na něž se vztahuje současný systém udělování ekobodů.
Rada ministrů je sice k požadavkům Rakouska vstřícnější, ani její návrh však Vídeň neuspokojil. "Počet nákladních automobilů, které budou přes naše území projíždět, by tak stoupl z nynějších 1,7 miliónu na více než 2,5 miliónu ročně," citoval nejmenovaného rakouského experta na dopravu vídeňský list Die Presse.
Přestože se Rakušané uvolnění tranzitu přes své území brání, obsah nové dohody už de facto nemohou ovlivnit. O jejím znění se totiž nerozhoduje ve Vídni, ale v metropoli Evropské unie. Konečný kompromis vzejde z jednání zástupců Evropského parlamentu a Rady ministrů, které včera začalo v Bruselu.
Vídeňská vláda se přesto nevzdává. "Budeme bojovat do poslední vteřiny," oznámil ministr dopravy Hubert Gorbach, citovaný agenturou APA. Některé spolkové země tak například zvažují blokádu silnic, omezení dopravy na významných rakouských mostech, či - jak oznámil Jörg Haider - blokování rozšíření Evropské unie na východ.