U výběru letadel pro aerolinie už nesmí být prostředníci

Pod vedením Jaroslava Tvrdíka musí ČSA kromě strategie připravit ještě velký obchod: nákup letadel za zhruba 75 miliard korun.
Dozorčí rada dala i v tomto případě Tvrdíkovi najevo, že musí stejně jako u viceprezidentů zaručit jasná a průhledná výběrová řízení. Neměla by se tak opakovat měsíc stará situace, kdy zástupci ČSA vyjednávali s brazilským výrobcem letadel, firmou Embraer, za asistence zprostředkovatelské společnosti Omnipol. "Příště by s dodavateli mělo jednat vedení ČSA, nikoliv zprostředkovatelé. Platit prostředníky je vyhazování peněz," řekl jeden z členů dozorčí rady ČSA.
Nákup velkých dopravních letadel bude největším obchodem. Světovému trhu dominují dvě firmy - americký Boeing a evropský Airbus. Pokud by u výběru i nadále asistoval Ominpol, zvýhodňovaly by ČSA Airbus. Jeho spoluvlastníkem je totiž světový výrobce zbraní British Aerospace Systems, který má podstatný vliv ve skupině Omnyx, jíž patří právě Omnipol.
Obchodní ředitel Omnipolu Jiří Řezáč namítá, že užší spojenectví mezi ČSA a Omnipolem by nebylo žádnou novinkou. "Spolupráce Omnipolu a ČSA nebyla přerušena po roce 1989, ale naopak pokračovala v poslední dekádě minulého století, prakticky až do letošního roku," tvrdí Řezáč.
Bývalý prezident ČSA Miroslav Kůla však řekl, že jeho management i vedení předchozího šéfa ČSA Antonína Jakubšeho vždy jednaly o nákupu letadel jen s výrobci a nikdy u toho nebyli žádní prostředníci, ani Omnipol. "Jedinou výjimkou bylo, když s námi Omnipol vyjednával odkup letadla, jež chtěla thajská vláda darovat svému králi," vzpomíná Kůla.
Tvrdíkova koncepce aerolinií i výběr letadel jsou velmi důležité též vzhledem k zamýšlené privatizaci ČSA. Ministr dopravy Milan Šimonovský o prodeji firmy uvažuje v horizontu dvou tří let. "Nejdřív je nutné zlikvidovat miliardovou ztrátu, která se ve firmě nahromadila, když ji začátkem 90. let ovládaly Air France. Pak by bylo vhodné ji co nejrychleji prodat," řekl Šimonovský.
Pokud by chtěl Tvrdík z ČSA udělat levného dopravce, ucházely by se o něj velmi pravděpodobně právě firmy, které této branži dominují už dnes - například irský Ryanair či britský easyJet. Tradiční aerolinie nemají o levné dopravce zájem.