Rovněž divný design může být krásný


Šéfdesignér Renaultu Patrick Le Quement ochotně přiznává, že někteří lidé označují jeho poslední výtvory za velmi ošklivé. Není ale zklamán, protože s tím počítal.
To podle jeho názoru nedílně patří k dnešnímu doslova nabitému konkurenčnímu prostředí, které mezi automobilkami panuje. Když výrobce přijde na trh s autem vyvolávajícím spory, je to dokonce jeden z klíčů k úspěchu - jedni ho bezmezně milují, druzí nesnášejí.
"Jste ztracen, pokud váš design neříká nic vůbec nikomu," řekl Patrick Le Quement v diskusi pořádané konzultační firmou Booz Allen Hamilton. A až trochu drze dodal: "Samozřejmě, že se nevyhnete projevům nadšení a zatracení. Ale je dobré mít zákazníky, kteří se pro auto nadchnou a nebudou se handrkovat o ceně."
Strategie šéfdesignéra Renaultu dokresluje nové změny v automobilovém designu. Výrobci se dlouhá léta snažili nabídnout auta, která nikdo nebude zavrhovat. Doufali, že takto osloví široký okruh zákazníků. V polovině 90. let zašel tento trend tak daleko, že všichni vyráběli sedany, hatchbacky i kombíky s neslanými nemastnými tvary.
Zákazníci navíc jednotlivé značky přestávali navzájem rozeznávat. V Americe dal nudný design aut zelenou robustním vozům SUV s terénním vzhledem. Běžná auta se přestala líbit.
Nyní si však stále více automobilek troufá. Americký General Motors dává autům své značky Cadillac ostře řezané linie a věří, že tím odláká zákazníky zahraničním značkám Mercedes-Benz a BMW. DaimlerChrysler letos představil model Pacifica. Jde o úplně nový typ vozu, který míchá vlastnosti kombíku a vozu SUV. Dá se předpokládat, že automobilka vzbudí s pacifikou velký zájem.
Také Toyota a Honda přišly s poněkud neobvykle vypadajícími auty. Mají oslovit zájemce, kterým ještě není třicet. A oba výrobci k tomu poznamenali, že patrně vystraší své starší věrné zákazníky.
"Automobilky kladou na design větší důraz, protože je pro ně stále těžší odlišit se od ostatních," říká Peter Soliman, automobilový konzultant agentury Booz Allen Hamilton z Düsseldorfu. "Výrobci dříve vyvíjeli nové technologie jako například ABS, aby získali náskok před ostatními. Ale dnes už hodně dílů vyvíjejí přímo dodavatelé automobilek. A ti musí nabídnout své věci každému. Výrobci se proto musí odlišit jinak," dodává Peter Soliman.
Nedávná studie agentury J. D. Power ukázala, že se trochu drzý design může vyplatit. Podle znalců trhu lépe uspějí auta, která polarizují. Buď se líbí, nebo ne.
Ale velkým rizikem je, když design vyvolává převážně negativní reakce. J. D. Power jmenuje vozy jako Pontiac Aztek, Cadillac CTS nebo Volvo XC70.
V Evropě není nikdo, kdo by dával autům odvážnější tvary než Renault. Před dvěma lety přišel jeho designér Patrick Le Quement s netradičně pojatou zádí vozu vyšší střední třídy - Renaultu Vel Satis. Jeho variaci přenesl nedávno i na menší model Mégane.
Renault minulý týden oznámil i finanční úspěch. Prodeje modelu Mégane za září vzrostly v západní Evropě o 16 procent. Nárůst přišel v době, kdy evropský trh klesl o 1,5 procenta a samotný francouzský trh stoupl jen o 1,6 procenta. Díky modelu Mégane šéf automobilky Louis Schweitzer očekává, že Renault vydělá letos více, než se čekalo.
[*]

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist