Najděte se v designu



"Dobrý design by měl obsahovat maximum "vitamínů", obsažených v nejrůznějších trendech," říká architekt a designér Petr Václavek, jehož práce vzbudila letos ohlas na mezinárodním veletrhu Internazionale del Mobile v Miláně. "Myslím si ale, že se v současnosti setkáváme s úsilím tyto trendy z designu destilovat anebo je alespoň třídit."
Tato snaha je vcelku pochopitelná v době, kdy bytový design, podobně jako design oděvů, zachvátila exploze nápadů, nově se rodících stylů a jejich vzájemné propojování. Design odráží stav, nálady a pocity multikulturního světa a jejich rychlé proměny. Definování trendů je jistě úspěšný obchodní tah, jak připomíná Petr Václavek, ale zároveň usnadňuje orientaci tvůrců i jejich zákazníků.
Na nedávných veletrzích Tendence ve Frankfurtu nad Mohanem poprvé manažerský tým pojmenoval poslední světové trendy v tzv. life style skupinách. Tyto skupiny vytvořili odborníci na základě sociální struktury evropské společnosti a předpokládaného nákupního chování zákazníků. Podle jejich životního stylu pojmenovali čtyři základní trendy: Modern Living, Emotion, Joy a Function.
"Modern Living pro mě v pocitové rovině znamená především mládí," říká Petr Václavek. "Je to moderní, futuristický trend plný hledání - a to i s rizikem slepých uliček, trend maximálně využívající nové technologie a materiály. Když budu nucen vlézt do jedné z těchto škatulek, vyberu si Modern Living."
Skupina Emotion podle Petra Václavka vzbuzuje především příjemné pocity a eleganci. Patří do ní však také předměty kultovní.
Joy naopak skrývá vše, co je bohémské, veselé a, jak dodává Petr Václavek, "také hravé, polyfunkční a překvapující".
Trend Function, pro který jsou typické jednoduché a praktické předměty určené především k vaření a stolování, navazuje podle Petra Václavka na odkaz výmarské školy Bauhausu, podřizující design architektuře, na funkcionalismus.
Tyto trendy se staly výchozím bodem pro zrod expozice Top Stars, kterou připravili studenti a nedávní absolventi českých vysokých škol se zaměřením na architekturu a design. Výstava byla v pražském Veletržním paláci otevřena včera a potrvá jen do 7. prosince. Její autoři vyhledali exponáty pro dané "trendové skupiny" v nejlepších interiérových a designérských studiích, galeriích, prodejnách a tzv. showroomech a vytvořili z nich překvapivé kompozice.
Z takzvaně obyčejných věcí vznikla romantická zákoutí plná emocí, modely měst, moří a rybníků, praskající kokony, v nichž se spotřební předměty rodí z hlavy tvůrce i materiálu, hravá představení pro děti, to vše ponořeno do vůně sušených a lisovaných bylin i aranžmá květin - také podle posledních trendů...
Nicméně nově vznikající trendy, charakteristické často překvapivým kombinováním i zdánlivě nesourodých nebo dokonce protichůdných výtvarných prvků, jsou okamžitě zpochybňovány: Většina předmětů a z nich vytvořené kreace přísné hranice těchto čtyř trendů nějakým způsobem přesahují. Proč?
"Dobrý design je mixem všech nebo alespoň většiny z nich," tvrdí Petr Václavek. "Pokud jich část chybí, je to na výrobku znát." Jako příklad dobrých "mixů" uvádí například tvorbu architekta a designéra Phillipa Starcka. "Skutečným příkladem jsou jeho interiéry a z drobného designu nabízím namátkou jeho "mačkátko" na citron," říká Petr Václavek.