Nakladatelství Management Press přináší další svou podzimní novinku - knihu J. Bláhy a Z. Dytrta Manažerská etika (vydalo ji nakladatelství Management Press, brož., 156 str.), která je významným pokusem o systematický pohled na živé a mnohdy skutečně palčivé otázky manažerské, resp. podnikatelské etiky.
Autoři reagují také na situaci v posledních letech, která vznikla v návaznosti na skandály řady amerických, ale i evropských manažerů. Případy Enronu či diskuse o výši odměn a "zlatých padáků" přiznávaných vrcholným manažerům však stavějí manažerskou etiku do popředí zájmu nejen veřejnosti, ale i odborníků.
Bláha a Dytrt vymezují východiska etických postojů a v návaznosti na ně načrtávají i vlastní systém manažerské etiky. Podrobně probírají oblasti aplikace manažerské etiky, obecné kroky etického rozhodovacího procesu a uvádějí faktory, které ovlivňují etické jednání, a to zejména v podnikatelském prostředí.
V rámci diskuse o etických aspektech řízení hovoří o úloze a významu organizační vize a organizačních hodnot a uvádějí i konkrétní příklady etických kodexů vybraných firem či institucí a podobných dokumentů přijatých mezinárodními organizacemi.
Zvláštní pozornost věnují předpokladům prosazování a podpory etického chování v roli manažerů v těchto procesech, a to zejména v souvislosti s praktickými otázkami řízení lidských zdrojů, vytváření proetického klimatu v organizacích a žádoucí organizační kultury.
Dílčí kapitoly knihy se zaměřují na problematiku společenské odpovědnosti podniků, resp. zásady jejich jednání vůči takzvaným oprávněně zainteresovaným skupinám, na etické otázky environmentálního managementu, lobbingu jako nástroje komunikace podniku s představiteli veřejné správy a politické sféry a na další významná témata.
Autoři nemoralizují, přestože takřka na každé stránce knihy vnímáme jejich naléhavý morální apel. Dobře vědí, že etiku nelze nařídit. Věří ovšem v sílu pozitivního příkladu a dobrých zpráv. Věří ve smysl každodenní "drobné" práce na zlepšování etického klimatu v organizacích i ve společnosti jako celku. Síla jejich příspěvku k tomuto nikdy ne zcela hotovému dílu spočívá v jejich schopnosti přesvědčit čtenáře o tom, že i etické jednání v oblasti managementu a podnikání se "vyplácí".

Cena jednoho výtisku knihy je 210 Kč včetně DPH. Knihu si můžete písemně objednat na adrese ECONOMIA a. s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, e-mail: zdenka.mejzlikova @economia.cz, kde vám zařídí její zaslání na dobírku přímo z nakladatelství MANAGEMENT PRESS. Případné informace na tel. čísle 234 462 232. Členové HN klubu, kteří u této publikace uvedou na objednávce pořadové číslo členské karty, obdrží 20procentní slevu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist