Olympic Airways startují poslední pokus o záchranu

Pod novým jménem, s méně zaměstnanci a bez dluhů, tak by měla tento týden vstříc lepší budoucnosti odstartovat řecká letecká společnost Olympic Airways. Již nyní však nový začátek státních aerolinií provázejí značné turbulence.
Pokud vše proběhne, jak má, ukončí ve čtvrtek 46letou historii Olympic Airways ve 23:10 let OA 918 z Atén do Soluně. Hodinu a půl poté, odstartuje let OA 325 z Atén do Káhiry. To by však již zkratka měla znamenat Olympic Airlines - nového nástupce.
Tato změna je zřejmě definitivně posledním pokusem zachránit státní přepravní společnost před finančním krachem. Nové aerolinie mají mít základní kapitál ve výši 140 miliónů eur a mají být zcela bez dluhů. Pracovat pro ně bude již jen 1850 osob - pro staré Olympic Airways to přitom bylo 6100.
Nová společnost by se měla zaměřit pouze na létání, ostatní služby jako technickou správu letadel či pozemní služby by měla zajišťovat zbytková Olympic Airways, která převezme veškeré závazky a zbylý personál. Nadále tak bude zátěží pro peněženky řeckých daňových poplatníků.
Olympic Airways v roce 1957 založil legendární "král tankerů" Aristoteles Onassis. Od roku 1975, kdy byly zestátněny, dosahovaly pouze provozní ztráty. Pokusy o záchranu byly již čtyři, vždy ale ztroskotaly. Na vině byly především jednotlivé vlády, které se nechtěly dostat do křížku s mocnými odbory kvůli propouštění.
V uplynulých deseti letech tak aerolinie spolky zhruba tři miliardy státních subvencí. I navzdory odepsání všech dluhů v roce 1994 měla firma na konci minulého roku opět závazky, 512,2 miliónu eur. Za to, že ještě létá, vděčí jen další skryté státní podpoře - na daních a příspěvcích na sociální pojištění totiž dluží 273,2 miliónu eur. Letos tak podle odborníků dosáhne ztráty 19 miliónů.
Nad celou sanací přitom visí otazníky. Nejasné například je, zda s ní bude souhlasit Evropská komise. Ta od aerolinií požaduje navrácení 194 miliónů eur, které společnost v roce 1998 dostala formou neoprávněné státní subvence. Celý případ nyní projednává Evropský soudní dvůr.
Již dva týdny navíc stávkují četní zaměstnanci společnosti proti novým návrhům pracovních smluv, které pro ně podle odborů znamenají až o patnáct procent nižší platy. Kvůli protestům muselo být v minulých týdnech zrušeno několik stovek letů a musel být posunut původní start nové společnosti naplánovaný na prvního prosince.
Novým termínem je tak nyní 12. prosinec. "Společnost bude od začátku dosahovat zisku," ujišťuje řecký ministr dopravy Christos Verelis. Brzy by také mělo dojít k prodeji části státního podílu ve společnosti. V minulosti přitom již tři pokusy o privatizaci ztroskotaly. Nyní podle aténských finančních kruhů vláda vyjednává s jediným zájemcem. Tím by měla být společnost Golden Aviation řeckého rejdaře Stamatise Restise.
Vstup soukromého investora rozhodne o tom, zda firma bude létat dále, shodují se odborníci. Podle odhadů bankovních analytiků by nové aerolinie potřebovaly finanční injekci ve výši nejméně 150 miliónů eur.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist