Citroën C2 - malý, ale drahý minivůz
Miniauto klasického pojetí
Trendem poslední doby je miniauto s pěti dveřmi, aby bylo co možná nejvíce praktické. Důkazem je nejnovější Auto roku Fiat Panda nebo už déle prodávané Daewoo Matiz - oba vozy se dají pořídit za sumu okolo 200 tisíc korun. Citroën C2 sází na klasické pojetí minivozu jako auta do města s jedním párem dveří. Docela vysoká je jeho cena, která začíná na částce 265 tisíc korun. Testovaný vůz s motorem 1.4 a bezpečnostní výbavou včetně ABS přijde už na 333 tisíc. To je suma srovnatelná s mnohem větší Škodou Fabia.
Citroën C2 není přitom nudným autem. Především robustní kulatá příď působí zajímavě, stejně jako dopředu dolů protažená zadní boční okna. Vzadu čeká překvapení v podobě do dvou dílů rozdělených třetích dveří. Ke kufru se tak lze dostat buď otevřením vrchní části, nebo - když je to třeba a do prostoru pro zavazadla směřují větší věci - odklopí se i spodní díl. Objem kufru je ale malý, nabízí 193 litrů.
Palubní deska z "kachny"
Ačkoli designem "cé-dvojka" popírá, že je technicky spřízněná s o něco větším Citroënem C3 (který navazuje na starší model 2CV přezdívaný kachna), uvnitř mají oba vozy mnoho společného. Zcela stejná je palubní deska, volant i páčky otvírání dveří.
Pozornost na sebe poutají netradiční ukazatele. V čele je velká číslice udávající rychlost, nahoře nad ní se skrývá ručička otáčkoměru. Citroën sice sliboval, že model C2 dostane lepší sedadla než v tomto směru kritizovaná "cé-trojka", ale stále ještě nemá vyhráno. V testovaném voze chybělo opěradlům lepší boční vedení. Minivozy často umějí překvapit tím, že při svých malých rozměrech uvezou i čtyři dospělé. Také v Citroënu C2 se na krátkou cestu mohou vydat i čtyři vzrostlí lidé. Vpředu je novinka příjemně prostorná všemi směry, vzadu ale chybí více místa okolo hlavy. Malý citroën je schválen jako čtyřmístný.
Pro variabilitu kufru udělala automobilka mnoho. Víko má dva díly, zadní sedadla jsou posuvná a jednoduše sklopná. Na všechny funkce zadních sedadel lze dosáhnout z kufru. Prostor pro zavazadla tak může rychle vzrůst až na 879 litrů.
Krátký, ale ne nejkratší
Citroën C2 je dlouhý 3,66 metru, tím jsou dány všechny jeho výhody i nevýhody. K záporům patří limitovaný vnitřní prostor, ke kladům parkování v místech, kde je příliš aut.
Ve srovnání se Škodou Fabia je nový citroën o 30 centimetrů kratší. Oproti králi městského provozu, pokud tak lze říkat dvousedadlovému smartu, má citroën do délky stále ještě 116 centimetrů navíc. Přesto patří k autům, která lze velmi snadno zaparkovat. Výhled dozadu ale přes malé okno couvání příliš nezjednodušuje. Zato dopředu a do stran je díky velkým oknům vidět dobře. Pěkný výhled přes rozměrná skla mají i ti, kteří sedí vzadu.
Při prvním nasednutí na místo řidiče zaujme příjemný volant a trochu dál umístěná řadicí páka pětistupňové převodovky a její delší dráhy řazení. Chvíli trvá, než si řidič zvykne na páčky s hromadou funkcí. Vpravo je kromě stěračů i ovládání rádia a palubního počítače, vlevo se zapínají a vypínají všechna světla od mlhovek přes blikače až po hlavní světla.
Pohodlí v miniautech roste
Stále více minivozů dokazuje, že se s nimi dá celkem pohodlně vycestovat i za město a bezpečně se rozjedou na dálniční rychlost. Citroën C2 není výjimkou. Řidič i spolujezdec přitom mají vpředu slušné pohodlí.
Za většími auty Citroën C2 zaostává na nerovnostech, které jsou uvnitř hodně cítit, a ve hluku, jenž provází jízdu na dálnici. Ten přichází od motoru, testovaný vůz byl vybaven benzínovou čtrnáctistovkou s výkonem 54 kW (75 koní). Taková síla miniautu bohatě stačí, z nuly na 100 km/h se vůz rozjede za 12,2 vteřiny a maximálně dosáhne rychlosti 169 km/h.
Citroën C2 1.4 si ve městě během testu HN říkal v průměru o devět litrů benzínu na sto kilometrů, při delších trasách se průměrná spotřeba pohybovala okolo sedmi litrů. Mnohem úspornější volbou bude verze s motorem 1.4 HDI, který je o deset tisíc korun dražší než testovaný vůz, má však horší výbavu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist