Kodak přestane na Západě prodávat klasické fotoaparáty, soustředí se jen na digitální
Jeden z největších světových výrobců fotografické techniky a vůbec největší výrobce filmů Eastman Kodak minulý týden oznámil, že v Severní Americe a Západní Evropě do konce roku ukončí prodej fotoaparátů využívajících klasický film a plně je nahradí digitálními modely. Tento krok je mezníkem v historii Kodaku, který počátkem minulého století nastartoval masovou oblibu fotografie svými levnými a lehce ovladatelnými fotoaparáty.
Rozhodnutí Kodaku vychází z poklesu poptávky po přístrojích na klasický film v západním světě. Statistiky například ukazují, že v minulém roce bylo ve Spojených státech prodáno 12,5 miliónu digitálních fotoaparátů oproti 12,1 miliónu přístrojů na klasický film.
Kodak přestane ve vyspělých zemích prodávat nejen fotoaparáty na pětatřicetimilimetrový film a větší, ale i přístroje skupiny Advantix, využívající takzvaný APS formát (advanced Photo Systém). APS filmy jsou menší než kinofilm, uzavřené v kazetě, z níž si je fotoaparát (většinou také menší) umí sám vytáhnout a správně založit. Jednotlivé kazety jdou měnit, i když filmy v nich nejsou zcela vyfocené. Aparát film vrátí do kazety a při opětném použití ho zase sám nastaví na první volné políčko.
Když v roce 1996 Kodak oznámil prodej řady Advantix, označil příchod systému APS za "nejdůležitější zprávu v oblasti fotografie" za uplynulých 30 let.
"Rozhodnutí Kodaku je důkazem, že firma stále silněji upřednostňuje digitální technologii," uvedl pro agenturu Reuters analytik Shannon Cross. Upozornil přitom, že dosud není úplně jisté, zda je tato strategie správná.
Už loni přitom Kodak udělal kontroverzní rozhodnutí, když omezil výplatu dividend svým akcionářům ve snaze získat tři miliardy dolarů pro expanzi na trh s digitálními fotoaparáty.
Šlo přitom o náhlou změnu strategie reagující na varování analytiků, že firma bude mít problémy dohonit své konkurenty (například společnosti Canon, Dell a Hewlett-Packard), kteří se zaměřili na digitální fotografii dříve a intenzivněji než Kodak.
Nejnovější rozhodnutí Kodaku potvrzuje, že klasický film v bohatých zemích prohrál s digitálními fotoaparáty - alespoň co se týče běžného užití. Podle odhadů analytické společnosti InfoTrends Research Group poklesne v letošním roce prodej fotoaparátů na klasický film z loňských 48 miliónů na 36 miliónů kusů. Naopak digitálních přístrojů se letos prodá 53 miliónů, což je o 12 miliónů více než loni.
Přesto Kodak nezanevřel na film úplně. "Zaměříme se na investice do filmu v těch oblastech, které nabízejí rychlejší a zajímavou návratnost. Tam, kde je tato návratnost neuspokojivá, je ale omezíme," uvedl pro britskou rozhlasovou a televizní stanici BBC ředitel sekce digitální a filmové fotografie Kodaku Bernard Mason.
Firma se chce zaměřit na prodej klasických fotoaparátů v rozvojových zemích, kde cítí stále velký potenciál a rostoucí poptávku. "Odhadujeme, že jen v Číně je 60 miliónů lidí, kteří mají dostatečnou kupní sílu, aby se mohli věnovat fotografování, ale zatím si nekoupili svůj první fotoaparát," vysvětlil mluvčí Kodaku Charles Smith. Na druhou stranu je otázkou, zda právě Čína, země s nejrychlejším nástupem hypermoderních technologií na světě, je tím správným místem pro prodej "zastaralé" techniky.
Také v Evropě a Severní Americe bude Kodak i nadále prodávat své filmy a fotoaparáty na jedno použití.
Zajímavé bude jistě i to, nakolik změní nadvláda digitálních technologií situaci na fotografickém trhu. Doposud totiž bylo pro tento obor typické, že výrobci měli z prodeje fotoaparátů jen malé zisky, nebo dokonce ztrátu. To ale doháněli velkými zisky z prodeje filmů a fotografických papírů.
[*]
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



