Do kategorie nejnovějších špionážních trendů v počítačové oblasti patří tak-zvaný stealware. Ten se zaměřuje, jak sám název napovídá, na krádeže. Nové taktiky jsou přitom stále agresívnější a nezaměřují se jen na sledování dat, nýbrž často i na jejich změnu.
Nejde tak jen o loupeže z účtů, při nichž zloději využijí uživatelská jména a hesla získaná prostřednictvím špionážních programů. Novým trendem se staly krádeže provizí - například za zprostředkování online nákupů.
Tyto provize mohou jednotlivým uživatelům přinášet určité, byť nijak závratné zisky. Stačí vytvořit webové stránky a jejich prostřednictvím podporovat některou z internetových prodejen. Pokud si někdo koupí zboží na vaše doporučení, provize by měla být na cestě.
Stealware ale dokáže zmanipulovat výměnu informací tak, že se pro prodejní firmu stane právě on (respektive distributor tohoto zlodějského programu) tím, kdo se zasloužil o dalšího nakupujícího, a kdo tedy dostane zmíněný bonus. Přestože jednotlivé částky nejsou velké, v celosvětovém měřítku rozhodně nejde o zanedbatelné peníze.
Podobný trend je spojený i s krádeží reklamních proužků. Spyware v systému totiž dokáže "uloupit" místo určené pro zobrazování reklamy na internetových stránkách a nahradit je reklamou vlastní, tedy reklamou, za niž inkasuje právě distributor spywaru.
Návštěvníkovi webových stránek může být celkem jedno, jestli v záhlaví figuruje reklama taková či onaká. Provozovatelé stránek závislí na příjmech z reklamy ale skřípou zuby, protože na jejich práci se snadno přiživuje někdo další.
Samozřejmě existují snahy zabránit spywaru v jeho šíření, ovšem narážejí na základní problém a výhodu internetu v jednom: nezná geografické hranice. Je tedy těžké nějak postupovat proti víceméně anonymním autorům spywarem obtěžkaných programů, který může za týden třikrát změnit adresu, umístění webové stránky i název svého produktu.
Velcí distributoři a hlavní spywaroví hráči ovšem anonymní nejsou, jen se zaštiťují tím, že veškeré používání je podloženo souhlasem konkrétního uživatele. Jak je tomu ve skutečnosti, to je otázka druhá. Každopádně snahy o postavení podobných aktivit mimo mantinely slušného online chování sílí. Doufejme, že nebudou utlumeny.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



