Síťovaná tílka, obří mikiny, upnuté minišaty, potištěné nadkolenky, obuv a bižuterie ze zářivě barevného plastu - to a řada dalších hitů 80. let má přitáhnout do obchodů s módou dnešní teenagery. Na tento trend vsadili letos obchodníci v USA, uvedla televizní stanice CNN.
Módní průmysl se v nouzi často vrací k retru, ale nemá už prakticky z čeho čerpat. "Trendy velmi rychle přicházejí a odcházejí," konstatoval analytik Marshal Cohen ze společnosti NPD Fashionworld, která monitoruje situaci na trhu.
Nabídka evokující 80. léta dnes dominuje všem populárním americkým řetězcům s módou pro mladé, jako je Hot Topic, Pacific Sunwear, Urban Outfitters nebo Abercrombie & Fitch.
Osmdesátá léta byla hodně barevná, a tak oděvy a doplňky září oranžovou, žlutou, fuchsiovou, ale také stříbrnou a zlatou barvou. Například designér obuvi Jeffrey Campbell navrhl v těchto barvách nejen boty a sandály z plastu, ale také galoše, které jsou navíc potištěné kytičkami. Kalifornský dodavatel módních doplňků, firma Loungefly, dodává do obchodů pro mladé nadkolenky ve stejných barvách. Výrobce oděvů UFO se zase domnívá, že dívčím hitem letošního léta budou minišaty ve vojenském stylu.
Američtí teenageři, tedy zákazníci ve věku od 13 do 19 let, utratili loni za oblečení, obuv a nejrůznější doplňky 175 miliard dolarů, což je o tři procenta více než v roce 2002, uvádí zpráva společnosti Teenage Research Unlimited (TRU).
"Teenageři jako celek utratili sice o tři procenta více, ale perspektivní skupina ve věku od 13 do 17 let vydala za módu o tři procenta méně než v předchozím roce," komentoval zprávu viceprezident TRU Michael Wood. To se promítlo negativně i do předvánočních prodejů maloobchodních řetězců s módou pro mladé. V jejich nabídce chyběly hity, které by přitáhly pozornost dospívajících zákazníků. Změnila se i struktura poptávky: Mládež ve věku od 13 do 17 let se víc než o samotné oděvy začala zajímat i o doplňky, například o nové modely mobilních telefonů.
"To je velký problém pro všechny obchody, které nabízejí módu pro mladé," dodává Cohen z NPD Fashionworld. "Pro teenagery je dnes mnohem důležitější vlastnit nejnovější výkřik techniky než nějaký módní hit."
Návrat do 80. let nemusí přinést očekávaný výsledek i z jiných důvodů, soudí někteří odborníci. "Lidé už nechtějí být uniformní," uvedl pro agenturu AP Laszlo Dern z marketinkové firmy M&F. "Obchod by se z tohoto faktu měl konečně poučit."