Ministr průmyslu Milan Urban chce přimět vládu, aby přestala finančními injekcemi podporovat americký Boeing a hledala pro Aero Vodochody nového strategického partnera. Američané po kabinetu požadují devět miliard korun, rozhodnutí má padnout do konce ledna.
Na straně americké firmy však dosud stojí podle několika zdrojů z Úřadu vlády premiér Vladimír Špidla, a jednání proto nebude jednoduché. Právě premiér vloni prosadil, aby stát prodloužil garanci na úvěr Aera ve výši 300 miliónů dolarů. Jinak by firma musela bankám zaplatit přes jedenáct miliard korun, které neměla a nemá.
Ministr Urban již několikrát veřejně prohlásil, že nastal čas pro důstojný rozvod s Boeingem, jeho náměstek Václav Srba přímo říká: "Ministerstvo nyní vládě navrhne, aby požadavek americké firmy na oddlužení Aera zamítla."
Ministerstvo průmyslu se také snaží, aby stejný postoj zaujal resort financí. Jeho šéf Bohuslav Sobotka však situaci Aera odmítá komentovat až do doby, než oficiálně rozhodne vláda.
"Jsme však přesvědčeni, že v Aeru jednoznačně manažersky selhal Boeing," konstatoval mluvčí Ministerstva financí Marek Zeman.
Firma Boeing na otázky HN do uzávěrky dnešního vydání neodpověděla.
Do poloviny prosince loňského roku měl v rukou všechna strategická rozhodnutí řídící výbor, v němž měli převahu Američané.
Stát momentálně čeká na výsledek dvou forenzních auditů hospodářství Aera. Jeden je zaměřen na smlouvy o montáži vrtulníků S-76+ s americkou firmou Sikorsky Aircraft Company.
Druhá hloubková kontrola se zaměřuje na výrobu bitevníků L-159 a celkové hospodaření Aera, včetně odměn stanovených v manažerských smlouvách Američanů. Ty se pohybovaly v řádu 600 tisíc měsíčně, firma platila i vzdělání dětí manažerů a jejich ubytování. "Tyto náklady byly skutečně vysoké," říká náměstek Srba. Konkrétní sumy však nechce upřesnit.
Stěžejní program Aera, výroba letounů L-159, stojí. Zbrojovka dodala české armádě poslední z dvaasedmdesáti strojů a vyrábět letouny na sklad nelze. Američané, kteří před šesti lety dostali Aero kvůli slibu, že tyto bitevníky pomohou prodávat v zahraničí, zatím nesehnali ani jeden kontrakt. Naopak, v Řecku, které plánuje nákup několika desítek letadel, bude americký Boeing s Aerem soupeřit. Proti dvoumístným strojům L-159 B hodlá postavit letoun T-45 Goshawk. Navíc, kvůli tomu, že v letech 1999 - 2002 Aero zpozdilo dodávku části materiálu a letounů L-159, bude muset armádě zaplatit třímiliardovou pokutu. "Jednu z arbitráží, které podle smlouvy vedeme, jsme již vyhráli. Letos se o jednu miliardu korun sníží platba, kterou za L-159 Aeru platíme. Další nárok na penále máme kvůli prodlení v letech 2001 až 2002, dohromady jsou to zhruba dvě miliardy korun," potvrdil mluvčí Ministerstva obrany Ladislav Štícha.
Vysokou ztrátu očekává Aero i z transakce se společností Sikorsky Aircraft. Dosáhnout má až 1,8 miliardy korun. "Každopádně, ztráta bude větší než předem plánovaný zisk," konstatoval náměstek Srba.
Na jednom vyrobeném stroji tratí továrna kolem dvaceti miliónů korun. Nadějně to nevypadá ani s dalším programem Aera. Sériová výroba civilního letadla Ae270 se stále odkládá, firmě stále schází certifikace pro americký trh, ačkoliv ji měla obdržet již před třemi lety. Smlouvu s renomovanou americkou leteckou společností začal v roce 1997 připravovat Klausův kabinet, stvrdila ji vláda Josefa Tošovského. Boeing dostal třetinu Aera Vodochody s tím, že jeho základní jmění navýšil o 950 miliónů dolarů. K tomu mu smlouva zaručila rozhodující vliv ve firmě a ničím nepodmíněné státní záruky. Pokud se situace v Aeru nezlepší a společnost nebude schopna splácet úvěry, zaplatí za ni stát už v roce 2005 téměř dvacet miliard korun.
"Chování Boeingu beru téměř jako osobní podraz, platí, že hanebně zklamal," říká poslanec Karel Kühnl. Ten byl v Tošovského vládě na postu ministra průmyslu a obchodu. Na podrobnosti smlouvy si nevzpomíná, pamatuje si ale, že Boeing ministři vnímali jako zachránce tradiční letecké výroby. Podnik byl podle něj na pokraji krachu.
Exministr financí Ivan Pilip říká: "Mysleli jsme, že Boeing sehraje stejnou roli jako Volkswagen v mladoboleslavské Škodovce."
V době prodeje proti Boeingu protestovali lidovci, zejména jejich tehdejší lídr Josef Lux. "Potvrdila se moje analýza, z níž Luxova kritika vycházela. Vzhledem k situaci Aera to ale není žádné zadostiučinění," řekl nynější šéf KDU-ČSL Miroslav Kalousek.
Na otázku, zda se má stát s Boeingem rozejít, nikdo z politiků nechce otevřeně odpovědět. Připouštějí ale, že už kdysi se o Aero zajímal britský BAE Systems. Ten podporuje švédskou nabídku na pronájem čtrnácti letounů JAS-39 Gripen českému vojenskému letectvu.
Pronájem gripenů by doprovázely offsety, které by skýtaly příležitost také pro Aero.
Vláda se Švédy vyjednává o podmínkách pronájmu. Zprávu o průběhu jednání má ministr obrany Miroslav Kostelka předložit kabinetu do konce února.

040126-02 ()

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist