Prevence nevyžádané elektronické pošty? Nesdělovat zbytečně svou e-mailovou adresu!

Stejně jako v běžném životě platí i u nevyžádaných e-mailů, že je lepší prevence než následné řešení vzniklých problémů. Přestože v případě spamů není prevence většinou stoprocentně úspěšná, je velmi důležitá.
Jejím jádrem je střežení své internetové adresy a omezení na minimum případů, kdy ji prozradíte. Zvláště opatrný by pak člověk měl být ve vztahu k reklamním a poradenským firmám působícím na internetu, ale i neprověřeným obchodním společnostem.
Obvyklou pastí je takzvaná bezplatná registrace nabízená na mnoha internetových stránkách výměnou za nadstavbové služby (informování o novinkách, přístup do archívů, širší databáze a podobně). Cílem této registrace je získat o uživateli maximum informací, často hlavně jeho běžně používanou elektronickou adresu.
Je proto lepší se podobným nabídkám buď oklikou vyhýbat, nebo vybírat jen ty, které přinesou skutečný užitek. Zároveň se vyplatí pečlivě sledovat registrační proces, kde velmi často bývá implicitně navoleno, že souhlasíte se zasíláním e-mailů i od "marketingových partnerů". Právě tudy vede jedna z nejčastějších cest spamu k adresátům.
Určitým řešením může být speciální, pokud možno anonymní e-mailová adresa pro tyto případy. Její založení je u většiny provozovatelů internetových sítí zdarma a trvá jen pár desítek vteřin.
Tuto adresu zadáte do registračního formuláře na webu, chvíli počkáte, pak si na ní vyzvednete potvrzovací e-mail s přístupovými informacemi, případně odpovíte a můžete na ni třeba zapomenout. Když ji budete pro podobné účely používat častěji, nebo se na ni po čase jen ze zvědavosti vrátíte, zjistíte, jak velký zájem o vaši osobu provozovatelé webu skutečně mají... Někdy je to tristní zážitek rámovaný doslova stovkami "zářezů".
Přesto ani pečlivé dodržování všech preventivních opatření nemusí zajistit patřičný klid. Některá reklamní lákadla totiž začnou dobývat naše skutečně užívané schránky elektronické pošty i bez viditelné souvislosti s jakoukoli předchozí akcí. Jedním z nejčastějších důvodů je prodej balíků e-mailových adres, které jsou mezi subjekty podnikajícími v marketingu poměrně běžnou záležitostí. Jakmile se tedy naše e-mailová adresa dostane do databáze jedné spammerské společnosti (tedy té, která se zabývá šířením nevyžádané reklamní pošty), je pravděpodobné, že po čase ji začnou atakovat nabídky i od dalších obdobných subjektů.
Živnou půdu spamu poskytuje také spyware - tedy špiónský program, který víceméně ilegálně mapuje používání vašeho počítače (podrobně jsme o spyware psali v minulém Digitalu 20. ledna 2004). Jedním z jeho úkolů je také mapovat elektronickou poštu a zájmy uživatele a následně tak zprostředkovat tematicky odpovídající útok reklam. Důležité je proto používat antispywarové programy, které takové moduly zlikvidují dříve, než stačí napáchat škodu. Za pozornost stojí například Ad-Aware, zdarma k dispozici na www.lavasoftusa.com.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist