Pevné disky - harddisky - známé především z počítačů, míří z výpočetních středisek a pracoven do obývacích pokojů. Loni se začaly významně prosazovat do stolních DVD vypalovaček, takzvaných DVD rekordérů, kde umožňují nahrát desítky až stovky hodin televizního záznamu. Zde ale možnosti harddisků rozhodně nekončí.
"Pevné disky mohou najít uplatnění ve všech pokojích v domě, v autě a dokonce i ve vaší kapse," uvedl pro britskou rozhlasovou a televizní stanici BBC Gary Gentry, viceprezident firmy Seagate. Jeho společnost patří mezi nejvýznamnější výrobce harddisků na světě.
Na nedávném veletrhu spotřební elektroniky v americkém Las Vegas přišla řada výrobců s domácími zábavními centry plnými digitální, původně počítačové techniky. Všechna měla jedno společné - jejich srdcem byl harddisk.
Důvod je jediný, snaha zaznamenat televizní pořady, filmy, hudbu i fotografie na jedno jediné zařízení. "Harddisky nepůsobily nikdy tolik sexy jako nyní," míní šéf evropské sekce pevných disků japonské společnosti Toshiba Nick Sprittle.
Gary Gentry to vysvětluje tím, že lidé chtějí nebo potřebují uchovat stále více informací a dat - čtyřikrát více než před třemi lety. Náklady na záznam jednoho gigabytu ale za tu dobu klesly o osmdesát procent. Již nyní proto existují desítky přístrojů, například digitálních hudebních přehrávačů nebo videopřehrávačů, které používají vnitřní paměť.
"Technická stránka záznamu zákazníka nezajímá. Začne ho většinou zajímat teprve tehdy, když něco nefunguje," vysvětluje Gentry. Nakonec každý, kdo poznal problémy s harddiskem u svého počítače, si jistě vzpomene, jaká prožíval muka a obavy, zda se uchová alespoň část zaznamenaných dat, nebo je vše navždy ztraceno.
"U všech podobných přístrojů existuje riziko určitých potíží. V každém případě je ale ztráta dat z počítače mnohem závažnější než ztráta stovky písniček na MP3. U domácích přístrojů je nejhorším scénářem to, že jste přišli o kopii Mission Impossible," říká Sprittle. Výrobci navíc upozorňují, že se neustále zlepšuje zajištění harddisků proti poškození.
O prorůstání počítačové techniky a spotřební elektroniky svědčí i oznámení amerického čipového gigantu Intel, známého především jako výrobce počítačových procesorů, že letos začne dodávat mikročipy pro digitální televize. S prototypy těchto mikročipů už pracují výrobci ve Spojených státech, Číně a na Tchaj-wanu.
Společnost chce od nynějška věnovat spotřební elektronice stejnou pozornost, jakou loni věnovala bezdrátové technologii - výsledkem byla například technologie Centrino umožňující bez-drátové připojení k internetu, která má dominantní postavení na trhu s přenosnými počítači. Součástí těchto snah je i práce Intelu na malém počítači zvaném Entertainment PC. Tento přístroj se přímo napojí do televizoru, místo klávesnice má dálkový ovladač a jeho funkcí bude organizování televizních programů, filmů, hudby a videoher včetně jejich distribuce po celé bezdrátově propojené domácnosti.
"Naším cílem je zrušit hranice mezi elektronickými přístroji uvnitř domu a mimo něj," uvedl prezident Intelu Paul Otellini. Firma se chce hlavně etablovat na trhu spotřební elektroniky. Jeho obrat je totiž 100 miliard dolarů. Není přitom sama, stejným směrem míří mnoho dalších, včetně největšího výrobce počítačů - společnosti Dell, která již začala vyrábět například televize či domácí hi-fi systémy.
Nezahálejí ale ani výrobci spotřební elektroniky. Japonská společnost Matsushita Electric Industrial, zastřešující například značky Panasonic či Technics, se rozhodla investovat 15 miliard jenů (v přepočtu zhruba 3,5 miliardy korun) do zvýšení výroby čipů pro DVD přehrávače a digitální kamery. Navíc právě Panasonic už představil zábavní centrum umožňující bezdrátový přenos audio i videosignálu po celém domě. Podobné zařízení chystá i další velký japonský výrobce elektroniky Sony a pozadu nezůstává ani Philips.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



