V Mohavské poušti v Kalifornii se v půli března prohánělo patnáct aut bez řidičů. Jejich úkolem bylo projet zhruba 320 kilometrů dlouhou trať za méně než deset hodin, aniž by přitom narazila do lidí, zvířat, kamenů či dalších překážek. Žádné z vozidel se ale tomuto cíli zatím nedokázalo ani přiblížit.
Auta se řídila úplně sama a jejich majitelé je během závodu nesměli nijak ovládat či kontrolovat. Závody uspořádal a milión dolarů pro vítěze poskytl Pentagon, respektive jeho výzkumná a projektová agentura DARPA.
Vítěznou cenu nikdo nezískal, protože ta nejlepší vozidla dokázala ujet jen něco málo přes deset kilometrů. Jde ale o první krok. Americká armáda by totiž v budoucnu chtěla takto plně samořízená auta využít ve válečných konfliktech například k přepravě vody či paliva.
"Zachráníme tak mnoho životů," vysvětlil pro agenturu Reuters ředitel DARPA Tony Tetcher. Mezi testovanými vozidly byla proto například i modifikovaná verze terénního automobilu Humvee, který je také ve výzbroji amerických vojáků bojujících v Iráku.

Mezi vozy, které se snažily projet Mohavskou pouští "bez lidské pomoci", byl i speciálně upravený humvee (nahoře). Tato auta používají američtí vojáci v Iráku. Pentagon by totiž rád robotické vozy využíval v nebezpečných oblastech. Dalším samořízeným autem na startu závodu byl speciál vyrobený Kalifornským technologickým institutem (dole).

040323-02F-hx ()

040323-02G-hx ()

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist