Pro národní letecké společnosti ze zemí střední a východní Evropy může být vstup do Evropské unie jak dobrý start, tak tvrdé přistání. Zatímco ostatní trhy jako například bankovnictví, média či telekomunikace byly za posledních patnáct let v Česku, Polsku, Maďarsku a dalších zemích bývalého komunistického bloku téměř zcela liberalizovány, zůstal letecký průmysl pod ochranou státu.
Nyní na tyto společnosti čeká tvrdá konkurence. V Evropské unii, kde je trh uvolněný od roku 1997, dnes totiž smějí kterékoliv aerolinie z členské země přistávat a startovat z jakéhokoliv letiště v unii.
Tato změna otevřela tradičním leteckým společnostem nové možnosti. Především ale umožnila tzv. low-cost aeroliniím, jako například irskému easyJetu či Ryanairu, aby expandovaly po celé Evropě a konkurovaly velkým leteckým společnostem, jako jsou British Airways, Lufthansa či Alitalia.
Přístup na obrovský trh tak nyní mají i národní aerolinie z nových členských zemí. Zároveň jsou ale vystaveny obrovské konkurenci. Podle odborníků tak v leteckém průmyslu může v souvislosti s expanzí unie nastat velký střet. "Nevědí, co se na ně žene," míní mluvčí easyJetu Toby Nichol. Být na místě manažerů společností, jako je Lot Polish Airlines, Malév nebo ČSA, byl by prý "vyděšený".
Zcela nepřipraveny ale tyto aerolinie nejsou. Od roku 1989 již prodělaly mnohé změny: zlepšily nabídku služeb, modernizovaly svůj letecký park, připojily se ke globálním leteckým aliancím. Polské národní aerolinie Lot jsou členem Star Alliance, ke které patří také německá Lufthansa či americké United Airlines, ČSA se naopak připojily ke SkyTeamu v čele s Air France a Delta Air Lines. Přidat se k tomuto uskupení chce také maďarský Malév.
Výkonný ředitel Lotu, Marek Grabarek, přiznává, že jej čeká tvrdý boj, panice však nepropadá. "Být vyděšen není řešení. Na novou konkurenci se připravujeme," říká. Podle Jana Váni, ředitele pro strategické plánování a rozvoj ČSA, "není vstup Česka do EU pro firmu šok, protože do Prahy stejně již létá deset levných leteckých aerolinií. Členství v unii tak je pro ČSA, které jsou druhým největším přepravcem v regionu, spíše příležitostí zvýšit počet letů".
I tak se však Lot, ČSA a ostatní musí chystat na nové soupeře - provoz ve východní Evropě již zahájili tři noví levní dopravci, nové lety do Budapešti a Lublaně přidává i easyJet.
Podle Grabarka z Lotu ale není hlavní prioritou společnosti bojovat proti levnějším aeroliniím, ale snížit náklady a soustředit se na klíčové trhy. Od té doby, co je letecká doprava úzce spojená s ekonomickými trendy, doufá, že růst polského hospodářství pomůže i jeho společnosti.
"Abychom byli více efektivnější, snažíme se dělat to, co musí dělat každá firma - zjednodušit operace, a to tak, aby to mělo minimální dopad na poskytované služby," říká Grabarek. Profitovat podle něj jeho společnost může z toho, že se nebude zaměřovat na masovou přepravu turistů, ale bude nabízet svůj servis zákazníkům, kteří létají z pracovních důvodů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



