Při dovozu auta ze zemí EU už nemusíte platit clo a DPH
Připojením k Evropské unii se zjednodušil i dovoz ojetých automobilů z ostatních členských zemí. Koupíte-li si v některé z nich ojetý vůz, nemusíte platit nejen clo, ale ani daň z přidané hodnoty. Tu totiž zaplatíte v zemi, z níž si auto přivezete. Toto pravidlo ale platí jen u osobního vozu, který si přivezete výhradně pro svou potřebu. Navíc toto auto musí být staré minimálně šest měsíců a zároveň musí mít najeto více než šest tisíc kilometrů. Při dovozu nového automobilu nebo více ojetých vozů takto benevolentní pravidla neplatí.
Přivezené ojeté vozy by měly mít i takzvanou globální evropskou homologaci. Tu získaly i některé vozy vyrobené již v roce 1993, takže si dnes můžete přivézt auto staré až jedenáct let. Homologovaný vůz se pozná podle souboru znaků na výrobním štítku. Po dovozu auta s homologací pak bude nutná jeho kontrola ve zkušební stanici. Ta posoudí, zda na něm nevznikly technické úpravy, uvedla pro ČTK Lenka Codlová z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Pokud dovážená auta homologaci nemají, mohou být stará maximálně osm let od data první registrace, doplnila Codlová. Navíc musí mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla, tedy nejčastěji technický průkaz ze zahraničí a po dovozu budou muset absolvovat kontrolu ve zkušební stanici. Jestliže dovážený ojetý vůz nesplňuje emisní limity, zaplatí jeho dovozce podle novely zákona o odpadech 5000 korun jako příspěvek na budoucí likvidaci vozu.
Nynější uvolnění pravidel pro dovoz ojetin ještě více zhorší už tak dosti špatnou kvalitu vozového parku u nás. "Bohužel vraky se do České republiky mohou vozit již dlouhou dobu a vstup do EU na to nemá vliv," řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Podle něj bude vývoj dovozu ojetých aut po vstupu Česka do unie záležet zejména na tom, jak se bude v praxi uplatňovat novelizovaný zákon o odpadech a jak budou fungovat stanice technické kontroly a registrační místa při přihlašování vozidel. V současnosti například chybí propojení českých registračních úřadů s registračními místy EU, případně s databázemi ukradených vozů, uvedl Šípek. Také nedávno založené Sdružení na ochranu vlastníků automobilů se obává, že vstupem do unie klesne kontrola dovozu ojetin, a do země se tak budou snadněji dostávat kradené vozy a auta po těžkých haváriích.
Kontrolu dovozu aut na hranicích od celníků převzala pohraniční policie, která by měla například odhalit, zda vůz není kradený. Technický stav posuzují vnitrozemské zkušební stanice.
Velké bazary očekávají, že cena ojetých aut po vstupu do EU vzroste, a to i navzdory skutečnosti, že v mnoha zemích EU jsou ceny ojetých vozů nižší než u nás. Svůj odhad prodejci ojetých vozů odůvodňují zejména nárůstem poptávky po vozech z druhé ruky v celé Evropě. Dovoz ojetých osobních automobilů loni meziročně stoupl o více než 11 procent na 145 233 vozů, což je druhý nejvyšší počet v historii. Stejně jako v minulých letech dovoz ojetých aut výrazně převýšil import nových osobních automobilů, kterých obchodníci loni prodali téměř 89 tisíc.
Od roku 1993 dovezli importéři do České republiky 1,34 miliónu ojetých osobních aut, z nichž bylo do provozu uvedeno 1,04 miliónu. Auta z druhé ruky pocházejí především z Německa, které zabírá největší podíl, dále z Francie, Itálie a Belgie.
Dovoz ojetých osobních automobilů
rok počet vozů meziroční změna v %
1998 119 855
1999 145 398 +21,31
2000 82 490 -43,27
2001 99 138 +20,18
2002 130 660 +31,80
2003 145 233 +11,15
zdroj: SAP/ČTK
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist