Hlavně účelnost
Novou generaci lehkého užitkového vozu Caddy začal Volkswagen prodávat na počátku dubna. Malá dodávka na podvozkové základně odvozené z poslední generace golfu má k dispozici čtveřici motorů - dva zážehové a dva diesely - a importér si od ní slibuje zdvojnásobení prodejů. Nabízí ji buď jako skříňovou dodávku, kombi, nebo rodinný automobil. Redakce HN vyzkoušela pětimístnou verzi kombi-speciál s přepážkou kvůli odpočtu daně a s motorem 2.0 SDI.
Zvnějšku si nový VW Caddy nepotrpí na velkou parádu, vše je zařízeno hlavně účelně. Přední maska je jeden celkem mohutný plastový díl - od spodního spoileru přes nárazník až po mřížku sání chladiče. Sem je také umístěný tovární znak (z leštěného kovu). Světlomety jsou úměrné a souměrné a čirou optikou odhalují trojici svítidel uvnitř. Kapota motoru nemá příliš odvážný sklon, naopak čelní sklo je v podstatně odvážnějším úhlu, takže střešní díl karosérie na ni plynule navazuje.
Boky jsou až na prolis na spodní straně dveří a praktický plastový ochranný pásek bez výraznějšího designérského prvku. Za pochvalu stojí velká, naprosto přesně posazená boční zpětná zrcátka - či spíše zrcadla!
Záď je prakticky kolmá a na výběr jsou buď dvoudílná zadní vrata, nebo sklápěcí víko. Zadní svítilny jsou poměrně malé, usazené pečlivě do hrany vozu ve výšce registrační značky.
Na dodávku je caddy uvnitř pěkný
Velmi pohodlné je nastupování doširoka otevíratelnými dveřmi. To samé platí i pro boční posuvné dveře. Značka VW se od uvedení nového golfu potýká s výhradami ohledně "šedosti" interiéru. Pro novou dodávku to tolik neplatí. Volant, přístrojová deska a především středová konzole jsou sice také bez výjimky z plastu, ale tvarově přece jen výraznější.
Řidiče potěší výškově nastavitelné sedadlo s překvapivě velkým rozsahem dráhy nastavení. Pak vezme do ruky pěkný, dvouose nastavitelný volant se sympaticky silným věncem a přehlédne ukázkově transparentní přístroje - dva budíky s malým středovým displejem. Řadicí páka má krátký a jistý chod. Lépe by mohlo být umístěné snad jen ovládání elektrického stahování okének. Naopak pochvalu zaslouží dostatek praktických odkládacích ploch, kapes i boxů v palubní desce.
Druhá řada sedadel má dost velký prostor, ale nenabízí nijak ohromné pohodlí. Nastupuje se sem velmi precizně zavěšenými posuvnými dveřmi. Na ty je sice při zavírání potřeba trochu důrazněji zatlačit, zato ale zapadnou do hodně poctivého těsnění po celém obvodu a během jízdy ani na hodně nerovné cestě nezavržou. Navíc zvenčí je kolem jejich okraje jen nepatrná spára, takže uvnitř se nešpiní.
V zapůjčeném voze byla přepážka pro odpočet DPH. Působila velmi decentně a nerušila. Místo vrchní mřížky sem Volkswagen osadil silné sklo, takže z nákladového prostoru nedoléhá žádný hluk ani dozvuk z kabiny. Toto řešení má ovšem jedinou nevýhodu - pokud si vůz s touto verzí přepážky pořídí majitel psa, jeho čtyřnohý cestující bude cestou trpět nedostatkem čerstvého vzduchu. Nákladový prostor vychází praktickému použití i podnikateli velmi vstříc - standardní europaleta se vejde mezi podběhy kol a podlaha je bez prahu a zcela plochá. Objem téměř dva a půl kubíku hovoří za vše.
Naftový dvoulitr je úsporný louda
Slabší ze dvou vznětových agregátů připravených pro VW Caddy je jedenapadesátikilowattový 2.0 SDI. Už před usednutím do vozu lze při pohledu na tabulku s výkony odhadnout, co to bude za patrona - nejvíce napoví zrychlení z klidu na stovku přes dvacet vteřin. A takový dieselový dvoulitr skutečně je. Nic ho nevyvede z míry, táhne pořád stejně "uvážlivě" v celém průběhu otáček. Proto vyšší hodnoty na otáčkoměru má smysl atakovat jen v případě dálniční jízdy a tady se s naloženým caddym musíte smířit se stodvacítkou.
Silnou stranou motoru 2.0 SDI je ovšem spotřeba. Díky absenci turbodmychadla není příliš veliké riziko, že při razantnější jízdě půjde žízeň agregátu příliš nahoru. Naopak, jakmile se řidič dodávky "srovná" s rozšafným dieselem a šlape plyn jen do čtvrtky, přijde brzo překvapené zvedání obočí nad klesající spotřebou. Se čtyřčlennou posádkou se na stokilometrové trati snadno dalo srazit průměrnou spotřebu pod čtyři litry nafty na 100 kilometrů!
Auto se příjemně řídí, ale je dost hlučné
Nový caddy se chová na silnici velmi sebejistě. Bezpečně drží stopu a naprosto bez problému by zvládl i podstatně výkonnější motor. I když jsou sedáky sedadel výš než u osobních automobilů, v caddym nevzniká dojem z vyššího těžiště vozu a náklon v zatáčkách je minimální.
Posilovač řízení je velmi pozorně naladěn na sílu, která umožňuje naprosto samozřejmě i obtížnější zaparkování jednou rukou a na druhé straně nepropůjčuje volantu přílišnou citlivost při vyšších rychlostech. I to pak stabilizuje jízdní dojmy.
Na dodávku má caddy velmi chvalitebné i odpružení a tlumení nerovností. Do volantu přitom pronikne méně vibrací než do kabiny. Pochopitelně že caddy platí vyšší hlučností za velký vnitřní prostor. Zvlášť když v nákladové části jsou stěny kryté jen tenkým plastem. Hluk z motorové části je v této kulise prakticky zanedbatelný.
Další vyznamenání caddymu patří za výhled. Z místa řidiče je velmi dobrý díky rozměrnému zadnímu oknu (platí pro sklápěcí víko) i při couvání a vepředu prakticky chybí "slepý" úhel výhledu šikmo vpřed. Samostatnou kapitolou jsou zpětná zrcátka. Nabízejí téměř panoramaticky dokonalý výhled za vůz a díky postrannímu zkosení i na podstatnou část jeho boku.
Jistotu i s naloženým vozem - výrobcem uváděná hodnota užitného zatížení je plných tři čtvrtě tuny - zajišťují mimo jiné kotoučové brzdy na všech kolech. Vpředu jsou s vnitřním chlazením. Všechny tři verze Caddy mají v základní výbavě mimo jiné protiblokovací systém brzd ABS, systémy regulace prokluzu kol ASR a brzdného účinku motoru MSR. V sérii je také airbag pro řidiče i spolujezdce vpředu.
Ženským okem
Soňa Koupilová, ředitelka vydavatelství
Ráda mám přehled z vyššího vozu a caddy mi ho poskytl bohatě. Dobře se mi i šlapaly pedály, zvlášť plyn s kloubem na podlaze byl příjemný. Na ženu je trochu těžší zavírat boční posuvné dveře, zvlášť když se s nimi musí trochu víc praštit. Z ohleduplnosti k autu jsem je dvakrát nejprve nedovřela a pak jsem už do toho chtě-nechtě musela dát sílu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist