Čísla jsou ohromující: Spotřeba parfumerie a kosmetiky se v Rusku zvyšuje každoročně o celou čtvrtinu. Ještě rychleji, a to o 30 až 40 procent, roste obrat specializovaného maloobchodu. V tempu rozvoje zaostává jen za společnostmi, které pracují metodou přímého prodeje. To si západní koncerny dobře uvědomují. V příští době se proto očekává vstup nových síťových prodejců, a to především z řad západních kosmetických firem.
"Ruské ženy utrácejí za krémy a parfémy dvanáct procent svého rozpočtu, což je třikrát více, než kolik utrácejí Američanky či ženy v západní Evropě," komentuje neobvyklý trend Martin Tlapa, generální ředitel CzechTrade. Analytici přepočítali získaná procenta na evropské platy a došli k potenciální kapacitě ruského trhu - 15 až 18 miliard dolarů. Faktem zůstává, že předloni dosáhl objem prodeje 4,3 miliardy dolarů, na konci roku 2003 se očekával přírůstek o dalších 500 - 800 miliónů dolarů.

Ve spotřebě kosmetických prostředků zaujímá Rusko už nyní 6. místo v Evropě. Nečekaná je i pozice tamních producentů. "Za posledních osm let získali ruští výrobci zpět tu část trhu, kterou ztratili v počátku 90. let. V letech 1994 a 1995 na ně připadalo sedm procent trhu, v roce 2002 už téměř polovina," uvádí ke strategii tamních domácích producentů Martin Tlapa. Výrobci z Ruska jsou silní především v produkci prostředků pro hygienu a péči o kůži. Oproti zahraničním výrobcům však značně ztrácejí v produkci parfémů a dekorativní kosmetiky. V ostatních segmentech je to takřka půl na půl. "Pokud by chtěli čeští výrobci zachytit vlnu zvýšeného zájmu o kosmetiku, musí v prvé řadě počítat s výraznými prostředky na marketink. Exportéři musí zaútočit na ruský trh přes Moskvu, napojit se na distribuční kanály a dokonale zvládnout logistickou podporu. Trh s luxusní kosmetikou je nyní doménou západních společností, spotřební drogerie zase domácích producentů. Prostor pro české exportéry tak vidím ve specializovaném segmentu, jako jsou přírodní nebo bylinné produkty," radí českým firmám Michal Gelbič, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Jekatěrinburgu.
Před deseti lety bylo v Rusku 13 velkých společností na výrobu kosmetiky a parfémů, dnes tento trh obsadilo už 126 firem. Lídry odvětví jsou tři společnosti: Kalina (obrat 130 mil. USD v 2002), Něvskaja kosmetika (80 mil. USD), Svoboda (65 mil. USD). Rovněž se zde zvyšuje tržní podíl sítí na bázi multi-level marketinku. Odhad mluví o sedmi a půl procentech.