Auto z druhé ruky

I na ojeté automobily platí záruka - minimálně rok


Také v případě nákupu ojetého automobilu má kupující nárok na poskytnutí záruční doby. Ta je podle občanského zákoníku, konkrétně paragrafu 626, dlouhá stejně jako u nových výrobků - 24 měsíců od převzetí vozu kupujícím. Po vzájemné dohodě sice může být zkrácena, v každém případě ale musí trvat minimálně rok.
Na druhou stranu se záruka u použitého auta (stejně jako u dalších použitých výrobků) nevztahuje na vady - jak praví zákon - "odpovídající míře používání nebo opotřebení", které mělo už v době nákupu. Jestliže ale stav vozu při převzetí neodpovídá jeho popisu v kupní smlouvě a kupující o tom nevěděl, může žádat o nápravu, slevu nebo od smlouvy odstoupit. "Na základě informací, které od klientů v poradnách získáváme, se skutečně zdá, že někteří prodávající neplní vůči spotřebitelům dostatečně svou informační povinnost," upozorňuje předseda Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský. "Spotřebitel často není dostatečně informován o skutečných vlastnostech použitého zboží, které hodlá koupit. Někdy bývá informován jakýmsi všezahrnujícím způsobem, kdy mu prodávající dá podepsat prohlášení, že byl seznámen se stavem a vlastnostmi vozidla. Někdy se přitom vada projeví bezprostředně po převzetí ojetého automobilu, i v těchto případech se spotřebitelé obtížně domáhají svého práva.

Velmi obtížně řešitelným problémem spotřebitelů je situace, kdy ojeté vozidlo koupí na leasingovou smlouvu, ve které není žádným způsobem - a nebo jen zcela mlhavě a nedůsledně - řešen postup při uplatnění reklamace. Spotřebitel při nákupu ojetého vozu na leasing často zcela ztratí možnost zbavit se poruchového vozidla odstoupením od kupní smlouvy," vysvětluje František Lobovský.
U ojetých (ale i nových) vozů se mohou projevit i často se opakující vady, které jsou stále znovu reklamovány i po několikeré opravě. Může jít také o vady obtížněji průkazné - například špatné startování za mrazu. Charakter vady může posoudit specializovaná zkušebna nebo soudní znalec.
"Pokud se spotřebitel cítí poškozen nevstřícným postojem prodávajícího, má právo obrátit se na soud a soudní cestou se práva domoci," připomíná Lobovský.
V době rostoucích krádeží vozů a neutuchající zločinnosti je navíc velmi důležité zdůraznit ve smlouvě garance na takzvané právní vady. V praxi jde o záruku, že auto není kradené (stejně jako jeho důležité součásti, například motor či karosérie), nebyly u něj neoprávněně změněna čísla motoru či karosérie, není předmětem leasingu ani součástí jiného věcného břemene, neúčastnilo se trestné činnosti, má garantovanou historii a podobně. Tato záruka by měla platit po celou životnost vozu a v případě zjištění problémů v této části smlouvy by se měl prodávající zaručit za vrácení celé částky (a to v každém případě, tedy i když je vám například auto úředně zabaveno) plus možných dalších nákladů vycházejících z nedodržení smlouvy v tomto bodě. Na případné nesrovnalosti totiž obvykle nemusíte přijít sami, ale můžete je zjistit, až když vám třeba policie v některé cizí zemi zabaví vůz jako kradený. V takovém případě byste přišli o auto bez náhrady, nějak se musíte dostat i se zavazadly domů a navíc často v této situaci potřebujete i hotel nebo dokonce službu právníka, protože můžete figurovat jako podezřelí.
Jestliže se prodávající zdráhá poskytnout záruku na právní vady, platí jediná rada - nechat vyhlídnuté auto být a rychle jít jinam. Riziko je totiž příliš velké.
[*]
info

Co je dobré vědět před koupí ojetého vozu o záruce:
Záruka na ojetý automobil je stejně dlouhá jako na nový, 24 měsíců. Zkrátit ji lze jen se souhlasem obou stran, ne však na méně než jeden rok.
Záruka se nevztahuje na vady "odpovídající míře používání nebo opotřebení", jaké vykazoval vůz v době nákupu.
Jestliže stav automobilu po převzetí kupujícím neodpovídá jeho popisu v kupní smlouvě, může kupující (pakliže o tom předem nevěděl) žádat prodávajícího o nápravu, případně od smlouvy odstoupit.
Problémy se skrytými či často se opakujícími vadami může posoudit specializovaná zkušebna nebo soudní znalec.
Pokud se spotřebitel cítí poškozen nevstřícným postojem prodávajícího, může se obrátit na soud.
Při nákupu auta na leasing je dobré zajistit možnost reklamace i v leasingové smlouvě.
V kupní smlouvě by měla být ošetřena i záruka na takzvané právní vady. Jde o záruku prodávajícího, že auto není kradené, stejně jako jeho důležité části (motor, karosérie a podobně), že není předmětem leasingu nebo součástí jiného věcného břemene, neúčastnilo se trestné činnosti, má garantovanou historii a tak dále. Tato záruka by měla platit po celou životnost vozu a prodávající by se v ní měl zaručit vrácením celé zaplacené částky, případně i dalších nákladů vzniklých v důsledku právních vad auta.
Odmítá-li prodávající poskytnout záruku na právní vady, v žádném případě auto nekupujte, je to příliš velké riziko!