Seznamte se je hezčí, větší a stabilnější
Ačkoliv popis úplně prvního setkání s novým mladoboleslavským vozem na ženevském autosalónu i prvních jízdních dojmů z řecké prezentace už máme za sebou, na týdenní seznámení s novou octavií jsme čekali velmi napjatě. Tím spíše, že jsme měli k dispozici vůz vybavený benzínovou šestnáctistovku o výkonu 102 koňských sil, která bude u nás zřejmě nejprodávanějším motorem v nových octaviích.
Vůz, který se ve výbavě Ambiente vešel těsně pod hranici půl miliónu korun, se po prvních stovkách kilometrů jevil jako pohodlný, bezpečný a také o něco těžší než jeho předchůdce, jemuž je vzhledově velmi podobný. Na první pohled jsou ale patrné dva znaky, díky nimž je každý může rozeznat okamžitě: šípovitá přední kapota a do písmene "C" konstruovaná koncová světla na zádi.
Novinek na vnějším plášti vozu je ve skutečnosti více. Výrazně nové jsou například přední světlomety, které díky dvouparabolové konstrukci získaly navíc na svítivosti. Na bočních liniích jsou nejvýraznějším odlišujícím prvkem blikače integrované do bočních zpětných zrcátek. Záď je u modernizovaného vozu o něco vyšší.
Zprvu komentovaná karosářská změna - ostřeji do šípu vykrojené víko motoru - v nás vyvolalo obavy, zda bude možné laicky vyměnit žárovky ve světlometech, když jsou prakticky celé schované pod náhle "přerostlým" převisem blatníků. Ukázalo se, že to jde poměrně snadno. I tak ale automobilka v příručce nenechává nic náhodě a nabádá majitele i s tímto úkonem zajet do servisu.
Že o generaci mladší octavia má rozvor o 66 milimetrů větší, se zvenku příliš poznat nedá. Uvnitř ano. Největší část tohoto prodloužení padla při konstrukci vozu na zvětšení místa na zadních sedadlech. A opravdu se to povedlo, cestování v druhé řadě je nyní podstatně komfortnější, ačkoliv na výšku se nová a starší octavia v tomto prostoru prakticky neliší.
Hned po prvním otevření dveří vpředu se začne pozornému zájemci objevovat jedna inovace za druhou - oblejší rohy oken, dioda nahrazující kolíčky zámků, masívní gumové těsnění nebo hliníkové dekorové lišty. Mírnou výjimkou z obecné chvály jsou přední sedadla, která jsou sice pohodlnější a větší, ale přesto jim chybí výraznější boční vedení. Většina ovládacích prvků jasně navazuje na původní model vozu a je tu i cítit závan "koncernové strohosti", kterou zatím nejvýrazněji předvedl interiér nového Volkswagenu Golf.
Samostatnou kapitolou je zavazadlový prostor. Už jeho základní objem 560 litrů jasně ukazuje, že je nová octavia v tomto směru mezi svými konkurenty jedničkou. Požadavek na vyšší tuhost karosérie se ale nepříznivě podepsal na výše položeném prahu a také na výškovém rozdílu mezi prahem a podlahou kufru. Mírně tento handicap nahrazuje opravdu vysoko vyklápěné víko pátých dveří.
Největší zbraní octavie je však široká a dlouhá plocha celého zavazadlového prostoru. S jednoduchým, ale velmi účelným systémem závěsných, poutacích ok a síťovým programem je právě tady ten pravý tahák pozornosti rodin s dětmi. Pod zvedací podlahu se navíc vejde ještě plnohodnotné rezervní kolo.
Po nastartování je vpředu napříč uložený benzínový motor 1,6 MPI velmi tichý, takže ho při volnoběhu přehluší i na první stupeň zapnutý ventilátor. Ještě do pěti tisíc otáček za minutu neproniká z motoru do interiéru vozu nijak nepříjemný zvuk, s vyššími otáčkami už vnitřní pohoda dost klesá. O poznání horší je to s vibracemi. Nejde ale o žádnou tragédii - chod je prostě jen mírně cítit. Benzínová šestnáctistovka není žádné motorické překvapení, a tak po počátečním ozkoušení, co umí, se styl jízdy mírně podřídí motoru a jeho výkonu 75 kilowattů. Ten umožňuje celkem svižně cestovat po dálnici a rozhodně nezaostává ani v městském provozu. Na velkou akceleraci v kopci to ale opravdu není. Z nuly na sto kilometrů v hodině rozjede octavii s pohotovostní hmotností přes 1,2 tuny za 12,3 vteřiny. To sice není nijak oslnivá hodnota, ale zůstává v relaci s konkurencí.
Celkem zajímavým momentem zkoušeného motoru je spotřeba. Ve městě je to žrout s hodnotou těsně pod deseti litry, na dálnici podle oficiálních dokladů umí jet skoro za polovinu - za 5,7 litru. Ani jednu z těchto hodnot se nám ale nepodařilo dosáhnout - ve městě jsme byli úspornější, ale i při ukázněné volné jízdě mimo město jsme se do hranice 5,7 prostě nevešli. Rozhodující je ale stejně výsledek v průměru a tady se slib výrobce - 7,2 litru na 100 kilometrů - skutečně splnil. I když razantnější jízdou bylo možné tuto hodnotu zvýšit o dobrý litr.
Prvním jízdním dojmem z nové octavie je jakýsi pocit vyšší hmotnosti. Ale zároveň i nezpochybnitelný pocit lepší stability, pevnějšího posazení vozu na silnici. Ačkoliv se propojení obou těchto jevů přímo nabízí, není to tak docela pravda. Vyšší hmotnost je oproti předchůdkyni podle oficiálních technických parametrů víceméně jen dojem a zlepšená stabilita je důsledkem zvětšení rozvoru, ale především vyšší tuhosti karosérie. Pro řidiče jsou hned první kilometry příjemným zážitkem díky velmi dobře padnoucímu volantu, který je navíc skvěle odizolován od přenosu vibrací a rázů z nerovností. A pak také díky přesnému kroku řadící páky. Zpřevodování všech pěti stupňů (tuto motorizaci lze objednat i s automatickou šestistupňovou převodovkou) je velmi přesně nastaveno, takže nikde není třeba motor výrazně přetáčet. Akcelerace, i když vlažnější, zůstává stále téměř tatáž. Na volné silnici se plně projeví vyšší generace nového povozku. I přes nerovnosti vozovky má vůz stále dobrý kontakt s podkladem a i v ostrých zatáčkách spolehlivě drží stopu. Díky naladěné geometrii obou náprav automobil neprojeví sklon ani k přetáčivosti zádě, ani nedotáčivosti přídě a elektronika zasáhne při běžnější jízdě prakticky jen na mokrém nebo kluzkém povrchu. Městský provoz s novou octavií trochu odhalí potřebu naučit se s tímto vozem při parkování odhadovat vzdálenosti. Projeví se totiž horší výhled hlavně dozadu a praktická "neviditelnost" okrajů vozu z místa řidiče. Pochválit přitom ale lze obratnost i posilovač řízení.
Technické údaje Škoda Octavia 1.6 MPI Ambiente
Obsah motoru 1595 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 75 kW/5600 otáček
Točivý moment 148 Nm/3800 otáček
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 12,3 s
Spotřeba město/mimo město/kombinace 9,8/5,7/7,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1255 kg
Délka/ šířka/výška 4572/1769/1462 mm
Zavazadlový prostor 560 l
Cena 499 900 korun
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist