Alternativní divadelní festival, který se letos konal ve stanu ve Stromovce a v divadle Alfred ve dvoře, představil kolem patnácti produkcí pohybového divadla vedle bohatého doprovodného programu, mezinárodního sympozia ředitelů divadelních festivalů, experimentálního semináře kritiky, koncertů. Organizátoři získali několik výrazných mezinárodních divadelních souborů a srozumitelně programem zformulovali, co by mohlo nadále tvořit image tohoto generačně laděného podniku - totiž divadlo pohybu a multimediality, divadlo překračující žánry.
V nové generaci se pohybové divadlo rozbíhá ve svých hravých průzkumech jako bojová hra. Má její nezávaznou strukturu bez příběhu a vlastně i bez kauzální spojitosti. Takovou bojovou hrou byla groteska bez gagu Ada&Pter pražské skupiny Krepsko nebo experiment bez rizika Fakt Cristiny Maldonado z Mexika. Obě produkce obsahovaly spoustu technických udělátek - generační fetišistický dadaismus. Lanka, tyčky, karabinky - to je jejich.
K dokonalosti dovedli ovšem tento dadaismus tanečníci ze známé švýcarské Compagnie Drift Sound Machine. Scéna byla jakousi laboratoří s počítači, filmovým plátnem, mikrofony, bizarními zařízeními, baňkami, hadičkami a občasnými zkraty. Zdálo by se, že se tu taneční umění ztratí; zachovalo se však v rafinovaném pohybu, které provází bizarní "divadelní koncert", v němž zpěv nahrazuje vynalézavé sípání a skuhrání do mikrofonu. Přesnost robotizovaných pohybů jen zvyšuje jejich šílenost, ale ironie tu šílenost zase zpochybňuje. Představení typické pro 4+4 dny a jedno z nejlepších.
Dalším z vrcholů, a rovněž cross-overem, přechodovou formou mezi tanečním dílem a výtvarnou instalací, byla Compagnie Olivier Bodin a její When. Diváci mohou sledovat tanečníka spícího v igelitovém akváriu jako výstavní exponát a pak se přesunout k jinému lidskému výstavnímu exponátu. Tabulky s nápisy udávají směr postupu diváků i scénického dění. Takto skrze civilizační atributy se tělo v Bodinově představení ubírá k vědomí vlastní identity. Tanečnice na filmovém plátně a táž tanečnice stojící na jevišti k sobě optickým klamem kloužou. Živé tělo tanečnice se prolne s vlastní obří hlavou na plátně. Na plátně blankytná věčnost, na pozadí věčnosti tělo tanečnice. Člověk stojí za upřené pozorování, říká choreograf Bodin.
Collect-if je společný projekt sedmi tanečníků z různých noblesních evropských skupin (v Praze z nich známe Rosas a Jana Fabra). I v tomto představení jsme měli co dělat s přesahovým žánrem. Jde o představení-esej o tvorbě nebo pozvání k rozpačitému procesu vzniku uměleckého díla.
Bojové hry, které si zahráli Martine Pisani z Francie ve Slow down, Two Fisch z Německa v Triplicate - Christiane Müller goes on Research, Rumun Eduard Gabia v Bonus či Frankfurter Küche v Inexhaustible byly směsi ležérnosti, nudy, potlačeného smutku a nezávaznosti. Často aplaudované mladými diváky, i když nejsou legrační ani jako scénky u táboráku. Ale jsou cool. Diváci jsou cool taky, takže jsou všichni spokojeni.
Výjimkou byla debutující Slovinka Mala Kline, která vytvořila v Campo de Fiori do minulosti zahleděný obraz s uhrančivými momenty.
Nizozemsko-izraelská skupina Guy & Roni představila The Language of Walls. Formálně se toto představení drželo v rámci čistě tanečního žánru, ale svou estetikou a filozofií i svým populismem šilhalo po současném filmu. Spolklo Tarantina i s navijákem. Zabijácké komando sebevražedně výkonných tanečnic mělo předvést "výsledek dlouhodobého výzkumu ženské taneční exprese". Prokázala se jako značná. Značnější i než filozofie představení, která jen zopakovala klišé silné a bojovné ženy, jaké už v současném tanci známe. Tanečnice zápasily se stínovým nepřítelem, vydávaly bojovné a bolestné - někdy trochu žensky mňoukavé - výkřiky a hekání, plazily se po břiše, vymetaly podlahu tělem i vlasy. Zvuky střepů a řinčení zbraní je provázelo. (V téže minutě, v téže vteřině, na jiném místě planety Kaddáfího osobní strážkyně vypínají prsa a svírají AK47.)
Je zvláštní a symptomatické, jak často se různí tvůrci zařazení do programu tohoto ročníku festivalu utíkali k uměleckému zpracování lidského dechu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist