Zdá se, že svět byznysu má nové heslo pro začátek 21. století: servant leader, tedy vedoucí, který slouží svým lidem. Není to protimluv? Jak může manažer někoho řídit a vést, a zároveň mu sloužit?
Staré paradigma říkalo, že nadřízení a manažeři mají "řídit" svou továrnu, dílnu nebo kancelář. Šéfové vydávali nařízení, oběžníky, stanovovali pravidla. Řídili s využitím strachu a donucování.
V tomto starém paradigmatu šéfové veleli a jejich podřízení poslouchali - nejlépe bez zbytečných otázek. Nikdo nikdy neslyšel o pravomocích, o přínosu zaměstnance nebo podílu na řízení. Hierarchický statut byl nejdůležitější a rozhodnutí byla vždycky přenášena shora dolů. Vedení bylo mocenskou otázkou. Ještě dnes se někteří manažeři chovají uvedeným způsobem. Ale stále více je těch, kteří přecházejí od stanovování pravidel a šéfování ke spolupráci a slaďování kolektivního úsilí. Hledají tvůrčí cesty, jak poskytnout svým lidem to, co potřebují ke zvýšení svého výkonu. Slouží potřebám svých lidí.
Je celkem jasné, co způsobilo tuto transformaci od "macho managementu" k vedení typu "maestro": technologické, komunikační změny, nepředvídatelnost ekonomiky, globální konkurence a stále fragmentovanější kariéry. Tyto nové jevy postavily svět na hlavu a zplodily nové pokolení zaměstnanců.
V současné době už neexistují žádná celoživotně zaručená zaměstnání u jednoho zaměstnavatele - a není ani žádná automatická loajalita na straně pracovníků. Také už zmizel respekt vůči pozici/funkci nebo k vůdcovské autoritě. Nadřízení manažeři nezískávají úctu svých lidí jen díky svému ozdobnému titulu. Musejí si jejich respekt získat.
Naopak pracovníci dnes vyžadují a očekávají respekt. Chtějí také autonomii, chtějí být slyšeni, informováni a chtějí mít příležitost k růstu. Chtějí se podílet na rozhodování a také na zisku. Už nechtějí další pravidla. Chtějí, aby se s nimi zacházelo jako s dospělými.
Ačkoli koncept vedoucího jako sloužícího je v americký manažerských kruzích relativní novinkou, nejde vůbec o novou myšlenku. (Konec konců, dobrým příkladem velkého sloužícího vůdce je Ježíš.) Soudobí manažeři asi nebudou svým spolupracovníkům mýt nohy, ale budou je muset podporovat, vychovávat je, chránit je a vést je více vlivem než příkazy.
Všechno začíná u postojů. Manažer je jen tak dobrý jako lidé, kteří pro něj pracují, a oni jsou jen tak dobří, jak jim to on umožní. Jde o to, "umožnit svým lidem, aby měli úspěch, a pomoci jim ho dosáhnout". Dobrý vedoucí k tomu takhle přistupuje.
Je mnoho způsobů, jak "služebné vedení" na pracovišti uplatnit. Zde je deset možností, které se týkají prakticky všech typů pracovišť:

- Chápejte své zaměstnance jako jedinečné lidské bytosti. Zapamatujte si jejich jména. Zeptejte se na jejich rodiny, jejich životy, jejich zájmy. Mluvte s nimi jako s jednotlivci. A ještě lépe naslouchejte svým zaměstnancům. Nemusíte se stát jejich přítelem. Ale měli byste být přátelští, přístupní, podporovat je a pečovat o ně.
- Řiďte v terénu způsobem, kterému se říká MWWA (Manage - While - Walking - Around). Jděte na pracoviště s tím, že hledáte, co je třeba k tomu, aby byli zaměstnanci produktivnější, ne proto, abyste je kontrolovali, jestli nepáchají nějaké nepravosti.
- Využívejte "otevřený" management. Dávejte zaměstnancům veškeré informace včetně finančních.
- Veďte prostřednictvím ovlivňování. Modelujte produktivní chování.
- Předávejte pravomoci, delegujte skutečné rozhodování, doprovázené skutečnou autoritou.
- Snažte se být učitelem, mentorem, rádcem a bavičem svých lidí.
- Zbavte své lidi nadbytečného stresu, rozptylování nebo vyrušování.
- Dejte svým lidem hodně možností výběru a druhých příležitostí.
- Zajistěte možnosti růstu pro všechny zaměstnance.
- Staňte se průzkumníkem zdrojů. Najděte způsob, jak dodat vašim lidem to, co potřebují k úspěchu.

Článek Co znamená "servant leader" byl krácen. Celé znění zájemci najdou v květnovém čísle Moderní řízení. Časopis přináší řadu dalších zajímavých informací z oblasti managementu, řízení lidských zdrojůči rozvoje vedoucích pracovníků.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist