Accord slaví letos 22 let na trhu. Sedmá generace se prodává už přes rok, ale po celou dobu výhradně s benzínovými motory. Honda se dříve pokoušela "vypůjčovat" si dieselové motory od jiných značek (Isuzu, Rover), ale to se příliš neosvědčilo. Rozhodla se proto pro vývoj vlastního motoru, což trvalo předlouhých osm let. Agregát 2.2 i-CTDi je prvním vznětovým motorem vlastní konstrukce v pětapadesátileté historii firmy a skutečně se povedl.
Vzhled Accordu je důkazem toho, že v jednoduchosti je krása. Má jen několik výrazných linií a jak je vidět, úplně to stačí. Mohutné přídi dominuje štítovitá mřížka chladiče v pětiúhelníkovém provedení (komu by to připomnělo Mazdu 6, hádá správně, ale tenhle nápad je původně od Hondy, stačí si prohlédnout některé vozy její japonské odnože Accura). Celkovému tvaru karosérie byla věnována mimořádná pozornost, aby se dosáhlo co nejlepších aerodynamických vlastností. Součinitel odporu vzduchu činí totiž pouze 0,26, což je jedna z nejlepších hodnot v rámci segmentu (obvyklá hodnota je okolo 0,3). Klíčová je v tomto směru takzvaná "třírozměrně zaoblená kabina". Důraz na aerodynamiku šel tak daleko, že ve třech směrech jsou zaoblené nejen sloupky, ale dokonce i boční okenní skla.
Nová přístrojová deska se rozsvítí při odemknutí zámku dveří a po zapnutí zapalování se jas ještě o něco zvýší. Přístroje mají velký průměr s bílými číslicemi a červeně nasvětlenými ručičkami. Třípaprskový multifunkční volant je nastavitelný ve dvou osách, o 40 mm v každém směru. Nalevo jsou spínače pro ovládání rádia, napravo tempomatu.
Středová konzole má pod větráky integrovaný zvukový systém a informační systém, který ukazuje čas, údaje o audiosystému s CD přehrávačem a klimatizaci. Veškeré ovládání umístěné pod tímto displejem je řešeno velmi intuitivně, takže řidič zcela přirozeně vždy sáhne na potřebný ovladač.
Velká pozornost byla věnována sedadlu řidiče, které se oproti předchozí generaci zvětšilo včetně bočního vedení pro větší oporu ramen i kyčlí. Bederní opěrka podpírá páteř v několika směrech a její tuhost je nastavitelná. K maximálnímu pohodlí přispívá také nastavitelná loketní opěrka, která se dá posouvat dopředu a dozadu v délce 80 mm.
Kromě tradiční schránky před spolujezdcem je jeden velký úložný prostor ve středové konzoli pod ovladači klimatizace, kam se vejde až 12 CD disků. Následuje stejným způsobem otevíraná schránka s dvěma držáky na nápoje. Středová loketní opěrka má dvojí otevírání. Nahoře je mělký podnos, pod dalším víkem hluboký odkládací prostor. Další dva držáky na nápoje jsou v loketní opěrce mezi zadními sedadly. Nad vnitřním zpětným zrcátkem pak je zavíratelný prostor pro brýle.
Zavazadlový prostor má objem 459 litrů, což je v této třídě standard (Ford Mondeo 450 l, Citro¨en C5 456 l, Škoda Superb 462 l). Pod podlahou je ovšem pouze dojezdové kolo, nikoli plnohodnotná rezerva. Pro sedany je typická vysoká nákladová hrana, což je i případ Accordu.
Celohliníkový motor se zdvihovým objemem 2 204 ccm poskytuje výkon 103 kW (140 k) při 4000 otáčkách za minutu. Nejvyšší točivý moment je 340 N.m při pouhých 2000 otáčkách. Je to skutečně špička v momentální nabídce na trhu. Asi jediná chvíle, kdy vůz dá trochu poznat, že pod kapotou je naftou poháněný motor, je startování, kdy jeho zahřátí provázejí mírné vibrace a trochu typický klapavý zvuk dieselu.
Motor zabírá hned odspodu s největší silou okolo 2000 otáček. Ale tam jeho možnosti zdaleka nekončí. Agregát dál plynule zrychluje i nad touto hranicí. Většina motorů se sice může točit do vysokých otáček, ale každé přidání plynu už má od určité hranice za následek pouhé zvýšení otáček, nikoli výkonu. Ne tak u Accordu. Tady můžete točit až do červeného pole na 4500 otáčkách a vůz pořád přidává! Navíc je v podstatě jedno, který převodový stupeň máte zařazený, auto vás rychleji či pomaleji poslechne kdykoli. Accord potřebuje na zrychlení z nuly na 100 km/h 9,4 vteřiny, čímž je nejrychlejším čtyřválcovým dieselovým vozem s výjimkou BMW 320d.
K tichému chodu, který je už u dnešních dieselů standardem, přispívá nejen kvalitní odhlučnění kabiny, ale i konstrukce motoru. Dvě vyrovnávací hřídele totiž zbavují motor pro diesel typických vibrací. Trochu ruší jen vysoký zvuk turbodmychadla. A to nejlepší na závěr: motor si za to vše řekne v průměru pouhých 5,4 litru nafty na 100 kilometrů. Což je méně než u všech srovnatelných motorů od Audi A4 až po Mazdu 6. Přesnou spotřebu jsme ale nemohli ověřit, protože pro Hondu je typické, že nepodporuje montování palubního počítače. Na palubní desce se tak dozvíte jen údaje o ujetých kilometrech a venkovní teplotě. Odhadem nám vycházelo přibližně 6,2 l na 100 kilometrů, ale samozřejmě jsme auto nijak nešetřili.
Základem podvozku je přední zavěšení s dvojitými příčnými rameny a pětiprvková zadní náprava. Pérování je ideálně vyváženo, takže umožňuje jak pohodlnou komfortní, tak ostřejší jízdu. Jde o kompromis, pro skutečně sportovní jízdu by bylo potřeba přece jen tvrdší pérování. Vůz perfektně drží stopu, v zatáčce se naklání jen minimálně a nemá žádné sklony k nedotáčivosti. Všechny modely Accord jsou standardně vybaveny systémy ABS a EBD (elektronické rozdělování brzdných sil). Brzdy jsou skutečně ostré a nevadnou. Vozu však poněkud chyběl stabilizační systém. Ten ale v tomto stupni výbavy nelze dokoupit. A tady se dostáváme k největší výtce. Honda Accord má dva základní stupně výbavy, Comfort a Executive. Pro verzi s dieselovým motorem je k dispozici pouze Executive a speciální s názvem Sport. Právě tu měl testovaný vůz. Za 789 000 Kč dostanete auto s airbagem řidiče, spolujezdce, bočními a okenními airbagy, předpínači bezpečnostních pásů, vyhřívanými vnějšími zrcátky, dálkovým centrálním zamykáním, alarmem, imobilizérem, elektricky ovládanými okny, tempomatem, duální klimatizací. To je opravdu bohatá nabídka, ale má to jeden háček. Pokud chcete nějakou doplňující výbavu, máte v podstatě smůlu. Honda neumožňuje dokoupit spoustu doplňkové výbavy, takže pokud chcete něco navíc, musíte sáhnout po výbavě Executive za 869 000 korun a získáte navíc stabilizační systém zvaný VSA, xenonové světlomety, ostřikovače světel, elektricky ovládané střešní okno, elektricky ovládané sedadlo řidiče, doplňky interiéru s imitací dřeva a měnič na 6 CD. Nic z toho nemůžete dokoupit samostatně. Ale u dieselu je alespoň nějaká možnost volby. Motor 2.0 dostanete pouze ve verzi Comfort buď s manuální, nebo automatickou převodovkou, pokud chcete vyšší stupeň výbavy Executive, musíte sáhnout po motoru 2.4, který je o 160 tisíc korun dražší.
Od začátku května Honda své modely Accord velmi zajímavě zlevnila s výjimkou testované verze 2,2 i-CTDi Sport. Verze Executive dříve stála 899 000 Kč, nejlevnější model 2.0 Comfort zlevnil ze 749 000 na 699 000 Kč. Do té doby byl tak rozdíl mezi dieselem a v podstatě stejně výkonným benzínovým motorem 2.0 pouhých 40 000 Kč, což by zcela jasně hovořilo pro diesel. Sport má navíc kožený volant, tempomat, dešťový senzor a alarm.
Technické údaje Honda Accord 2.2 I-CTDI
Obsah motoru - 2204 ccm
Počet válců - 4
Výkon - 103 kW/4000 otáček
Točivý moment - 340 Nm/2000 otáček
Maximální rychlost - 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 - 9,4 s
Spotřeba město/mimo město/kombinace - 6,7/4,65,4 l/100 km
Délka/šířka/výška 4665/1760/1445
Zavazadlový prostor - 459 l
Cena - 789 000 korun
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist