Brno patřilo užitkovým vozům

Mezi nejzajímavější novinky mezi malými užitkovými vozy patří Opel Vectra Caravan a Hyundai Tucson. Zatímco v případě opelu se jedná o velké kombi přestavěné pro kategorii N1, které je již na českém trhu v prodeji, tucson je úplnou novinkou a na náš trh vstoupí až letos v září. Menší bratr úspěšného Santa Fe se může pochlubit nejen moderními motory, ale i pohonem všech kol. Při předpokládané ceně okolo šesti set tisíc korun se zařadil mezi nejzajímavější vozy brněnského Autotecu.
Mezi ty patří také italská novinka jménem Strada. Klasický pick-up s líbivou karosérií zaujme nejednoho podnikatele. Fiat má šanci s tímto vozem uspět a zaplnit tak mezeru vzniklou po ukončení výroby oblíbené Škody Pick-Up. O to se už pár měsíců snaží rumunská Dacia s modely Pick-Up a DoubleCab, které brzdí hlavně nedůvěra ve značku. Jak se v Brně ukázalo, své zákazníky díky ceně nachází především model DoubleCab vybavený pohonem všech kol.
Vystavovatelé přivezli do Brna zavedené modely i novinky, které si zde odbyly českou výstavní premiéru. K vidění byly tahače takových značek, jako je Volvo, Mercedes-Benz, DAF nebo Scania. Mezi těžkými nákladními vozy našla své místo i Tatra. Ta se prezentovala několika verzemi typu 815 a modelem 163 známým pod jménem Jamal. Návštěvníci mohli u tatrováckého stánku vidět také závodní truck, se kterým dříve jezdil Stanislav Matějovský a nyní za jeho volant usedá Adam Lacko. Pozornosti neunikly ani autobusy, ať už dálkové či linkové, mezi kterými nechyběla česká Karosa. Hvězdou mezi autobusy byl však model Scania Ibizar PB oceněný titulem "Autobus roku 2004".
Japonská automobilka Nissan přivezla do Brna nový model Murano, Volkswagen představil užitkový Touareg, dodávku Caddy i její provedení pro pět až sedm pasažérů s označením Life. Novinkou u Citro¨enu byl model Jumpy, ale velké pozornosti se těšil také malý závoďák C2 Sport, který zdobil stánek francouzské automobilky. Nejeden z přihlížejících se zastavil u ojedinělé úpravy Renaultu Master ve verzi pro přepravu koní nebo studie Škody Roomster přestavěné na dodávkový vůz.
Součástí Autotecu jsou i díly, příslušenství a garážová technika. V této části se mohli návštěvníci seznámit například s výrobky značek Continental, Brisk, Visteon nebo Defend (dříve Defend Lock). Pod označením Defend Locator byl poprvé představen nový satelitní vyhledávací systém. Jedná se o kombinaci zámku řadicí páky, satelitního vyhledávacího systému a elektronického ochranného systému automobilu. Jeho velkou výhodou je možnost kdykoli vyhledat vůz pomocí internetu, což ocení především firemní zákazníci, kteří tak mohou mít kontrolu nad svými zaměstnanci.
První ročník mezinárodního veletrhu Autotec se uskutečnil v roce 1992, čímž zahájil prezentaci automobilového průmyslu na brněnském výstavišti. Po třech letech se k němu přidal Autosalon a oba veletrhy se postupně vymezily oborovou náplní i střídavým konáním. Ve své současné podobě je Autotec pořádán od roku 1998 a probíhá každý druhý rok. V tomto roce se koná pouze pět vysoce prestižních výstav užitkových automobilů a Autotec počátkem června mezi ně patřil. Brněnský veletrh však ještě nemá takový zvuk jako například výstava užitkových vozů v Hannoveru nebo Tokiu. Vzhledem k tomu, že se jedná teprve o desátý ročník Autotecu, musíme ocenit jeho kvality i vzestupnou tendenci. Nemůžeme ale očekávat, že tak mladý veletrh bude mít stejný věhlas jako ten hannoverský, který letos oslaví šedesátiny. Přesto je druhé místo v Evropě po deseti ročnících opravdu velkým úspěchem. Význam veletrhu potvrzuje i jeho pravidelné zařazení do kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A.
Letošní Autotec představil řadu zajímavých novinek a ukázal, jak tvrdý je boj o zákazníky, především z řad drobných podnikatelů a malých firem. Návštěvníci mohli vidět užitkové vozy všech velikostí, od Peugeotu 206 XA přes nákladní automobily značek, jako jsou MAN a Iveco, až po moderní kamióny všech významných evropských výrobců. Zájem ze strany vystavovatelů potvrdil postavení brněnského veletrhu i skutečnost, že automobily k jihomoravské metropoli už neodlučně patří.
[*]
Autor je spolupracovníkem redakce

040616-d3a ()

040616-d3b ()

040616-d3c ()

040616-d3d ()

040616-d3e ()

040616-d3f ()