hn: Polovinu českého průmyslu vytváří necelé dvě stovky firem. Hlavních vývozních komodit je relativně málo. K tomu připočtěme silnou konkurenci v Evropské unii a slabý kapitál domácích firem... Dokážeme se prosadit na evropském trhu?
Česko je řádným členem Evropské unie teprve velmi krátkou dobu, proto by bylo předčasné předjímat již nyní například konkrétní dopad na výši obchodní výměny ČR s mimoevropskými zeměmi. Na základě zkušeností starších členských států unie a podle předběžných rozborů vývoje obchodních toků lze ale odhadovat, že na naše obchodní vztahy bude efekt členství v unii působit spíše pozitivně. To se ale ukáže až v delším časovém horizontu.
Některé efekty jsou ale patrné už nyní. Výrazně se například zjednodušil pohyb našeho zboží do zahraničí, není třeba čekat na hranicích, firmy mohou zkrátit termíny dodávek. Exportéři také získali lepší přístup na některé trhy, příkladem může být Mexiko nebo Chile, v oblasti veřejných zakázek pak i na trh USA.

hn: Může tedy podle vás značka Evropské unie pomoci domácímu obchodu?
Protože váha Evropské unie v obchodním světě je nesrovnatelná s pozicí samotné České republiky, v mnoha případech mohou být podmínky pro vývoz českého zboží výhodnější. Například dovoz piva do Vietnamu byl řadu let zatěžován clem, pro jehož kalkulaci byly místními úřady stanoveny tabulkové tzv. minimální ceny, které v tomto konkrétním případě přesahovaly skutečnou hodnotu dováženého piva. Nyní tato bariéra odpadla.
Tím, že patříme k prestižnímu evropskému společenství, vzroste nepochybně i pozitivní image našich výrobků. S tím na druhé straně souvisí i některé obavy obchodních partnerů, že toto propojení může ve svých důsledcích znamenat zvýšení našich vývozních cen a snížení konkurenceschopnosti na trhu.
Z hlediska dlouhodobější perspektivy spočívá pozitivum členství Česka v unii také v možnosti napojení našich podniků na programy a projekty EU vyhlašované pro různé oblasti světa. To by mělo vytvořit prostor pro subdodávky našich výrobců, jejich zapojení do výrobních kooperací a pro získání širších možností financování.

hn: Ministerstvo oficiálně vyhlásilo Operační program průmyslu a podnikání, který má díky penězům ze strukturálních fondů pomoci malým a středním podnikatelům. Můžete už nyní odhadnout, zda a jak je tento způsob podpory účinný?
Odezva na vyhlášení programu mezi podnikateli byla velmi příznivá a jak MPO, tak CzechInvest odpovídají každý den na desítky dotazů podnikatelů. Podpora je zaměřena hlavně na zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků, zejména zlepšením technologické úrovně a infrastruktury pro podnikání. Očekáváme, že firmy přijdou s kvalitními projekty, jejichž realizace bude mít pozitivní dopad na celý sektor.

hn: Jakým způsobem ministerstvo podporuje české obchodní zájmy? Jak se nyní vůbec Česko snaží ve světě prezentovat?
Vláda již loni otevřela cestu pro podporu obchodu tím, že schválila novou koncepci proexportní politiky do konce roku 2006. Ta počítá mimo jiné s finančně zvýhodněnou účastí českých podnikatelských subjektů na mezinárodních veletrzích a výstavách. Zatímco v roce 2003 zorganizovalo MPO asi sedmdesát pět českých oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích, letos bychom jich chtěli realizovat asi devadesát.
Výběr těchto akcí je připravován tak, aby byly pokryty hlavní veletržní akce z pohledu teritoriálních priorit, kde má česká strana obchodně politické zájmy a současně i možnosti exportovat a v neposlední řadě byly pokryty i významné obory českého průmyslu, o které projevují zájem především oborové svazy a asociace. Spolupracujeme s agenturou CzechTrade, CzechInvest, Svazem průmyslu a dopravy a také s Hospodářskou komorou ČR.
Na základě výsledků podnikatelských misí do zahraničí jsou ve vybraných teritoriích organizovány samostatné výstavy nebo vystoupení ČR pod heslem Země partner. Letos se orientujeme hlavně na bývalé země Sovětského svazu, organizujeme prezentace v Sankt Peterburgu či Nižném Novgorodu. Výstava měla úspěch v portugalském Lisabonu a český obchod chceme takto představit i v Belgii či Bulharsku. Ministerstvo bude nadále poskytovat finanční zvýhodnění firmám, a to příspěvek nebo až sto procentní hrazení nájmu čisté výstavní plochy.
Dále jsme schopni financovat veškeré náklady na doprovodnou propagaci jako je nezbytná inzerce či různá setkání s podnikatelskou sférou, semináře a podobně. Podrobnosti, jakož i seznam akcí je možné najít na webových stránkách MPO.

hn: Kde vidíte možnosti spolupráce na podnikatelských projektech ve třetích zemích?
Zejména v oblastech ropného a plynárenského průmyslu, nebo v oblasti infrastruktury. Jedná se o projekty většího objemu, pro jejichž realizaci je nutno zajistit sdružené finanční prostředky a rozsáhlejší sortiment dodávek zařízení, které je vyráběno v zemích unie. Praktické informace o obchodním režimu EU vůči třetím zemím je možno nalézt v publikaci, kterou zpracovalo Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s dalšími resorty, nazvané Průvodce vybranými oblastmi podnikání po vstupu České republiky do EU. Nechybí zde aktuální informace z našeho ministerstva. Všechny potřebné informace o změnách v zahraničním obchodu, které přináší vstup do unie najdete i na webových stránkách www.mpo.cz.