Krádeže aut jsou dnes celoevropským problémem a jen v České republice odcizení automobilů, vloupání do vozů a krádeže jejich součástek představuje více než třetinový podíl na majetkové trestné činnosti. Navíc se Česká republika od většiny evropských zemí odlišuje malým počtem odhalených pachatelů. Zatímco ve skandinávských zemích dosahuje až 90 procent a v sousedním Německu, Rakousku, ale i v Polsku více než 50 procent, u nás je to necelá pětina. Policie stačí krádeže aut spíše evidovat než vyšetřovat, takže být zlodějem aut je tu stále relativně klidným povoláním. Se svým odcizeným autem se přitom znovu shledá sotva každý třetí majitel, přičemž většina vozidel je nalezena ve značně zuboženém stavu, nabouraná nebo s chybějícím vybavením a součástkami.

Krádežím vévodí Praha
Nejvíce automobilů se tradičně ztrácí v Praze (loni asi 10 000) a nejméně krádeží se tu objasní (zhruba 6 procent). Auto se v hlavním městě tedy ztratí v průměru každých 50 minut. Nejméně se automobily loni kradly v Jihočeském kraji (737 případů), zároveň zde bylo objasněno nejvíce krádeží (45 procent).
Metody i vybavení zlodějů se liší podle toho, na jakou skupinu automobilů se zaměřují. Luxusní vozidla v ceně několika miliónů korun se kradou většinou na objednávku a končí v zahraničí. Pachatelé si v předstihu připraví falešné Osvědčení o technickém průkazu (zahraniční i tuzemská) a takto vybavená vozidla jsou odvezena mimo území České republiky. Doba, která uplyne od krádeže do momentu jejího oznámení na policii, je většinou dost dlouhá na to, aby automobil byl již za hranicí. Pokud vozidlo této kategorie jednou zmizí, podaří se jej nalézt jen výjimečně.
V klidu však nemohou být ani majitelé levnějších vozidel. Každoročně se o tom přesvědčí stovky majitelů stodvacítek, favoritů, žigulíků a jiných dosluhujících přibližovadel. Hodně ukradených aut zloději také rozeberou na náhradní díly, což se děje pochopitelně především u aut staršího data, protože bývá problémem originální díly oficiálně sehnat.
Nejvíc se kradou dlouhodobě škodovky, protože jich u nás jezdí nejvíc a hlad po levných náhradních dílech je velký. Na druhé příčce v oblíbenosti u zlodějů se drží auta koncernu VW - zejména Golf a Passat. Pravděpodobnost jejich krádeže je navíc několikrát vyšší. Pořadí na dalších čtyřech místech je vyrovnané a obsadily je značky Fiat, Peugeot, Renault a Ford. Naopak nejmenší zájem zlodějů tradičně vzbuzují japonské a korejské vozy.

Možnosti zabezpečení osobních automobilů
Obecně platí, že sebelepší zabezpečení automobilu v krádeži zlodějům nezabrání. Význam zabezpečovacích systémů spočívá spíše v tom, že větší či menší měrou pachatelům jejich trestnou činnost komplikují, můžou je od činu odradit, případně méně zdatným zlodějům v jejich nekalé činnosti přímo zabránit.
Nejjednodušším opatřením ke snížení možného rizika je využití takzvaných organizačních možností, padají-li v konkrétním případě v úvahu:
parkujte v garáži, na hlídaném parkovišti, poblíž domu, na osvětleném místě tak, abyste případně na vozidlo i viděli
zavírejte okna, dveře, kufr, odmontovávejte antény
nenechávejte klíčky od vozidla či jiné důležité doklady ve vozidle
při instalaci autorádia dejte přednost přenosným nebo využijte možností kódovaných či jinak zabezpečených výrobků
nenechávejte ve vozidle viditelně cenné věci
uzamkněte vždy řádně všechny zámky vozidla
pečlivě se starejte o klíče od auta (zvláště dejte pozor na manipulaci s klíči v autoopravnách a myčkách)
při koupi ojetého vozidla věnujte pozornost výrobním číslům vozidla, sepsání kupní smlouvy a podobně.

Dalším stupněm ochrany jsou řádně nainstalované mechanické zábranné prostředky:
blikající dioda - je nejlevnějším způsobem, jak odradit ty nejméně zkušené zloděje (imituje signalizační diodu alarmu a přijde asi na 50 Kč)
zámky na řadicí páku
zámky blokující řadicí páku i ruční brzdu
uzamykatelné tyče na volant - pořízení vyjde na několik stokorun, jejich překonání však pro zkušené zloděje nečiní výraznější problém.
zámek převodovky a spojky - je pro případného pachatele opravdu oříšek. Těžko se demontuje a při pokusu o jeho zneškodnění ztrácí dotyční vizuální kontakt s okolím. Ale i auta s uzamčenou převodovkou bývají kradena, a to tím způsobem, že jeden řidič táhne auto na laně a jeho komplic pouze řídí kradený vůz se sešlápnutou spojkou
bezpečnostní botičky - dobře zabraňují odtažení vozu po vlastní ose, jsou ovšem nepraktické pro krátkodobé parkování a zabírají místo v kufru.
uzamykatelné ráfky nebo střešní nosiče
pískování skel - bezpečnostní značení skel spočívá ve vypískování speciálního kódu na okna vozidla, ve vylepení výstražných samolepicích etiket a zaregistrování údajů o vozidle do databáze OCIS. Tento pasívní zabezpečovací systém je výhodný tím, že změnit totožnost vozidla označeného SBZ-OCIS znamená vyměnit kompletní sadu všech skel, což je nejen časově náročné, ale také značně nákladné. V případě krádeže vozidla označeného SBZ a zaregistrovaného v systému OCIS dojde k okamžitému předání informací o odcizeném autu všem zahraničním partnerům systému OCIS a předání informací o vozidle masmédiím
nalepení bezpečnostních fólií na okna vozu
označení jednotlivých dílů auta speciálními prostředky, které jsou viditelné pouze při dopadu UV světla. Jednoduchou stříkací pistolí se speciální barvou se vyznačí na různá místa automobilu čísla kódu VIN. Barva s vysokou difúzní schopností pronikne až na kov, je však čitelná pod UV lampou. Kód je čitelný i po šestinásobném překrytí barvou nebo po zbroušení barvy a plechu.
Vyšším standardem je instalace elektronických autoalarmů. Všechny výrobky musí mít homologaci ATEST 8 SD a registrační číslo. Sem lze zařadit zejména:
alarmy - blokují okna i dveře auta, některé signalizují i pohyb či náklon vozu. Možný je i pager, který vás upozorní že s vaším vozem není něco v pořádku.
čidla reagující na zásah do prostoru nebo na změnu polohy vašeho vozidla
miniaturní ústředny
sirény
vysílače alarmu na určitou vzdálenost (paging)
imobilizéry - fungují na základě rozpojení okruhu startování a ventil dodávky paliva (u dieselů), u benzínových motorů navíc okruh zapalování. Bývají nainstalovány přímo v klíčku nebo na digitálně kódovaném čipu.
tajný vypínač - blokuje jeden okruh elektrického zapalování či palivovou pumpu. Při odcizení vašich klíčků od auta dokáže zabránit odcizení i přes to, že pachatel má k dispozici ovládače jiného zabezpečení. Základem funkčnosti je samozřejmě důmyslné ukrytí vypínače.
možné je i využití vyhledávacích systémů (GPS-GSM, LO-JACK atd.), které umí vyslat signál či nahlásit odcizení. Pohybují se okolo 15 000 až 40 000 Kč. Umožňují však vyhledání pouze v Česku a na Slovensku.
nálepky - již dva roky zkouší česká policie systém nálepek. Majitel vozu si bez poplatku vyzvedne na policii nálepku a tu umístí do pravého dolního rohu zadního skla, odkud se špatně odstraňuje a kde je dobře viditelná pro policistu, který mluví s řidičem. Policisté jsou povinni zastavit každé auto s touto nálepkou po půlnoci do páté hodiny ranní.
Všechny tyto zabezpečovací systémy jsou však schopny zaručit ochranu vozidel jen do určité míry.

Investice, která se vyplatí
Obecná zásada je, že každý majitel by měl investovat do zabezpečení svého vozidla částku odpovídající jeho hodnotě tak, aby bylo zabezpečeno lépe než ostatní obdobná vozidla. Každý zloděj si totiž skoro vždy vybere vozidlo, s jehož odcizením bude mít nejméně práce.
Žádný systém jistě není nepřekonatelný. Ideální je zabezpečit váš vůz více způsoby a je jen na vás, kolik času a samozřejmě i peněz jste ochotni na ochranu svého majetku obětovat. Je to však investice která se určitě vyplatí. Samozřejmostí zůstává vhodně uzavřené pojištění vozidla pro případ, že naznačené postupy budou překonány! Pojištění vozidel proti krádeži, nejčastěji v rámci komplexního havarijního pojištění, se vyplatí spíše majitelům nových vozidel. Drahé se zdá být většinou jen do chvíle, kdy dojde k pojistné události. Příčinou toho, že pojištěná vozidla jsou u nás v menšině, je nejen cena pojištění, ale zejména asi to, že vozový park v Česku patří k nejstarším v Evropě. Pravdou totiž je, že u starších vozidel by v některých případech mohlo pár ročních splátek pojistného převýšit jejich hodnotu, a tudíž se nevyplatí je vůbec pojišťovat. Vhodnou kombinací zabezpečovacích systémů však můžete u různých pojišťoven dosáhnout slev, v ideálním případě až 40 procent z roční sazby.
Vyhledávací systémy odcizených vozidel umožňují bez prodlení získání informace, kde se vozidlo nachází, o směru jeho pohybu a vytváří podmínky pro rychlé zadržení pachatele a zajištění vozidla. V neposlední řadě bude nutná i úprava stávající legislativy, kdy není problém lehce přihlásit i vozidlo s nejasným původem či se "ztracenými" doklady a kdy postihy nejsou zdaleka tak odstrašující.
O co vše nás případný lupič může připravit?
předně o jednotlivé odnímatelné díly vozidla (pneumatiky s ráfky, autoantény, zpětná zrcátka, střešní nosiče a podobně)
o náhradní díly a povinnou výbavu k vozidlu uloženou většinou v zavazadlovém prostoru (náhradní pneumatika s ráfkem, zvedák, nářadí...)
o instalované autorádio
o věci odložené či uložené ve vozidle, v zavazadlovém prostoru nebo na střešním nosiči (kabáty, fotoaparáty, videokamery, obchodní nebo jiné dokumenty, kufry a příruční zavazadla, lyže, jízdní kola, windsurfing...)
a konečně o celé vozidlo.
Bez ohledu na to, jakým autem jezdíte a kolik peněz jste ochotni do jeho zabezpečení investovat, můžete zlodějům ztížit práci svým jednáním. Pro případ, že všechna uvedená doporučení selžou, je třeba mít připraveny důležité údaje k vozidlu, jakými jsou zejména:
státní poznávací značka (SPZ)
typ, barva a rok výroby vozu
čísla motoru a podvozku
VIN kód
nápadné odlišnosti (střešní okno, viditelná poškození).
Tyto údaje se vám budou hodit při oznámení krádeže na policejní stanici nebo při jednání o náhradě škody s pojišťovnou.
Shrnutí: vozidlo se sice nedá zabezpečit na 100 procent, ale menší stupeň rizika ztráty vozu můžeme ovlivnit:
vhodnými organizačními opatřeními
instalací mechanických zábranných prostředků jako základu zabezpečení
vybavením automobilu vhodným autoalarmem či imobilizérem
případným zabudováním vyhledávacího systému odcizených vozidel
větší občanskou pozorností a sounáležitostí
vše doplňte pro vás výhodně uzavřenou pojistnou smlouvou s některou z pojišťoven.




Cena zabezpečení
Zařízení Cena
Jednoduchá páka na volant, ev. pedály od 350 Kč
Pískování oken a zařazení do databáze OCIS od 600 Kč
Zamykací systém na pedály cca 2 700 Kč
Zámek blokující řazení od 5 000 Kč
Jednoduchý kompaktní autoalarm od 1 500 Kč
Autoalarm s tříokruhovým imobilizérem, plovoucím kódem a prostorovým čidlem od 6 500 Kč
sada radiového vyhledávání
pořizovací náklady 17 000 Kč
roční poplatek 6 500 Kč
sada radiového, satelitního a GSM vyhledávání v celé Evropě
pořizovací náklady 55 000 Kč
roční poplatek 6 500 Kč


Počty krádeží automobilů v ČR
Značka Počet registrovaných vozidel Počet odcizených vozidel Pravděpodobnost k 31. 12. 2003 v roce 2003 odcizení v %
Nejvíce oblíbené co do počtu odcizených kusů
Škoda 1 780 124 10 074 0,57%
VW 158 964 2 929 1,84%
Fiat 172 326 1 482 0,86%
Peugeot 166 791 1 301 0,78%
Renault 183 994 1 271 0,69%
Ford 218 907 1 236 0,56%
Nejméně oblíbené co do počtu odcizených kusů
Nissan 44 519 296 0,66%
Mitsubishi 25 558 162 0,63%
Toyota 41 917 147 0,35%
Hyundai 30 228 87 0,29%
Daewoo 30 688 69 0,22%



Autoři jsou spolupracovníky redakce


Statistiky krádeží jednostopých a dvoustopých vozidel za rok 2003
zjištěno z toho ukončeno prověřování v prověřování objasněno
jednostopá vozidla 1157 1098 96 418
dvoustopá vozidla 24174 21841 2885 4104
zdroj: Ministerstvo vnitra ČR

040629-h3b ()

040629-h3a ()

040629-h3sch ()