Zatímco zkrachovalý výrobce dětských kočárků, Liberta, letos vstoupil do likvidace, jiný domácí výrobce úspěšně nastoupil na jeho místo. Mělnický Patron Bohemia loni už vyrobil přes dva tisíce kočárků a letos jich chce prodat tři tisíce.
"Krach tohoto jediného výrobce nás inspiroval," přiznává obchodní ředitel Patronu Jiří Kotík. Uvedl, že podle jejich průzkumu tehdy na trhu zůstala poptávka po kočárcích vyráběných v Česku.
Liberta skončila s výrobou koncem roku 1997. A o dva roky později Patron představil své první modely.
"Jejich podíl na trhu je ale zatím malý, tak do pěti procent," odhaduje majitel jedné z největších pražských prodejen Dětský Ráj Ivan Malý. Mohli by podle něj prodávat i více, kdyby neměli některé typy dražší než srovnatelné kočárky od konkurence.
Drtivá většina dětských kočárků je však z dovozu. K nejprodávanějším patří italský Inglesina, holandský Quinny, jenž je už ale stejně jako u řady jiných značek vyráběn v Číně a polský Deltim. "Ten patří k levnějším a přitom se za posledních pět let značně kvalitativně zlepšil," míní Malý.
V Česku se prodává zhruba dvacítka různých značek. "Dobře jdou na odbyt i španělské nebo portugalské značky," poznamenal šéf chrudimského Domu kočárků Libor Netolický.
V tuzemsku působí také několik drobných výrobců, kteří ale pracují jen na zakázku. Několik desítek kusů ročně vyrobí například bývalý zaměstnanec Liberty Oldřich Novotný. Ten dokonce od konkursního správce koupil značku Liberta, ale později toho litoval.
"Spíš jsme si tehdy uškodili," uvedl již dříve Novotný. Dlouho totiž musel potom věřitelům vysvětlovat, že s původním podnikem, který věřitelům dlužil peníze, nemá nic společného.
Proutěné kočárky připomínající dobu před půl stoletím i vzdálenější vyrábí také Daniela Pilipová. "Měsíčně prodám asi tři kusy," říká podnikatelka z Mariánských Lázní. Její Ateliér Nostalgie ale pod 15 tisíc za kus nejde. Tyto repliky historických kočárků prodává běžně za 30 až 40 tisíc korun. Stále jsou ale podstatně levnější než v Německu.
Dnes jediný sériový výrobce Patron chce ještě letos zahájit také export kočárků. Mělo by mu v tom pomoci to, že už do dvacítky evropských zemí vyváží, a to rehabilitační pomůcky. Ty jsou stále ještě stěžejním výrobním programem podniku. Zavedení výroby dětských kočárků měl Patron usnadněno tím, že už několik let předtím vyráběl speciální kočárky pro invalidní děti.
"Menší část dílů dovážíme z Asie, ostatní si děláme všechno sami, trubky, potahy a podobně," podotkl Kotík. Snaží se nyní prorazit s odlehčenými konstrukcemi. V Česku existuje i několik drobných výrobců kočárkových doplňků.
Odhaduje se, že celkové tržby v Česku stagnují, přestože dětí se rodí stále méně. Lidé si ale se stoupající životní úrovní kupují stále více dražší modely. Nejvíce se prodávají v rozmezí 10 až 12 tisíc. Kočárky z Polska či z Asie stojí většinou šest až osm tisíc.
Loni se kočárků dovezlo za 195 miliónů korun a sestup pokračuje i letos, kdy se za prvních pět měsíců dovezlo jen 85 miliónů korun, o téměř deset miliónů méně než za srovnatelné období loni. Pokles dovozu může způsobovat i rozšiřující se tuzemský prodej Patronu.
Poptávka je po kombinovaných typech, které lze dobře využít v zimním i letním období. Mladší rodiny chtějí spíše moderní výstřelky a sportovní typy, starší lidé se zase víc dívají na pohodlí svého potomka a vybírají si klasiku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist