Při letu na dovolenou se musí počítat se zpožděním

Charterové lety jsou v hlavní turistické sezóně zpožděny v průměru o jednu hodinu. Vyplývá to ze šetření, které provedly HN na charterových letech ČSA, Fischer Air a Travel Service minulý týden. Výjimkou však nejsou ani zpoždění delší. Sedmihodinové si na své konto připsala minulé úterý společnost Travel Service, která vezla turisty na řecký ostrov Zakynthos.
"V průběhu hlavní turistické sezóny nejsou zpoždění charterové společnosti Travel Service žádnou výjimkou. Pokud chce náš klient záruku, že doletí na místo v předem dohodnutém termínu, musí cestovat pravidelnou linkou," říká Vladimíra Dufková, mluvčí této letecké společnosti.
Průměrné zpoždění Travel Service přitom za první čtyři měsíce letošního roku dosáhlo třiceti dvou minut.
Důvodem zpoždění jsou podle leteckých společností přeplněné letecké koridory. V některých případech se jedná i o technické problémy letadel.
"V některých dnech se zpozdí až 40 letadel," uvádí Anna Kovaříková, tisková mluvčí České správy letišť.
Technické problémy přitom řešily minulý týden obě charterové společnosti. Jak Travel Service, tak i Fischer Air. Druhá jmenovaná firma navíc nyní létá z Česka jen se dvěma letadly. "Třetí jsme pronajali na několik měsíců do Polska," říká Dan Plovajko, mluvčí této společnosti. "I když létáme jen se dvěma letadly, počet letů se meziročně v přepočtu na jedno letadlo zvýšil," tvrdí Plovajko.
Za posledních šest měsíců proletělo ve srovnání se začátkem roku nad Českou republikou o čtvrtinu více strojů. Nad Českem se tak meziročně zvýšil počet tranzitních přeletů o 23,6 procenta. Rekord zde padl 24. června, kdy na Ruzyni zaznamenali 521 pohybů letadel.
Většina cestujících musí ale podle společností se zpožděním charterových letů počítat.
"Vyplývá to již z podstaty takových letů. Klienti jsou dopředu upozorněni na to, že dopravce může kdykoli změnit dobu odletu," říká Vladimíra Dufková.
"Pokud se odlet uskuteční v jiný letový den, tak klientům poskytujeme kompenzaci - nejčastěji vrácení části peněz," uvádí Tomáš Brejcha, marketinkový ředitel Čedoku. Obdobně reaguje i Dan Plovajko za CK Fischer. "Pokud dojde k výraznému zpoždění, o klienty se samozřejmě postaráme. Nabídneme jim občerstvení, nebo ubytování v hotelu," říká.
"Pokud se jedná o pozdní návrat z dovolené, řešíme to dle konkrétního případu," dodává Brejcha.
Při zpoždění letu na pravidelných linkách se cestujícím kompenzace poskytuje podle předem daných pravidel. Ta se odvíjejí od doby zpoždění i od druhu letu.
Zpozdí-li se let o tři hodiny, má cestující nárok na nápoje. Přesáhne-li zpoždění dobu osmi hodin, zajišťuje ČSA ubytování i stravu podle denní doby. "Po dohodě s cestovní kanceláří mohou ČSA poskytnout kompenzaci také u charterových letů," uvádí tisková mluvčí ČSA Jitka Novotná.
Pokud však cestující kvůli zpožděnému letu nestihne například některé klání na blížící se olympiádě v Aténách, nemá u českých aerolinek na náhradu propadlých lístků nárok.
Od února příštího roku by mělo vstoupit v platnost nové nařízení Evropské komise. To upravuje výši kompenzací za zpožděné nebo zrušené lety. Postihnout by mělo především pravidelné linky.
O charterových letech se teprve na evropské půdě vedou diskuse. Pokud by se však toto nařízení vztahovalo i na ně, mohlo by to pro ně znamenat velké problémy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist