Elektronické systémy v autě umějí schraňovat data o najetých kilometrech i tam, kde by je nikdo nečekal. Zfalšovaný údaj tak lze poměrně snadno zjistit. Například obyčejný klíč od vozu nebo počítač, který ovládá světlomety - to jsou místa, kde se nový majitel ojetiny může dopátrat pravdy. Stačí navštívit autorizovaný servis a nechat si vůz prověřit na diagnostickém přístroji. Taková kontrola přitom stojí pár korun, někdy je i zadarmo.
Nikdo nic nepozná
Šestimístné číslo na počítadle kilometrů vypadá nehezky a výkupčí bazaru se tváří, jako by mu měl zákazník odevzdat auto zadarmo a rychle zmizet. Což takhle vyhledat někoho, kdo rychle a za pár korun stav tachometru upraví?
Takových firem není zrovna málo. Například Tachoservis se na svých internetových stránkách chlubí nejdelší tradicí v oboru. "Na vašem vozidle jsme schopni nastavit libovolný stav kilometrů. Na naše služby poskytujeme záruku a garantujeme, že není možné žádným způsobem zjistit původní hodnotu," vábí potenciální zákazníky Tachoservis. Výčet neuvěřitelných kousků, které s tachometry dokáže, je korunován ujištěním, že veškerá nastavení provádí firma za účelem opravy.
Zaměstnanec malého pražského autobazaru Jan Louda je prý k zákazníkům upřímný. "Když se mi zdá, že auto desetkrát objelo zeměkouli a na tachometru má pouhých sto třicet tisíc, upozorním na to," říká. Dokazování podvodného jednání ze strany prodávajícího bývá ale složité. "Když někdo stočí pár desítek tisíc, není to vůbec vidět," upozorňuje však Louda. Obchodník odhaduje, že s upraveným stavem počítadla kilometrů přijedou asi tři čtvrtiny prodávajících. Důvod? Auto s nižším počtem najetých kilometrů se prodá rychleji a za více peněz. "Kupující podvědomě počítá s tím, že vůz má stočený tachometr, ale stejně nakonec sáhne po tom, které na něm má nižší cifru," shrnuje důvody Louda.
Certifikát se netýká tachometru
Oldřich Očenášek z Ústavu silniční a městské dopravy má podobný odhad: "Podle mého mají stočený tachometr dvě třetiny nabízených ojetin." Oldřich Očenášek se ve státem akreditované zkušebně zabývá oceňováním ojetých aut a vypracovává posudky i pro potřeby soudu. Přesto by si ani on netroufl na sto procent určit, kolik má vůz najeto. "Náš posudek obvykle konstatuje, zda technický stav vozu odpovídá údaji na tachometru. Ale sto tisíc kilometrů ujetých po Praze se na autě podepíše stejně, jako dvě stě tisíc po dálnici," upozorňuje Očenášek.
A známé triky s ohmataným volantem a prosezeným sedadlem? "Stačí, aby se někomu nadměrně potily ruce a za chvíli má volant i páčky lesklé. Jiné auto je může mít jako nové po stovkách tisíc kilometrů," tvrdí Očenášek.
Stejně nespolehlivým ukazatelem stáří vozu je i sedadlo. Pod metrákovým řidičem povolí jeho pružiny mnohem dříve, než pod subtilní řidičkou. "Často se stává, že dva totožné vozy s podobným počtem najetých kilometrů se už na pohled diametrálně liší. Jedno má třeba úplně zničený interiér, druhé je v bezvadném pořádku," uvádí Oldřich Očenášek příklady. Přístup majitele nebo řidiče se podle něho na stavu vozu podepisuje rozhodujícím způsobem.
Ústav silniční a městské dopravy (ÚSMD) na požádání vystavuje certifikát o stavu vozidla, který je vypracován podle metodiky německé zkušebny DEKRA. Aby jej vůz získal, musí podstoupit hodinovou prohlídku, při které mechanici zkontrolují a proměří na vozidle celkem 105 míst. Za tuto službu zaplatí motorista dvanáct set korun. Podrobnější prohlídka, při které se měří i výkonová křivka motoru, stojí pětkrát více.
Taková prověrka sice neodhalí upravený stav tachometru, majitel vozu ale získá dostatečný přehled o tom, v jakém stavu auto ve skutečnosti je. Vůz si může nechat prověřit i zájemce přímo v bazaru. Technici z ÚSMD přijedou na místo i s mobilními měřícími přístroji.
Elektronika usvědčí podvodníka
Před časem řešil hamburský soud kuriózní případ. Jistý tamní občan si na inzerát koupil pět let starý mercedes. Jezdil dobře, ale kouř z výfuku ani pružnost motoru se novému majiteli nezdála. Zajel s autem do servisu, kde vůz připojili na diagnostické přístroje.
Servis konstatoval, že vše je v normě vzhledem k opotřebení motoru. V kolonce počet ujetých kilometrů stálo neuvěřitelné číslo: 765 000. Na tachometru přitom bylo rovných 220 tisíc.
Soud nakonec uznal, že bývalý majitel podváděl. Musel si vzít auto zpět, zaplatit soudní výlohy a pokutu. K usvědčení pachatele tentokrát přispěla elektronika, která uložila záznamy o ujetých kilometrech nezávisle na stavu počítadla. U takových vozů nestačí jednouše přeprogramovat tachometr, podvodník by musel měnit další počítače, což je příliš drahé.
Často však o tom, že se informace ukládají i jinde, nemá majitel vůbec tušení. "U našich vozů funguje komunikace mezi různými řídícími jednotkami a v případě výměny některé z nich se znovu automaticky načítají původní informace," uvádí Jan Kuhn ze společnosti DaimlerChrysler.
V konkurenčních vozech BMW se záznam o počtu ujetých kilometrů ukládá kromě tachometru ještě do počítače ovládajícího reflektory a také do klíčku zapalování. Podmínkou však je, aby vůz nebyl vyroben před rokem 1997.
O tom, kolik má najeto, ví už přijímací servisní technik, když při přebírání auta od zákazníka strčí klíč do speciální čtečky. Tak získá veškerá data o minulosti vozu. Kdo chce mít větší jistotu, může si údaje o kilometrech nechat zjistit ještě v řídící jednotce světel. Například pražský servis AuTec nabízí tuto službu svým zákazníkům zdarma.
"BMW má navíc jednu zvláštnost. Informaci o skutečném stavu ujetých kilometrů lze vyvolat na displeji tachometru i tehdy, když jej někdo přeprogramuje," upozorňuje Očenášek. Stačí k tomu speciální kombinace stisku tlačítka sloužícího k vynulování denního počítadla.
Podobnou cestou lze údaje o kilometrech zjistit také u podstatně levnějších fiatů. "Plně to platí pro modely se softwarem EOBD, u starších aut záleží na verzi motorové elektroniky," říká technický specialista ze společnosti Fiat ČR Milan Nemeth. Fiaty střádají data přímo v řídící jednotce motoru.
Všechno složité pátrání v útrobách motoru by nebylo nutné, kdyby údaje o najetých kilometrech výrobci lépe chránili. "Dobrým příkladem jsou poslední modely volva, na jejichž tachometr ještě nikdo nevyzrál," uvádí Oldřich Očenášek. Naopak u nás nejrozšířenější škodovky lze obelstít poměrně snadno. "Stačí se napojit do diagnostické zásuvky v motoru a nahrát nový program do počítače kilometrů."
To potvrzuje i tiskový mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf: "Informace o počtu ujetých kilometrů je u současných modelů uložena přímo v panelu přístrojů. Pokud se tuto informaci podaří přepsat, je prakticky nemožné uvedenou skutečnost zpětně zjistit." Podle Krauskopfa však automobilka věnuje této problematice zejména v poslední době stále více pozornosti.
Servisní knížka je důležitá
Ale i zájemce o značku auta, která údaje o najetých kilometrech nikde neukládá, si nemusí zoufat. Stačí jen, aby si od prodávajícího vyžádal servisní knížku. "Není důvod, aby u auta chyběla. Pokud není, je tachometr zcela určitě stočený," míní Očenášek.
Nepopsanou servisní knížku lze sice běžně koupit a opatřit do ní falešná razítka, ale pokud nový majitel auta porovná údaje se záznamy uvedeného servisu, jistě se budou lišit. "Počítačovou evidenci o prohlídkách nelze zpětně zmanipulovat, už z daňových důvodů. To si žádný servis netroufne," vysvětluje Očenášek.
Další pastí na podvodníky jsou údaje z technických prohlídek vozu. Ústav silniční a městské dopravy má dohled nad všemi Stanicemi technické kontroly v zemi a shromažďuje i data o průběhu najetých kilometrů všech vozů. "Tyto informace však poskytujeme jen v případě, že si je vyžádá policie nebo soud," říká Očenášek a dodává: "V případě nějakého sporu se jedna z těchto institucí o ně zpravidla zajímá."
Zásah soudu bude méně pravděpodobný, když si zájemce o ojetý vůz vezme při koupi na pomoc odborníka. "Neznám bazar, který by neumožnil zákazníkovi důkladnou prohlídku, včetně možnosti dát auto na rampu," tvrdí Oldřich Očenášek. Podle něj však tuto možnost motoristé neberou moc vážně. "Nevzpomínám si, že by někdo chtěl, abychom přijeli auto prohlédnout přímo do autobazaru. Všichni to řeší až dodatečně, když mají problémy," shrnuje své zkušenosti Očenášek.
[*]
Autor je spolupracovníkem redakce
Základem je dobrá smlouva
Falešné údaje na tachometru lze reklamovat, je možné se kvůli nim i soudit, rozhodující je však ujednání mezi prodávajícím a kupujícím. "V případě autobazarů je smlouva pro kupujícího takřka vždy nevýhodná," upozorňuje motoristický právník Michal Dlabola. Nejběžnější způsob, jak se vyhnout pozdějšímu uznání reklamace, je popsat prodávané auto jako vrak. Smlouva v takovém případě kupujícímu radí, co všechno má na autě vyměnit nebo alespoň zkontrolovat. A v kolonce "značně opotřebované" jsou všechny důležité součásti vozu. "Takto koncipovaná smlouva by měla kupujícího varovat, že bude mít s reklamací problémy," upozorňuje Michal Dlabola. Velké autobazary mají smlouvy vypracované sofistikovanějším způsobem. "V hodnocení stavu auta napíšou jen písmeno, například od A po D. Zpravidla až doma nový majitel zjistí, že pod písmenem C se skrývá auto služební, značně opotřebované, zralé leda na generálku," upozorňuje Dlabola. A pokud jde o ujeté kilometry? Bazary se tomuto slovnímu spojení podle Dlaboly vyhýbají. "Stav tachometru" je formulace, kterou používají raději. "Na první pohled to vypadá stejně, ale význam je úplně jiný. Stav tachometru je údaj, který o ničem nevypovídá," varuje právník Dlabola. Bazary ale většinou odmítají na svých smlouvách cokoliv měnit. "Pak bych si položil otázku, zda na takový obchod přistoupit. Já bych neriskoval," zní další rada právníka.
Podle Michala Dlaboly podrobná a jasně formulovaná smlouva chrání i prodávajícího. "Pokud kupujícího upozorní na konkrétní závadu pouze ústně, může dodatečně tvrdit, že o ničem nevěděl," říká Dlabola. Stejně tak prodávající bude jen těžko vysvětlovat, proč má auto prokazatelně najeto víc, než ve smlouvě uvedl. "Zmanipulovaný tachometr je podvod. Bývá jen složité dokázat, kdo jej stočil. Ale v několika případech se mi to už povedlo," uzavírá právník.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist