Jde o čtyř- až pětimístný malý dopravní a cvičný letoun VUT 100 Cobra, na jehož vývoji se podílela společnost Evektor Aerotechnik z Kunovic a odborníci z brněnského Vysokého učení technického.
Vývoj letadla určeného pro soukromé piloty, letecké školy a firmy zatím stál více než dvě stě miliónů korun, téměř devadesát miliónů činil grant Ministerstva průmyslu a obchodu. Dalších dvě stě miliónů korun bude stát pokračování zkoušek a vývoje dalších verzí letadla, asi třicet pět procent nákladů zaplatí znovu z grantu stát.
S certifikací v úterý představeného letadla a s jeho uvedením na trh jeho tvůrci počítají v roce 2006. Už v dubnu příštího roku se letadlo poprvé veřejně představí na mezinárodním leteckém veletrhu v Německu.
Letadlo VUT 100 Cobra, jehož cena by se měla pohybovat kolem čtvrt miliónu dolarů, míří především k americkým zákazníkům. Loni se totiž prodalo v této třídě na celém světě přes tisíc letadel, tři čtvrtiny právě ve Spojených státech. Nejprodávanějším letadlem je u tohoto typu letadel americký Cirrus, ten nyní prodává téměř polovinu všech strojů na trhu.
"Chceme ročně prodávat sto těchto letadel, marketinkové studie potvrzují, že místo na trhu je," uvedl Radek Sejbal ze společnosti Evektor. Podle něj má letadlo z Kunovic proti konkurenci výhodu například ve větším doletu, kovové konstrukci a také komfortně vybavené kabině.
"Ta má automobilový design, tato letadla si totiž kupují lidé, kteří do nich přesedlají ze svých BMW nebo Audi a jsou zvyklí na komfort," dodal Sejbal. Šéfkonstruktér projektu VUT 100 Cobra Antonín Pištěk, který je šéfem ústavu letectví Vysokého učení technického v Brně, uvedl, že je připraveno několik různých podob tohoto stroje. "Jde například o dvoumotorovou verzi a další odvozené modely," uvedl Pištěk.
Na projektu VUT 100 Cobra nyní spolupracuje zhruba deset větších dodavatelů, jako jsou například Technometra Radotín a třicet dalších partnerů. Podle šéfa Asociace leteckých výrobců Milana Holla může projekt VUT 100 Cobra pomoci oživit letecký průmysl na Moravě. Tam totiž dva velcí letečtí výrobci, Moravan Aeroplanes a Letecké závody v Kunovicích, zkrachovaly a působí v nich správci konkursní podstaty. Ti zatím připravují výběrové řízení na prodej firem, které vyrábějí letadla Zlín a L410.
Konsorcium sedmnácti leteckých firem v čele s Evektorem nyní pracuje také na vývoji dalšího malého dopravního turbovrtulového letadla EV-55 s kapacitou až čtrnáct míst, jeho prototyp by měl vzlétnout do tří let. "Jde o perspektivní projekty, které mají šanci uspět a pomoci také využít kapacity v Moravanu Otrokovice a Leteckých závodech," řekl Holl.
Šéf Evektoru Jaroslav Růžička uvedl, že v případě, že se podaří oba projekty dotáhnout do konce, může to přinést práci stovkám lidí. Evektor má nyní asi čtyři sta zaměstnanců a vyrábí malá dvoumístná letadla řady Eurostar, Harmony a SportStar. Roční obrat této výroby se pohybuje kolem sto šedesáti miliónů korun, letadla vyváží do třiceti zemí světa.
V Česku je VUT 100 Cobra druhým projektem civilního dopravního letadla, které chce získat certifikaci potřebnou pro zahájení prodeje. Aero Vodochody se ji zatím marně snaží získat pro dopravní letoun Ae 270 Ibis, jenž měl být původně k dispozici zákazníkům už loni. Na letadle Ae 270 Ibis Aero spolupracovalo s tchajwanskou společností AIDC, ta ale chce ze společného podniku odejít a zatím není jasné, jak bude celý projekt pokračovat. Firma má podle jejích zástupců uzavřeno sedmdesát dva závazných objednávek a dalších patnáct opcí na koupi letounu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist