Česká republika je dnes v Číně vnímána spíše jako neznámá země. Starší ročníky si vzpomenou více na Československo. Prestiž republiky ale významně vzrostla po vstupu do Evropské unie. Obchodníci a investoři o nás projevují zájem v souvislosti s možností dostat se přes Česko na západoevropské trhy.
Pokud jde o spotřebitelský segment, zboží z Česka je pro Číňany prakticky neznámé, snad s výjimkou skla a dalších tradičních komodit. Obvykle znají Poborského a Nedvěda.
Rizikem dodávek do Číny je navíc porušování patentů a licencí. Takové případy lze vypozorovat prostřednictvím naší databáze poptávek, kam čínské firmy často zanášejí požadavky na import jednoho vzorku kompletního stroje s výhledem na budoucí dodávky. Z tohoto důvodu řada firem se vstupem na trh vyčkává, přestože je do Číny schopna dodávat a dokonce má kontakty na konkrétní zákazníky.
Na místě je tedy ostražitost, ale zde můžeme jako CzechTrade významně pomoci spojením našich služeb se specializovanými právními firmami.

Čína je však příležitostí pro české podniky. V souvislosti s jejím členstvím ve Světové obchodní organizaci (WTO) lze očekávat, že padělání významných značek bude postupně ustupovat. Spíše to bude vidět na spotřebním zboží typu oděvního průmyslu než na strojírenských technologiích.
Omezení praxe padělání výrobků světových značek povede ke zvyšování kvality čínské textilní výroby, která tak přijde o svoji konkurenční výhodu. Vyšší kvalita výroby bude muset být zajištěna i dovozem technologií. Na takovou situaci by bylo vhodné reagovat přesouváním výroby více českých firem do Číny, například tak, jak se to ve spolupráci s CzechTrade podařilo společnostem Adler a Jitex Písek.
Obchodně je jistě zajímavá rostoucí spotřeba piva. Podle údajů společnosti EEPI byla Čína vloni již třetí rok největším producentem a první rok i největším spotřebitelem piva na světě. Roční výroba dosahuje 27 miliard litrů, spotřeba 25 miliard. Přestože čínskému pivnímu trhu vládnou místní výrobci, na síle nabírají i světové značky. Zde vidíme příležitosti i pro české výrobce piva, dodavatele pivovarů a minipivovarů.
Další poptávané technologie jsou v oblastech elektronických informací, softwaru, aeronautiky, biomedicíny, zdravotnických technologií, speciálních materiálů a ochraně životního prostředí.
A jak může CzechTrade přispět k proniknutí na čínský trh? V současné době je agentura ve stadiu přípravy spolupráce s dalšími, i zahraničními firmami, které v jednotlivých sektorech mohou pomoci českým exportérům.
Při této přípravě se snažíme dívat na Čínu zrakem české firmy. Co je největším problémem? Vzdálenost, kulturní a jazyková bariéra, finanční náročnost dlouhodobého zpracovávání trhu, legislativa, financování. Proto se budeme snažit pod hlavičkou CzechTrade napomoci firmám v první řadě v těchto oblastech, což ale neznamená, že výčet je rigidní. Nyní se připravuje spolupráce s firmou, která dokáže zajistit v Číně certifikaci, zároveň budou probíhat (nejspíše oborově zaměřená) školení pro české firmy se zájmem o čínský trh. Dále jsme v jednání o spolupráci při zajištění informací v oblasti logistiky, a to nejen při přepravě do Číny, ale i pro přepravu v rámci Číny.
Já osobně v kanceláři CzechTrade v Šanghaji začnu působit od dubna 2005, přičemž pro nejbližší období máme rozpracovány zejména projekty v oblasti vodního hospodářství a důlní techniky. Konkrétní plán vstupu na čínský trh sestavujeme pro alianci Czech Water Alliance, jejímiž členy jsou například Tesla Hloubětín či brněnská společnost Geotest, ve spolupráci s česko-americko-čínským partnerem specializovaným na právní služby.
V dubnu by měla proběhnout prezentace aliance na nejvýznamnějším čínském veletrhu, zaměřeném na ekologické technologie, EPTEE China 2005. Jednáme také o projektech, ve kterých by se mohlo uplatnit sdružení Česká dobývací technika. V Číně jsou třetí největší naleziště uhlí a roční těžba a spotřeba zemi staví na první místo ve světovém žebříčku. Poptávka po těžbě stále roste a je třeba ji zabezpečit kvalitními technologiemi. V říjnu 2005 se sdružení CDT představí na významném veletrhu China Coal & Mining Expo 2005.

Autor je ředitelem zahraniční kanceláře CzechTrade v Šanghaji


Semináře organizované CzechTrade

Financování vývozu - platební podmínky a instrumenty
Datum konání: 2. 2. 2005
Doba trvání: 9.00 - 15.30
Kód semináře: 100
Jak čerpat dotace ze strukturálních fondů EU pro podnikání
Datum konání: 9. 2. 2005
Doba trvání: 9.00 - 15.30
Kód semináře: 101
Exportéři EU: Výzvy a příležitosti
Konference je pořádána pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana.
Datum konání: 14. 2. 2005
Doba trvání: 9.30 - 16.00
Kód semináře: 121
Zajištění rizik v zahraničním obchodě a INCOTERMS 2000
Datum konání: 16. 2. 2005
Doba trvání: 9.00 - 15.30
Kód semináře: 102


Náš TIP

Podnikání a investování v Rakousku
Datum konání: 23. 2. 2005
Doba trvání: 9.00 - 15.30
Kód semináře: 103


Bližší informace o programu seminářů:
Infokancelář CzechTrade - tel.: 224 907 500
e-mail: seminare@czechtrade.cz
www.czechtrade.cz, sekce Vzdělávací akce


V Číně roste zájem o alternativní energie
V současné době v Číně prudce stoupá zájem o využití sluneční energie a výrobu solárních článků. Tohoto trendu se snaží obchodně využít i společnost SCVS CZ. Ta právě finalizuje dodávku difúzní pece pro výrobu křemíkových desek pro solární články a zařízení pro chemické čištění těchto křemíkových desek do závodu asi 250 kilometrů od Šanghaje. Zakázka je v hodnotě 800 tisíc dolarů a zástupci firmy věří v její znásobení pětkrát až desetkrát. "Spolupracujeme s australsko-čínským kontraktorem, který dělá projekty a konzultační činnost pro čínské výrobce," říká ředitel SVCS Radek Dolák. Kancelář Czech Trade v Šanghaji koordinovala tři roky aktivity této firmy v Číně. CzechTrade jí poskytla službu virtuální kanceláře, průzkumu trhu. Společnost SVCS využívala i prostředky z národního programu Marketing.


Článek v rubrice A NAVÍC: Číňané rádi pijí pivo a dobře se oblékají

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist