Náklady za bankovní služby u dříve státem vlastněných a řízených bank jsou v několika směrech velmi silně determinovány aktivitou a rolí státu v minulosti a dnes. V prvé řadě jsou jejich náklady výrazně více zatíženy vysokými a rostoucími odpisy z enormních investic posledních pěti let. Ty byly vyvolány stavem, ke kterému stát tyto banky přivedl po dekádě jejich vlastnění. Když Erste Bank uskutečnila akvizici České spořitelny v roce 2000, byly její IT systémy patnáct let pozadu za civilizovaným standardem, jejich dostupnost zoufalá a služby mizerné. Zacelení patnáctileté mezery za pět roků má závažné nákladové důsledky.

Platit má stát, ne banky
Mnohé z chronických a neřešených defektů v kvalitě tržního a podnikatelského prostředí zásadním způsobem zvyšují náklady bankovního podnikání v Česku. Ex post ztráty a ex ante prevence, ke kterým jsou banky tlačeny nedostatky legislativy, jsou enormní. Podobně jako investice a náklady na bankovní regulaci a reporting.
Nejde jen o regulaci obezřetností - ta je v zájmu bank a jejich klientů - jde i o státem uložené financování typických veřejných statků, které jsou podobně jako obrana a bezpečnost v zájmu celé společnosti, a měly by být hrazeny státem, a ne bankami a jejich klienty. Příkladem může být prevence legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, na níž Česká spořitelna jen letos vynaloží desítky miliónů korun.
Konečně, v důsledku vysokého daňového zatížení podnikání značná část cen placených klienty za služby pouze bankami proteče do státního rozpočtu. Přímé daně zaplacené spořitelnou v roce 2004 činily čtyři miliardy. Pro srovnání: výnosy z poplatků byly mezi osmi až devíti miliardami korun.
Nižší rentabilita sektoru postavená na této nákladové základně by samozřejmě znamenala i nižší cenovou hladinu. Návratnost kapitálu nejrentabilnějších českých bank je ale na mezinárodním standardu a rozhodně nižší než u úspěšných bank v řadě zemí včetně střední Evropy.
Navíc bankovní ceny jsou výsledkem působení konkurenčního prostředí, a rentabilita je tak primárně výsledkem úspěšnosti tvrdého řízení a často velmi bolestivých redukčních programů. V případě České spořitelny klesl počet zaměstnanců z patnácti tisíc k deseti tisícům. Přes všechna nepříznivá nákladová specifika cenová úroveň bankovních služeb v Česku je pod úrovní průměru Evropy, na rozdíl od řady jiných služeb a zboží, v nichž cenovou úroveň EU převyšujeme.

Chyby i neohrabanosti
K současné negativní kampani si přispěly banky i samy. Jednak řadou chyb i neohrabaností v procesu učení se, pokusů a omylů, a to i na poli cenové politiky. Komunikační sebezahleděností, pasivitou a občasným diletantismem, spoléháním se na to, že fakta a čísla jsou dlouhodobě veřejně dostupná, vyklízejí prostor pro populismus, demagogii, nátlakové skupiny a jejich kampaně různého druhu. Nejde ale vůbec o banky, ty byly vždy první v řadě v regulačních a - v horším historickém případě - konfiskačních a znárodňovacích úsilích. V řadě za nimi ale vždy stojí dostatek dalších vysoce ziskových a úspěšných odvětví a firem, kandidátů na podobný přístup.
Autor je členem představenstva České spořitelny a bývalým členem bankovní rady ČNB

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist