"Tisícikorunu dostává klient na pokrytí nákladů při zavření účtu u jiné banky," říká Markéta Dvořáčková z tiskového oddělení Citibank. Od poplatků za zrušení účtu sice už banky v mnoha případech upustily, účtují jim však poplatky za zrušení plateb SIPO a jiných druhů inkasa. Na bonus má podle Dvořáčkové nárok každý, kdo si u Citibank založí účet, jehož vedení je zdarma, pokud má klient v bance průměrný zůstatek minimálně sto tisíc korun. "Může to být i ve formě termínového vkladu či třeba na podílových fondech," upřesňuje Dvořáčková.
Obnos ve výši tisíce korun klientovi bude připsán po půl roce. Pokud ale zákazník nedodrží podmínku minimálního zůstatku, platí za vedení účtu 250 korun měsíčně. Program je tedy zaměřený hlavně na movitější klienty. Banka na internetových stránkách uvádí, že platí od 1. dubna do konce letošního roku. Citibank však není jediná, kdo finanční bonus poskytuje.
Peníze nabízí také ČSOB
Hospodářské noviny navštívily pražské pobočky tří největších bankovních domů a zjišťovaly, kolik peněz může nový klient získat. U Komerční banky ani u České spořitelny bankovní poradci možnému zákazníkovi žádné peníze v hotovosti nenabídli. V ČSOB však ano.
"Pokud přinesete potvrzení o nákladech na zrušení účtu u jiné banky, můžeme vám je proplatit," uvedla bankovní poradkyně v pobočce ČSOB na dotaz, poskytuje-li banka finanční bonus. Jeho konkrétní výše může být podle ní pro běžného klienta až tisíc korun a závisí na schválení ředitele dané pobočky.
"Taková motivace existuje, není ale pravidlem," potvrzuje mluvčí ČSOB Milan Tománek. Uvedl, že banka nástroj používá zhruba osm měsíců. O tom, kolik nových klientů jí přinesl, ovšem nechtěl mluvit, s odvoláním na bankovní tajemství neuvedl ani jak dlouho bude ještě banka nové klienty na peníze lákat.
V současnosti finanční bonus v ČSOB využívají hlavně malé a střední podniky, kam patří i živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné. Šanci získat tam bonus však mají i běžní občané. "Nechci být specifický, pro koho konkrétně a na jaký druh účtu je možné bonus získat, je to individuální. Je to určeno klientům, kteří by pro nás mohli být nějakým způsobem významní," uvedl Tománek.
Podle něj pobočka může na základě svého uvážení bonusy uplatnit například také ve prospěch auditorů, kteří doporučí své klienty, pro něž zpracovávají audit.
"Pokud k nám zákazníci skutečně přijdou, mohou být nějakým způsobem motivováni všichni," řekl Tománek.
Kromě hotovosti většina bank láká na lepší služby či poplatky. Bankám jde hlavně o to, aby si klienti na své účty nechávali pravidelně posílat výplatu a odesílat různé platby. Nespokojí se s tím, že už u nich zákazník účet má. Snaží se, aby ho také co nejvíc používal a měl na něm co nejvyšší hotovost.
eBanka chce od klientů víc
Aktivní je v tomto směru například eBanka. Ta svým současným klientům, kterým na účet peníze pravidelně nepřicházejí, nabízí možnost vedení účtu zdarma. Zákazník však musí přistoupit na to, že si na účet bude pravidelně nechávat zasílat minimálně patnáct tisíc korun.
V obálce, kterou banka klientům rozesílá, je zahrnut i formulář se žádostí o změnu čísla účtu pro zasílání mzdy. Přibaleno je i pouzdro na platební kartu, kterou může klient vybírat za jednotnou cenu v kterémkoli bankomatu v Česku. Kampaň začala na počátku léta a podle mluvčí eBanky Pavly Pasekové je na její zhodnocení zatím ještě brzy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist