Vítězí šetrnější pohon

Takřka nepřerušené zdražování pohonných hmot za poslední tři čtyři roky, a to na všech světadílech, zcela logicky zvedá poptávku po úsporných autech.
Nejakutnější je tento trend ve Spojených státech, které mají na počet obyvatel největší množství vozů. Jen za rok se tam ceny benzínu zvedly skoro o čtyřicet procent, z 1,8 dolaru za galon na nynějších 2,6 dolaru. A experti nevylučují, že v dohledné době mohou vzhledem k následkům hurikánu Katrina vyskočit dokonce na tři až 3,25 dolaru za galon.

Více rozhoduje spotřeba

I v Evropě a Asii věnují automobilisté při nákupu nového auta kromě designu, vybavení a jízdních vlastností stále větší pozornost také údajům o spotřebě pohonných hmot.
Na americkém trhu, ještě donedávna proslulém svou energetickou plýtvavostí, klesá odbyt tradičně bytelných a silných aut a stoupá prodej modelů s menší spotřebou. Zatímco zejména japonské automobilky nabízely a nabízejí menší, ale úspornější vozy, a to v slušném předstihu před šplhajícími cenami u čerpacích stanic, u amerických výrobců General Motors a Ford stále převládá výroba silných a výkonných aut, přezdívaných "žrouti paliva".
Dají se však motory i těchto robustních vozů, které byly považovány za touhu i symbol Američanů, vyrobit tak, aby spotřebovaly méně?
Všechny automobilky, které chtějí uspět na nejlukrativnějším americkém trhu, budou muset dodržovat přísné normy na nižší spotřebu pohonných hmot. Rozhodla o tom v srpnu vláda prezidenta George Bushe. Pokud budou její limity překročeny, hrozí výrobci vysoká pokuta.
Do čtyř let musí lehká užitková vozidla, jichž je na amerických vozovkách celá pětina, srazit množství pohonných hmot o osm procent. Nesmí tedy překročit spotřebu 10,9 litru na 100 kilometrů.
Jak řekl ministr dopravy USA Norman Mineta, toto opatření má v prvních třech letech po začátku platnosti těchto standardů ušetřit spotřebitelům deset miliard galonů pohonných hmot. Analytik Alan Baum řekl agentuře AP, že standardy stanovené vládou jsou relativně mírné. A americká ekologická skupina Sierra Club obviňuje vládu, že stanovila takové limity spotřeby, protože "je spřízněna s automobilovým průmyslem".

Pomoci má i Robert Bosch

Ale i "mírné" limity nebude snadné ve stanoveném časovém rámci splnit. Proto například největší světový výrobce vozů General Motors letos v srpnu uzavřel dohodu s průkopnickým německým výrobcem autodílů Robert Bosch a s vědeckými pracovišti Stanfordovy univerzity. Mají mu pomoci s vývojem technologií, které by snížily spotřebu benzínových motorů o celých dvacet procent. A aby naftové motory byly ekologičtější. Na tento výzkum padne částka 2,5 miliónu dolarů.
Východiskem při hledání úsporného pohonu zatím nejsou ani takzvaná hybridní vozidla, která využívají kombinace spalovacího a elektrického motoru.
Jejich spotřeba benzínu či nafty je sice nižší než u běžného auta, ale jejich cena je zatím o tolik vyšší, že tyto úspory zcela finančně nekompenzuje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist