Ulicemi Bukurešti projíždějí celé šňůry drahých vozidel rozličných značek. Je až zarážející, kolik jich člověk uvidí. Překvapivý je i pohled na statistiku rostoucích dovozů nových aut těch nejvyšších a nejdražších tříd u Mercedesu, BMW či Audi.
"Jen vloni Rumuni nakoupili nejvíce luxusních vozů na jednoho obyvatele v rámci celé Evropy," uvádí obchodní rada českého velvyslanectví v Rumunsku Karel Zděnovec.
Tento příklad naznačuje, jak se Rumunsko mění a s ním i tamní zákazníci, kteří jsou již velmi nároční a vybírají si z nabídky poměrně pečlivě. "Průměrný spotřebitel má sice stále tendenci sklouzávat k nákupu toho, co je levnější, výrazně se ale zvyšuje zájem o kvalitní až luxusní zboží. Vyžadován je v každém případě standardně i pozáruční servis," tvrdí Karel Zděnovec.
Prezentace českých výrobků by proto měla odpovídat nové situaci, většina českých exportérů si to již uvědomila: Podle znalců tamního prostředí naštěstí výrazně ubylo firem, které považují Rumunsko za odkladiště jinde neprodejných výrobků.
"Firmy by se měly především prezentovat osobně a aktivně. Doby, kdy stačilo například umístit někam na stánek firmy barevný letáček s anglickým textem, co firma nabízí, jsou dávno pryč. I když ještě stále najdeme některé obory či činnosti, kde není tak nesmlouvavá konkurence jako například v zemích Evropské unie, dá se říci, že rumunský trh bude brzy naplněn a za dva, maximálně tři roky budou karty již rozdány," upozorňuje rada Zděnovec.

Při prezentacích české firmy mohou narazit na korupci a byrokracii, bukurešťské politické kruhy jsou však před vstupem země do EU pod silným tlakem Bruselu tyto podnikatelské bariéry odstraňovat.
Skutečnou svérázností je však jiné vnímání času tamními obchodníky. "Pokud očekáváte, že vše bude trvat podle dohody na schůzce, počítejte raději s dvojnásobnou délkou času. Zdržení odpovědi neznamená bezprostředně nezájem nebo zamítnutí nabídky, je to jen jiný pohled na běh času," varuje zástupkyně agentury CzechTrade v Rumunsku Madalina Turcanu.
Na další specifikum upozorňuje generální ředitel Českých center Jan Bondy: "V Rumunsku jde někdy víc o formu než o obsah. V tom je zdejší kultura od té naší naprosto odlišná. Při prezentaci českého podniku navíc hraje velkou roli image zástupců firmy a jejich vystupování. Jednání trvají déle a většinou probíhají v otevřené atmosféře."
Naprostou nutností je mít veškeré propagační a informační letáky v rumunštině. Angličtina, ač jinak v komunikaci s rumunskými obchodníky celkem běžně použitelná, by měla při prezentaci představovat jen provizorní řešení.
Tamní podnikatelé se také rádi nechají motivovat některou z forem občerstvení, vhodné jsou i drobné dary.