Největší tuzemský pojišťovací ústav, Česká pojišťovna (ČP), opouští trh nákladní lodní dopravy. Rejdaři v čele s největším z nich - firmou ČSPL, kteří s ní měli smlouvu, se proto začali bouřit. Nemohou totiž sehnat nikoho jiného, kdo by jejich lodě pojistil. Přitom je musí mít pojištěné povinně podle zákona.
Jejich problémy nevyřešila ani včerejší schůzka se zástupci ministerstev dopravy a financí, svazu dopravy i asociace pojišťoven. Na ní bylo rejdařům pouze doporučeno, aby s pojišťovnami pokračovali v jednáních.
ČP vypověděla smlouvy všem nákladním lodním dopravcům. "Nikdo nás nechce. Šanci máme jen u zahraničních pojišťoven. Ty jsou však dvakrát tak drahé," řekl ředitel ČSPL Milan Raba. Firma má stovku plavidel a letošní tržby odhaduje na miliardu korun.
"Tento typ pojištění jsme omezili. Nabízíme ho už jen výjimečně," připustil mluvčí ČP Václav Bálek. Ústav totiž vyplácel mnohonásobně větší sumy na škodách, než dostával na pojistkách.
Svaz dopravy tvrdí, že podobně se zachovalo i pět zbývajících ústavů. "Povinné pojištění se dá uzavřít ještě u Kooperativy, ale ta chce po rejdaři, aby si u ní sjednal celý balík dalších pojistek," říká ředitel svazu Petr Kašík. Podle něj to může zlikvidovat malé dopravce, kteří na to nebudou mít peníze.
Drobných dopravců jsou desítky a najímají si lodi například od druhého největšího českého rejdaře, Evropské vodní dopravy.
Česká pojišťovna loni vydělala 2,8 miliardy korun a na pojistném vybrala 22 miliard.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist