Změny, které provázejí manažerskou práci, mají různý charakter. Některé vycházejí z objektivních důvodů, které se projevují v celém globalizovaném světě. Patří k nim rozvoj moderních informačních a komunikačních prostředků. V transformujících se ekonomikách se základním způsobem změnily jak obsah (například aktivity zaměřené na konkurenceschopnost, rychlá reakce na měnící se okolí, globalizační faktory), tak i styl manažerské práce (třeba práce v týmech, přechod od autokratického ke konzultativnímu a participativnímu stylu rozhodování, decentralizace řízení).
Pojetí manažerské činnosti již není chápáno jako izolovaná funkce, ale jako svébytná manažerská profese, kdy manažer je schopen vykonávat tuto činnost na různých hierarchických úrovních a v různých odvětvích národního hospodářství. Manažer především na vyšších stupních organizační hierarchie je generalistou, řešícím hlavně vzájemnou interakci podnikových aktivit, důsledky spolupůsobících jevů. Tím se z manažerské aktivity stává relativně sofistikovaná činnost, která vyžaduje cílevědomou, kvalitní a celoživotní průpravu. Objektivní i subjektivní důvody měnící charakter manažerské práce již odzvonily manažerům - samoukům bez formálního vzdělání a bez snahy o průběžný růst kvalifikace. I když se manažer jako "selfmademan" může výjimečně objevit, dříve nebo později narazí na strop svých znalostí, které musí během své aktivní kariéry doplňovat, chce-li vyhovět požadavkům doby.

Co nabízejí vysoké školy
Současný model budování kariéry manažera se v našich podmínkách odvíjí od studia na vysoké škole. Základ studia tvoří většinou ekonomické obory, které lze studovat v České republice na více než třiceti veřejných či soukromých vysokých školách. Zájemce si i v této fázi může vybrat z užší specializace především na soukromých školách, ale celosvětová tendence je spíše širší základ.
Velice užitečné je získání potřebných jazykových znalostí v průběhu tohoto studia s případným delším (semestrálním) pobytem na partnerské zahraniční škole. Vycházíme-li ze známé zkušenosti, že manažer se v nejbližší budoucnosti těžko obejde bez počítačové gramotnosti stejně jako bez "esperanta" manažerů, tj. angličtiny případně dalšího světového jazyka, pak by při výběru školu měly hrát důležitou roli takové faktory, jako jsou možnosti pobytu v zahraničí a volného přístupu k internetu.
Při této příležitost je možno si povšimnout, že získávání počítačových a jazykových znalostí se nezbytně přesouvá na počátky budování kariéry manažera, dnes často i do výuky na základních a středních školách. Při pozdějších fázích budování kariéry v oblasti celoživotního vzdělávání již manažer nemůže počítat s výraznějšími úspěchy ve studiu těchto disciplín. Čili výběr školy by podle možností měl začít už mnohem dříve.
Samozřejmě nezanedbatelnou pomůckou při výběru školy je její postavení v žebříčcích, které sestavují nezávislé instituce ve spolupráci s médii. Žebříček ekonomických fakult a oborů na veřejných a soukromých školách byl například nedávno vypracován agenturou SC&C a zveřejněn v novinách.

Celoživotní vzdělávání je nutností
Po nástupu do praktického života absolventi získávají první praktické zkušenosti a objevují postupně různé problémy, pro jejichž řešení jim často chybí znalost adekvátních metodických nástrojů či požadované dovednosti - například týmová řešení problémů. Po třech, nejpozději pěti letech nastává čas na určitou formu "inovace" svého původně teoreticky zaměřeného vzdělání. V této situaci se v našich podmínkách jako nejvhodnější nabízí studium MBA distanční formou či při zaměstnání.
Je převážně zaměřeno na řešení praktických problémů s pouze nezbytnou mírou teoretických základů tak, aby student pochopil podstatu problémů a nepřistupoval k řešení mechanicky. Hlavními metodami výuky je skupinové řešení případových studií, společné diskuse k navrženým řešením, týmové projekty a zpracování "esejí" - tedy písemných prací - na konkrétní problémy praxe. Na rozdíl od určitých pokusů o podobný přístup na vysokých školách v tomto případě již nejde o spekulativní názory studentů bez praktických zkušeností, ale o zasvěcené diskuse odborníků, které jsou dalším velmi významným zdrojem získávání potřebných znalostí a dovedností především v týmové práci. V České republice v současné době nabízí studium MBA přibližně dvacet institucí. Pro zájemce se teprve připravuje žebříček úrovně manažerských škol obdobný žebříčku ekonomických škol. Této přípravy se ujala Česká asociace MBA škol (CAMBAS), jejímž hlavním posláním je zjišťovat, udržovat a dále rozvíjet vysokou úroveň studia MBA v České republice včetně akreditací programů MBA na jednotlivých školách. Do doby, než bude zveřejněn je možno uchazečům o studium doporučit jako pomocné kritérium pro jejich rozhodnutí zjistit si, zda příslušná škola je členem CAMBAS, což je jistou zárukou kvality tohoto typu studia v České republice. CAMBAS je členem European Foundation for Management Studies (EFMD) se sídlem v Bruselu a účastní se pravidelně práce metodické komise Euroepan Quality Link (EQUAL), která připravuje metodické pokyny pro MBA studia a další formy manažerského studia. Nebo zda nemá akreditaci nějaké renomované zahraniční akreditační asociace, jako je ve Spojených státech AACSB nebo ve Velké Británii AMBA. Toto doporučení platí zejména pro ty, kteří se rozhodnou studovat v zahraničí.
V poslední době úsilí o další zkvalitnění manažerského vzdělávání vyústilo v projekt dalšího stupně manažerského vzdělávání Doctor of Business Administration (DBA). Je určeno pro užší okruh zkušených manažerů, kteří již absolvovali studium MBA a mají zájem o aplikaci nejnovějších sofistikovaných manažerských metod do vlastní praxe a jejich tvůrčí zdokonalování. Očekává se od nich, že své poznatky jsou schopni rovněž publikovat a předávat odborné veřejnosti.
Tuto prozatím nejvyšší formu manažerského vzdělávání lze studovat i na vybraných českých manažerských školách, na kterých kvalita školitelů doktorandů dosahuje požadovaných vědeckých parametrů (nositelé vědeckých hodností DrSc., CSc., PhD. a autoři respektovaných publikací ve svém oboru). Studium je obvykle tříleté a po absolvování metodických předmětů zaměřených na vědeckou práci se soustřeďuje na zpracování závěrečné doktorské práce. I tyto programy jsou akreditovány CAMBAS.
Výše uvedený názorný popis vývoje manažerské kariéry a praktické rady jak postupovat při výběru vhodné školy by měl manažerům pomoci zvýšit jejich informovanost a vybrat si nejvhodnější model budování své kariéry.

Autor je předsedou České asociace MBA škol a zástupce v EQUAL při Evropské nadaci pro rozvoje managementu (EFMD) v Bruselu

Česká asociace MBA škol - CAMBAS
V lednu 1998 se konala ustavující schůze "České asociace MBA škol" (CAMBAS). Zakládajícími členy tohoto neziskového sdružení se staly Vysoká škola ekonomická, Praha (VŠE), reprezentovaná Pražskou mezinárodní manažerskou školou (PIBS), České vysoké učení technické, Praha (ČVUT), prostřednictvím Masarykova ústavu vyšších studií a Vysoké učení technické v Brně (VUT) svojí Brno Business School na fakultě podnikatelské. Asociace má sídlo v Centru doktorandských a manažerských studií VŠE Praha. Všechny zakládající školy mají dnes své programy studia MBA akreditovány zahraničními partnery z Velké Británie: Manchester Metropolitan University, Sheffield Hallam University a Nottingham Trent University. Od doby založení byli za členy CAMBAS postupně přijati další členové: Brno International Business School - B.I.B.S., a.s., CMC Graduate School of Business, Czech Management Institute Praha, manažerská fakulta ESMA Barcelona, Ekonomická fakulta Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, University of New York in Prague - UNYP, Institut pro průmyslový a finanční management - IPFM. V současné době má tedy asociace devět členů.
Česká asociace MBA škol (CAMBAS), José Martího 2, 162 00 Praha 6
tel.: 235 363 782 * fax: 235 363 780
e-mail: info@cambas.cz * web: www.cambas.cz