Používá dnes firma Baťa některé postupy, které zavedl Tomáš Baťa? Drží se třeba "baťovských cen"?
Naše firma se stále drží jedné staré, ale ověřené zásady: náš zákazník, náš pán. K tomu směřuje všechna naše aktivita, a tím samozřejmě i marketing. Baťovskou cenu končící na devítku už dávno okopírovala konkurence, a tak už není pro nás specifická. Ale já osobně ji stále uznávám - plánuji oslavit své děvětadevadesáté narozeniny v plné síle.
Byl jste nějak ovlivněn "baťovskou" výchovou mladých lidí? Měl jste jako Baťův syn nějaké úlevy, nebo to bylo naopak?
Baťovskou výchovou mladých lidí jsem samozřejmě ovlivněn byl. To víte, že mi občas taky nějaký mistr nadržoval, ale můj tatínek nikdy. Spíše naopak. Mezi mladými baťovci jsem měl mnoho kamarádů, se kterými jsme občas prováděli nějaké nepravosti. Ještě dnes najdete po celém světě kluby absolventů Baťovy školy práce, jejichž členové se pravidelně scházejí. Já dnes vidím ten duch Baťovy školy práce na zlínské univerzitě.
Co na podnikání Tomáše Bati vy osobně nejvíc oceňujete?
Můj otec vyrůstal na Valašsku, které v té době bylo chudou a poměrně izolovanou oblastí, ale on měl přesto už v mládí globální myšlení. V roce 1927 otevřel první prodejnu v Číně, kde se prodávaly zlínské boty. Obdivuji tu jeho vizi, tu schopnost nedat se odradit a jít pořád dopředu.
Jaký máte vůbec vztah k reklamě?
Reklamy jsou a budou vždy důležitou součástí každého podnikání. V dnešní době považuji za jednu z nejdůležitějších reklam ve styku se světovou veřejností internetové stránky. Dobře udělané stránky dávají příležitost zákazníkům seznámit se s filozofií firmy a probouzejí v nich zájem o výrobky či služby.
Byl přístup Tomáše Bati k reklamě a marketingu novátorský i v celosvětovém měřítku? Měl jste možnost poznat konkurenci v zahraničí...
Řekl bych, že přístup k reklamě v dobách mého otce byl svým způsobem novátorský, hlavně vzhledem k tomu, že jsme v té době byli největším vývozcem obuvi do celého světa včetně Spojených států. Vyváželi jsme tak i reklamu.
Jak vidíte vývoj obuvnického průmyslu do budoucna? Budou platit jiné principy než před sto lety? Je možné nějak čelit přílivu levné obuvi z Číny?
Obuvnický průmysl budoucnost rozhodně má. A velkou. Dnes už všichni lidé, i z rozvojových zemí, nosí boty. O to se bát nemusíme. Ekonomické, politické, zeměpisné podmínky se mění. Mění se i konkurence. Ale zákazník vždy zůstává zásadním měřítkem. Naše firma už tu stoletou tradici má. My naše základní principy podnikání uvádíme v život už 110 let! Škoda jen, že naše podnikání už není koncentrováno v místě zrodu naší firmy. Víte, co je zajímavé? Před válkou měly s přílivem levné obuvi problémy Spojené státy. A ten příliv byl ze Zlína...
Toronto březen 2006
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist