Král bonbónů a čokolád
/Od naší zpravodajky/
Jeho výrobky má doma snad každá německá rodina. A přesto jen málokdo ví, jak vypadá. Není divu, po popularitě Axel Oberwelland, šéf společnosti Storck, příliš netouží. Stejně to dělal jeho otec Klaus Oberwelland, po němž devětatřicetiletý Axel firmu převzal.
Společnost Storck je v Německu jedničkou v oblasti bonbónů a druhá v oblasti čokoládových specialit. Vyrábí značky jako Merci, Toffifee, Campino, Werther's Original, Nimm 2 nebo Lachgummi.
A cukrovinky rodině Oberwellandů vydělávají: časopis Forbes odhaduje dědictví, které Axel po smrti otce získal, na 2,4 miliardy dolarů.
Dostat se k přesným hospodářským výsledkům firmy je velmi těžké. Zisk tají stejně jako důvěrné informace o rodině. Známy jsou pouze tendence vývoje obratu. V roce 2005 tak firma "překonala rekordní obrat roku předchozího", který činil 1,136 miliardy eur. Letošní obrat experti odhadují na zhruba 1,2 miliardy eur.
Firmu, kterou Axel Oberwelland nyní vede již jako zástupce čtvrté generace, založil v roce 1903 August Storck, zvaný Oberwelland.
Spolu se třemi zaměstnanci začal v malém městečku Werther v německém regionu Vestfálsko vyrábět cukrovinky. Firmě se sice dařilo, a brzo začala dodávat do celého kraje, průlom ale přišel teprve s dalším šéfem Hugo Oberwellandem.
Nejmladší ze tří synů Storcka dostal nápad bonbóny po jednom balit do papírku a ještě každý označit cenou. To v té době nebylo vůbec zvykem, bonbóny se prodávaly nezabalené a bez názvu. Jako první tak na trh přišel čokoládový "Storck 1 Pfennig Riesen" (obří bonbón od Storcka za jeden fenik). S jeho rostoucí oblibou rostla i výroba. Společnost Storck přesídlila do nedalekého města Halle, kde Hugo Oberwelland po druhé světové válce koupil velké pozemky.
Další rozmach pak nastal s jeho nástupcem, tentokrát Klausem Oberwellandem, který vedení firmy převzal v roce 1971. Klaus v té době měl již deset let zkušeností jako šéf marketingu. Za jeho éry byly na trh uvedeny další důležité značky. V roce 1962 vzniklo například "Nimm 2", o tři roky později "Merci", v roce 1969 "Werther's Original" a v roce 1973 "Toffifee".
Názvy produktů se ukázaly být zvolené velmi prozíravě. I v době, kdy mlsání již není luxusem a je naopak považováno za nezdravé, jdou totiž bonbóny na odbyt.
Kromě variant bez cukru, které firma začala vyrábět, se dobře uchytily také citrónové a pomerančové dropsy "Nimm 2" (Vezmi si dva). Jejich reklama nezapomene vždy zdůraznit, že obsahují i vitamín C, což je pro děti samozřejmě "přesvědčivý argument", proč rodiče v obchodě přimět ke koupi právě těchto bonbónů.
Taktické od Klause Oberwellanda, nadšeného sběratele starých aut, ale nebylo jen zavedení značek, ale i spolupráce s největším německým diskontním řetězcem Aldi, která zvýšila popularitu i obrat firmy. Sem Storck dodává jak produkty se svým originálním názvem, tak cukrovinky vyrobené zvlášť pro diskont.
S tímto potenciálem zbývala již jen expanze do zahraničí, kterou Storck zahájil v sedmdesátých letech.
Dnes se aktivity mimo Německo podle odhadů expertů na celkovém obratu koncernu podílejí více než čtyřiceti procenty. Mezi klíčové trhy mimo samotné Německo tak patří rovněž Velká Británie, Polsko, Skandinávie, Rusko a Kanada.
Za Klause Oberwellanda, který zemřel letos koncem dubna, navíc došlo také k jedné z mála akvizic.
V roce 1983 tak koncern Storck převzal britského výrobce Bendicks of Mayfair, který byl i dvorním dodavatelem britské královské rodiny.
Na všechny tyto úspěchy nyní bude muset navázat Axel Oberwelland, který vedení převzal u příležitosti stoletého výročí firmy.
Spory o to, kdo rodinný majetek převezme, se nekonaly, a to přestože má Oberwelland ještě tři sourozence. Koncern tento problém vyřešil stejně jako u předchozích generací - sestry Maike a Katja spolu s bratrem Timem byli vyplaceni předem. Všichni tři se poté se svým jměním odstěhovali do USA.
Sám Axel Oberwelland se ani po třech letech ve vedení firmy zatím na veřejnosti ukazovat nechce. Jak řekl při svém nástupu, vystoupí až ve chvíli, kdy "bude moci předložit i své vlastní úspěchy". To podle odhadů bude trvat čtyři nebo pět let.
Statný manažer, který se nechce za žádnou cenu nechat fotografovat se svými výrobky, tak zatím žije v ústraní. Jedna z mála věcí, která se o něm vědí, je, že jeho manželkou je dcera z rodiny Reberů, která vyrábí známé Mozartovy koule.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist